خبرگزاری کار ایران

وزارت بهداشت گزارش عملکرد صد روزه خود را منتشر کرد

وزارت بهداشت گزارش عملکرد صد روزه خود را منتشر کرد
کد خبر : ۱۲۳۶۵۷

با وجود همه مشکلات و پیچیدگی‌ها، دولت به آینده کاملاً امیدوار و به حل مشکلات مصمم است. عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۱۰۰ روز اخیر نشان‌دهنده اهتمام در رفع مشکلات مردم در راستای سیاستهای عمومی دولت تدبیر و امید بوده است.

ایلنا: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم گزارش عملکرد و اقدامات این دستگاه اجرایی را طی ۱۰۰ روز گذشته منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت متن گزارش صد روز عملکرد وزارت بهداشت در دولت یازدهم به این شرح است:

بدیهی است که صد روز برای ارزیابی عملکرد یک دولت زمان کافی بحساب نمی‌آید، ولی با لحاظ جهت گیری‌ها و رویکرد‌ها می‌توان افق‌ها را، بهتر پیش بینی کرد. همانطور که رئیس جمهور تاکید کرد: با وجود همه مشکلات و پیچیدگی‌ها، دولت به آینده کاملاً امیدوار و به حل مشکلات مصمم است. عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۱۰۰ روز اخیر نشان‌دهنده اهتمام در رفع مشکلات مردم در راستای سیاستهای عمومی دولت تدبیر و امید بوده است.

نظام سلامت در این صد روز تلاش کرده است با اعتدال، ایجاد همدلی و همگرایی نسبی نهادهای متعدد تأثیر گذار بر سلامت مردم، فضای مثبت و آرامش نسبی در حوزه‌های گوناگون به وجود آورد تا از یکسو روند رو به افزایش فشارهای اقتصاد دارو و درمان که مهم‌ترین دغدغه مردم هرکشوری است را متوقف کند، و از سوی دیگر برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای ارتقاء کیفیت خدمات سلامت، پوشش بیشتر مردم و کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت انجام دهد.

تسکین بازار دارویی

بازگرداندن آرامش به عرصه بهداشت و درمان در یکصد روزی که از فعالیت دولت تدبیر و امید گذشته است مهم‌ترین اتفاق در این عرصه بود.

کمبود و گرانی دارو نخستین چالش نظام سلامت در آغاز دولت یازدهم بود و مدیران فعلی که وارثان مشکلات حل نشده مدیران سابق هستند را وادار کرد حل این معضل را در رأس برنامه‌های خود قرار دهند و اقدامی انقلابی را در این حوزه شاهد بودیم.

نظارت ذره بینی برعملکرد بانک مرکزی، گمرک و رصد کردن پروسه این روند و حذف بوروکراسی‌های دست و پاگیر در شرایط بحرانی همچنین جایگزینی سیاستهای کارآمد و بکارگیری تدابیرموثر به جای نقد مداوم سیاست‌های گذشته توانست این چالش بزرگ را درخود ذوب کند و بیماران خاص و نیازمند به دارو را جانی دوباره ببخشد.

اما این تنها‌ترین اتفاق نبود، مروری بر گزارش یکصد روزه وزارت بهداشت درمان آموزش یزشکی به عنوان یکی از پر مخاطب‌ترین وزارتخانه‌های کشور نشان می‌دهد با تدوین راهبرد‌ها و سیاست‌ها، نظام سلامت به سمت برداشتن گامهای بلند پیش می‌رود.

فعال سازی دبیرخانه شورای عالی سلامت، برنامه ریزی برای کاهش هزینه‌های درمان، تعامل با بیمه‌ها برای تکمیل و افزایش اقلام دارویی تحت پوشش، ‌کاهش قیمت دارو‌های ضروری، ‌نوسازی شبکه بهداشتی ودرمانی، کاهش قیمت تجهیزات پزشکی پر مصرف وتدوین دستور العمل‌های جدید برای بالا بردن امنیت غذایی تنها بخشی از این فعالیت‌هاست.

علاوه بر این در حوزه‌های سیاستگذاری، همکاری‌های بین بخشی، پیشگیری، درمان، تامین دارو و ارتقای ایمنی و کیفی مواد غذایی، تقویت و توسعه آموزش پزشکی و اموردانشجویی، طب سنتی، پرستاری و همکاری‌های بین المللی اقدامات ملموس ومثبتی صورت گرفته است که در زیر خلاصه‌ای از آن از نظرتان می‌گذرد.

اقتصاد سلامت

رشد اقتصادی همواره به عنوان یکی از آرمان‌های اساسی دولت‌ها و شاخصی برای ارزیابی عملکرد آن‌ها مطرح بوده است.

دستیابی به رشد اقتصادی، بیش از هر چیز در گرو شناخت صحیح مسیرهای بالقوه و عوامل تأثیرگذار بر آن است.

اقتصاددانان مصارف بخش سلامت را نه به عنوان هزینه بلکه به عنوان سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی می‌دانند چرا که هر نوع هزینه در سلامت و درمان باعثارتقای سطح ذخیره سلامتی افراد و برگشت دوباره ان‌ها به چرخه کار و تولید و در ‌‌نهایت سبب رشد اقتصادی و رفاه بیشتری برای جامعه می‌شود و ارتباط مستقیمی بین سرمایه‌گذاری فزاینده دولت‌ها در نظام بهداشتی و افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان وجود دارد.

بازار سلامت معادلات بسیار پیچیده‌ای دارد نکاتی چون ایجاد تعادل در منابع و مصارف حوزه سلامت، کاهش پرداختی‌های مردم، اصلاح نظام پرداخت و تعرفه گذاری خدمات بهداشتی و ایجاد بازار رقابتی و تغییرات در هر یک از مولفه‌های موثر بر آن می‌تواند سایر بخش‌ها را به انحای مختلف و بعضا غیرقابل پیش‌بینی متاثر کند نگاهی ساده انگارانه به آنجان مردم را به خطرمی اندازد.

ورود دکتر داوود دانش جعفری، استاد اقتصاد برای ارائه راهکارهای تخصصی کنترل مصارف و خلق منابع جدید درحوزه سلامت را باید به فال نیک گرفت چرا که با کاهش سهم منابع دولتی و تضعیف بیشتر بیمه‌ها، در صورتی که متولیان امر، توان مدیریت بخش سلامت را نداشته باشند بازار سلامت دچار تلاطم و بی‌نظمی می‌شود و مخارج مردم بیش از گذشته افزایش خواهد یافت و وظایف حاکمیتی در بخش سلامت برزمین خواهند ماند.

فعالسازی دبیرخانه شورای عالی سلامت برای تحقق اهداف برنامه و حمایت طلبی برای تکالیف بین بخشی تأمین کننده سلامت همچنین بازبینی کارکرد شبکه بهداشتی - درمانی و بازنگری برنامه پزشک خانواده برای ارتقای خدمات بهداشتی با رویکرد تقویت مراقبتهای بهداشتی اولیه از مهم‌ترین اقدامات در این بخش بوده است.

کاهش هزینه‌های درمانی

مهم‌ترین دغدغه مردم در امر درمان بالا بودن هزینه‌ها است. در حالی که در برنامه پنجم توسعه تأکید شده سهم مردم از پرداخت هزینه درمان باید به ۳۰ درصد برسد متأسفانه این سهم هم اکنون حدود ۷۰ درصد است از این رو مطالعه اجرای طرح بیمه همگانی و اقتصاد سلامت با اهداف کاهش دغدغهٔ مردم یکی از اقدامات زیربنایی دراین مدت بوده است.

همچنین در بخش درمان نیز، برنامه ریزی مدونی برای آموزش مدیریتی ۵۵۵ بیمارستان کشور صورت گرفته است. به منظور نظارت وکنترل تعرفه‌های غیرمتعارف پزشکی، دبیرخانه‌ای تاسیس شد و برای تامین پزشک متخصص در مناطق محروم نیز اقدامات موثری صورت گرفته است.

تعامل سازنده

از آنجا که معضلات حوزه سلامت یک مسئله چند وجهی است حل آن‌ها مشارکت همه دستگاههای مرتبط را می‌طلبد. لذا تعامل سازنده وجلب مشارکت با مجلس، شهرداری، نظام پزشکی، تامین اجتماعی، صداوسیما وسایر سازمان‌ها وانجام سفرهای استانی بخشی از فعالیتهای مهم صورت گرفته دراین صد روز به شمار می‌رود.

نوسازی شبکه بهداشتی و درمانی

در این مدت برنامه نوسازی نظام شبکه بهداشتی و درمانی با رویکرد تقویت مراقبتهای بهداشتی اولیه تدوین شد و همچنین ایجاد زیرساخت‌هایی برای حمایت از طرح پزشک خانواده در دواستان مجری مورد آسیب‌شناسی قرار گرفت.

طرح پزشک خانواده، به‌عنوان یک پروژه ملی بهداشت و سلامت، طرحی کامل و راهبردی جهانی است که برای برطرف‌کردن مشکلات حوزه سلامت تعریف شده تا تبدیل سیستم درمان‌نگر فعلی کشور به یک نظام سلامت‌محور، به عدالت در سلامت منجر شود.

اصرار به اجرای الزامات قانونی مندرج در برنامه پنجم توسعه بدون کار کار‌شناسی وتامین زیرساخت‌های لازم تنها دور باطلی خواهد بود که بودجه‌های سلامت را خواهد بلعید لذا اولویت بندی در اجرای وظایف قانونی با توجه به واقعیات موجود و پرهیز ازشتابزدگی می‌تواند نظام سلامت را به اهداف متعالی خود نزدیک کند.

باید توجه کرد که وقتی بحثسلامت مردم مطرح است و پای سلامت جامعه به میان کشیده می‌شود، شرایط ریسک‌پذیری باید به حداقل برسد و نمی‌توان سلامت جامعه را بازیچه طرح‌های ناپخته همراه با مشکل قرار داد و ابتدا باید بستر مناسب را فراهم کرد و بعد سعی در اجرای آن داشت تا نتایج مورد نظر حاصل شود.

برنامه پزشک خانواده نیاز به بازنگری مفاهیم پایه دارد و ضروری است با یک نگاه علمی مورد واکاوی و تحلیل آسیب‌شناسانه قراربگیرد و ابتدا زیرساخت‌های متناسب با این طرح تامین شوند وبا اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم، اجرای آن کلید بخورد.

کنترل اپیدمی وبا، افزایش دسترسی به خدمات فوریت‌های مامایی و زایمان و اطلاع رسانی رویدادهای ملی بهداشتی چون هفته دیابت نیز طی یکصد روز گذشته به نحو مقتضی انجام شد.

ارتقای کیفی و ایمنی مواد غذایی

به منظور کاهش موازی کاری درنظارت بر مواد بهداشتی وخوراکی تفاهمنامه‌هایی با موسسه استاندارد، سازمان دامپزشکی و انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی منعقد شد و دستورالعمل جدیدی نیز در خصوص فرآورده‌های گوشتی به سازمان دامپزشکی ابلاغ شد.

کاهش قیمت برخی تجهیزات پزشکی پرمصرف

با صدور مجوز واردات با قیمت پایه پایین‌تر به وارد کنندگان استنت‌های قلبی شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت این محصول که درطیف وسیعی از جامعه مورد استفاده دارد را شاهد بودیم.

گام‌هایی برای دانشجویان علوم پزشکی

در حوزه آموزشی، در راستای نظاممند کردن فعالیتهای ارزشیابی آموزش پزشکی، راه اندازی سامانه جامع معاونت آموزشی همچنین تدوین سیاستهای کلی آموزش پزشکی کشور اقدامات عملی مناسبی صورت گرفته است.

در بخش تحقیقات و فن آوری نیز با پرداخت بدهی این وزارتخانه، امکان برقراری مجدد دسترسی به منابع الکترونیک پزشکی برای دانشگاه‌ها مهیا شد و از نخبگان و مراکز تحقیقاتی بر‌تر نیز حمایت مالی به عمل آمد.

در بخش دانشجویی نیز آیین نامه تغذیه و خوابگاه‌های دانشجویان نهایی و ابلاغ شد و۲۷ ونیم درصد از متقاضیان وام دانشجویی دراین صد روز، تسهیلات پرداخت شود.

نقشه راه تدوین شد

به منظور ساماندهی تأمین نیروی انسانی حوزه بهداشت و درمان، نقشه راهی تعریف و تعیین شد و مستندات لازم نیز برای طرح تحول در نحوه ارائه خدمات سلامت در دولت یازدهم نیز تهیه شد.

همچنین بودجه پیشنهادی سال ۹۳ نیز براساس روش بودجه ریزی افزایشی وبرمبنای صفر وپیگیری اقدامات درخصوص اصلاحیه بودجه ۹۲ وبرآورد کسری اعتبارات وتخصیص وتوزیع به موقع آن تدوین شد.

سلامت در آیینه مجلس

تمام طرح‌ها ولوایح مرتبط با حوزه سلامت بررسی، نظرسنجی و کار‌شناسی شد ودرتصویب طرح‌ها ولوایح مرتبط، به کمیسیون‌های ذیربط انعکاس داده شد همچنین درخصوص پیش نویس بخش نامه‌ها و آیین نامه‌های اجرایی نیز اظهارنظر و مشارکت فعال صورت گرفت.

بازنگری طب سنتی

سند توسعه طب سنتی ایرانی – اسلامی بازنگری شد و کمیته‌های تخصصی طب مکمل برای تدوین آیین نامه‌ها تشکیل شد و دارونامه‌های گیاهی برای بیماری‌های شایع جهت جایگزینی داروهای پرمصرف درطب رایج، تدوین شد.

امور پرستاری

اقدامات کوتاه مدتی در خصوص برطرف کردن کمبود پرستار صورت گرفت و آیین نامه‌هایی نیز برای کار نیمه وقت پرستاران تدوین شد. همچنین آیین نامه صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران با همکاری سازمان نظام پرستاری و معاونت درمان تدوین و هماهنگی لازم جهت فراهم کردن شرایط صدور پروانه نیز صورت پذیرفت.

تمرکز در اطلاع رسانی

درحوزه اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ سلامت نیز جهت ساماندهی وب سایت‌های سازمانی و تجمیع آن‌ها، سایت اختصاصی و جامعی طراحی شد. بهره گیری از ظرفیت رسانه ملی و تقویت ارتباط با رسانه‌های مکتوب نیز از دیگر اقدامات انجام شده دراین حوزه است.

فعالیتهای بین المللی

انجام مقدمات میزبانی مدیر منطقه مدیترانه شرقی وتقویت مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای عضوگروه پنج و شرکت در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در عمان تشکیل شورای همکاری­های بین­المللی و نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان وزارت متبوع و بازنگری در دستورالعمل ماموریت­های خارج از کشور کارکنان وزارت متبوع به منظور اصلاح روند ماموریت­های خارج از کشور و برنامه­ریزی برای تقویت همکاری با سازمان­های منطقه­ای و بین­المللی در زمینه تامین مالی نظام سلامت.

فن آوری نظام سلامت

مرکز ملی داده‌های سلامت با پردازش ظرفیت بالای اطلاعات سلامت راه اندازی و ۱۲۰۰ مرکز بهداشتی درمانی جدید به شبکه ملی سلامت متصل شد. همچنین بیش از ۲۰۰ هزار پرونده الکترونیک درحوزه بستری تشکیل و پورتال دارویی برای پوشش فرآیندهای زنجیره‌ای تامین، توزیع ورهگیری دارو در کشور طراحی شد. در همین راستا به منظور واگذاری خدمات الکترونیکی به دفا‌تر پیش خوان دولت تفاهمنامه‌ای منعقد شد.

انتقال خون

سازمان انتقال خون با چالشهای متعددی از جمله بحران مالی، پشتیبانی، پرسنلی، کاهش اهدای خون، کاهش ذخیره خون و فقدان برنامه راهبردی در همه سطوح مواجه بود

که در خصوص مشکلات مالی جداول قراردادهای پشتیبانی تدوین و پس از پایدارسازی قراردادهای معوق نسبت به ابتیاع آن‌ها اقدام شد.

این در شرایطی بود که تعدادی از قرارداد‌ها که طی سنوات گذشته منعقد شده بود، بدون تأمین اعتبار لازم انجام پذیرفته و به سبب عدم توانایی پرداخت آن‌ها از یک سو و افزایش قیمتهای حاصله از بابت نرخ کالا و مابه التفاوت نرخ ارز و عدم تخصیص کامل بودجه از سوی دیگر، بلاتکلیف مانده و سبب اتمام موجودی کالاهای استراتژیک شده بود که در اقدام اصلاحی، قرارداد‌ها تفکیک و اولویت بندی شده و بنا به نیاز‌ها، ابتیاع کیت آزمایشگاهی، کیسه و ملزومات مرتبط طی جداولی تنظیم و در حال اجرا می‌باشند.

کلام آخر

هر چند تا اجرای کامل برنامه‌ها و رساندن کشور به توسعه مورد نظر مردم شریف ایران راه درازی در پیش است، اما شناخت راه درست و ایجاد همگرایی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و نیز تعهد و پشتوانه وسیع سیاستگذران برای حفظ و ارتقاء سلامت مردم عزیز، مهم‌ترین دستاوردی است که در این مدت کوتاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دست آمده است.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز