خبرگزاری کار ایران

نحوه نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه‌ای

نحوه نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه‌ای
کد خبر : ۹۹۲۹۸۶

نوشتن یک رزومه کاری خوب و بی نقص در تعیین شغل نقش زیادی دارد و برخی از اشتباهات رایج در رزومه نویسی می تواند آینده شغلی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش ایلنا،  اشتباه کردن در رزومه تان آسان است و جبران کردن خسارت وقتی کارفرما آن را دریافت می کند ، بسیار سخت است پس جلوگیری از اشتباه بسیار ضروری است بخصوص اگر تا به حال رزومه ننوشته اید. شایع ترین اشتباهات و اینکه چگونه از آن ها دوری کنید اینجا آمده است پس با دقت مطالعه کنید.

10 اشتباه به نظر ساده ولی مهم در نوشتن رزومه کاری 

1- اشتباهات املایی و دستوری :
رزومه شما باید از نظر دستور زبان بی نقص باشد. اگر نیست، کارفرما روی آن دقیق شده و درباره شما نتیجه گیری نه چندان جالبی می کند مثلا «این آدم توانایی نوشتن را ندارد.» یا «مشخص است که برای این آدم مهم نیست.»
 نحوه نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه‌ای

 نکاتی جهت نوشتن یک رزومه کاری

2- نبود اطلاعات دقیق :
کارفرما باید متوجه شود که شما چه موفقیتی داشته و یا چه کار انجام داده اید به طور مثال:الف) در محیط رستوران با کارمندان کارکرده ام.
ب) بیش از بیست کارمند را در رستوران با فروش سالانه ی دو میلیون دلار استخدام کرده، آموزش داده و بر آن ها نظارت کرده ام.
هر دو این جملات یک شخص را توصیف می کنند اما جزئیات مورد ، به احتمال بیشتری مورد توجه کارفرما قرار می گیرد.
 
3- تلاش برای یک رزومه برای همه :
هنگامی که شما رزومه ای یکسان برای همه می فرستید، تقریبا همیشه کارفرما آن را در سطل زباله می اندازد. کارفرمایان می خواهند شما یک رزومه خاص برای آنان بفرستید و کاملا نشان دهید چطور و چرا برای یک موقعیت خاص در سازمان مناسب هستید.
 نحوه نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه‌ای

  اشتباه های رایج در رزومه نویسی

4- تمرکز بیشتر روی وظایف نسبت به موفقیت ها :
داشتن حالتی که در آن شما شروع به لیست کردن وظایف شغلی برای رزومه میکنید راحت است به طور مثال:رفتن به جلسات گروهی و ضبط جلسه.
کار کردن با کودکان در محیط مراقبت روزانه.
بروزرسانی پرونده های بخش و ... .
نحوه نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه‌ای

 اشتباهات مهم در رزومه کاری 

اما کارفرمایان اهمیت زیادی راجع به کارهای انجام شده نسبت به موفقیت های شما نمی دهند آن ها بیشتر به دنبال جملاتی مثل این هستند:با استفاده از لپ تاپ جلسات هفتگی را ضبط کرده و در ماکروسافت ورد برای ارجاعات آینده ذخیره کرده ام .
سه فعالیت روزانه برای کودکان پیش دبستانی ایجاد کردم و برای یک فعالیت ده دقیقه ای مراسم جشن، آماده شان کردم ،پرونده های بهم ریخته ده سال را دوباره مرتب کردم تا برای افراد بخش دسترسی آسان باشد.
 
5- زیاد ادامه دادن یا بیش از حد کوتاه کردن متن :
علیرغم چیزهایی که شاید ببینید یا بشنوید، قانونی واقعی برای طول رزومه وجود ندارد چرا؟ چون انسان هایی که خواسته ها و توقعات متفاوتی برای رزومه ها دارند، آن را می خوانند. البته این به این معنی نیست که باید پنج صفحه رزومه بنویسید. به طور کلی معمولا باید نهایتا دو صفحه بنویسید اما اگر یک صفحه کافی ست، نیازی به دو صفحه نیست، برعکس از مطالب خوب رزومه تان برای یک صفحه شدنش کم نکنید.
نحوه نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه‌ای

این اشتباهات را در رزومه نوشتن مرتکب نشوید

6- هدف بد :
کارفرمایان بخش مقصود شما در رزومه را می خوانند اما در موارد زیادی از تبلیغات پرسروصدای مبهم میگذرند، مثل «به جستجوی موقعیتی چالشی که رشد حرفه ای هدیه دهد.» به کارفرمایان چیزی دقیق دهید و مهم تر از آن، چیزی که روی نیازهای آنان مانند نیاز شما تمرکز کند مثلا:«یک موقعیت ابتدایی چالش برانگیز در بازاریابی که به من اجازه دهد توانایی ها و تجاربم را در یافتن پول به دلایل غیرانتفاعی به کار گیرم.»
 
7- استفاده نکردن از افعال عملی :
از کلماتی مثل «مسئول بودن» پرهیز کنید. به جای آن از افعال عملی استفاده کنید:«به سوالات مشترکین به عنوان پشتیبانی آی تی در شرکتی با چهارهزار دانش آموز و کارمند پاسخ دادم.»
نحوه نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه‌ای

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم

8- ننوشتن اطلاعات مهم :
ممکن است وسوسه شوید و به طور مثال کارهای اضافه که برای پول درآوردن در مدرسه انجام داده اید را ننویسید اما به طور معمول مهارت های ساده ای که از این تجارب به دست آوردید (مثلا تعهد کاری، مدیریت زمان) بیشتر از چیزی که فکر می کنید برای کارفرمایان اهمیت دارند، را فراموش نکنید.
 
9- شلوغ بودن از نظر ظاهری :
اگر رزومه شما دیوار تا دیوار متن است که با پنج فونت متفاوت نوشته شده است، احتمال زیاد کارفرما را دچار سردرد می کند ، پس باید رزومه تان را قبل از ارسال به چند نفر نشان دهید که به نظر آن ها ظاهر جذابی دارد؟ اگر چیزی که دارید چشم را خسته میکند، بازنگری کنید.
نحوه نوشتن رزومه کاری خوب و حرفه‌ای

چه اشتباهاتی سبب ایجاد مشکل در رزومه نویسی می شود

10- اطلاعات ارتباطی نادرست :
من زمانی با دانشجویی کار می کردم که رزومه اش به نظر به شدت قوی می رسید اما کارفرمایی او را قبول نمی کرد پس یک روز به شوخی از او پرسیدم که شماره ای که روی رزومه نوشته درست است؟ درست نبود،  تازه هنگامی که تغییر داد، تماس هایی که منتظرشان بود گرفته شد و این به دلیل تغییر اطلاعات نادرستی بود که در روزمه کاری خود نوشته بود. پس هر چه زودتر حتی ریزترین و پذیرفته شده ترین جزئیات را بررسی کنید.


منبع:نمناک

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز