این ۱۳ نکته را در رزومه نویسی رعایت کنید!
در رزومه نویسی باید با خلاصهای از خودتان شروع کنید، یکنواخت ننویسید، به نوشتههای خود جهت دهید و مناسب با صنعت و حرفه خود بنویسید و هرگز دروغ نگویید.
به گزارش ایلنا، خلاف تصور بیشتر افراد، بررسی رزومهها بیش از چند ثانیه وقت نخواهد گرفت. توجه داشته باشید، رزومه شما تاریخچه شما نیست بلکه آگهی تبلیغاتی شماست و این آگهی قرار است که مهارتها و توانمندیهای شما را به کارفرما بفروشد.
در ادامه به مواردی که باعث میشود با رعایت آنها یک رزومه حرفهای کاری داشته باشیم میپردازیم.
۱. با خلاصهای از خودتان شروع کنید (مشخصات + اطلاعات شخصی)
امروزه مدیران و کارشناسان جذب و استخدام انتظار معرفی خودتان در پاراگرافی کوتاه و جذاب دارند که شما و بهترین عملکردتان را به صورت خلاصه تشریح کند. به عبارت دیگر، برای شروع کار رزومه نویسی، در قالب جملههای کوتاه به این سوال که "چرا باید شما را جذب کنیم"، پاسخ دهید و اطمینان حاصل کنید که شایستگیهای مرتبط شما برای ایفای نقش نیز در این خلاصه توضیح داده شده است.
۲. (دستاوردها + مدارج تحصیلی + سوابق کاری)
در رزومه نویسی نکته سنج و ریزبین باشید! یکی دیگر از نقطه ضعفها این است که شما صرفاً اشاره به تجربیات و تحصیلات و یا مهارتها میکنید و توضیح بیشتری درباره آن نمیدهید. به عنوان مثال، کسی که رزومه شما را میخواند، نمیداند در یک سالی که جایی مشغول بودهاید، چه فعالیتهایی را انجام داده و یا چه سمتهایی داشتهاید. نباید فقط تجربیات خود را لیست کنید، بسط و توضیح فعالیتها و مهارتهای مهمی که در گذشته انجام داده اید، فرصت شما برای استخدام شدن را بالا خواهد برد. چرا که کارفرما میخواهد ببیند حضور شما چه چیزی به شرکت او اضافه میکند.
نکته: بیاد داشته باشید که در این زمینه نباید بیش از حد به جزئیات پرداخت، بلکه بر روی توضیح مهارتها و تجارب مهم تمرکز کنید.
۳. همه بخشهای رزومه خود را بصورت یکنواخت ننویسید
از دیگر نکات منفی رزومه نویسی، نوشتن یکنواخت و بدون برجسته کردن کلمات کلیدی است. شما باید قادر باشید که نکات مهم را شناسایی کرده و آنها را در رزومه خود برجسته کنید. با این کار میتوانید توجه فردی که رزومه شما را میخواند، بیشتر جلب کنید. بسیاری از شرکتها هنگام بررسی رزومه افراد به دنبال کلیدواژههایی هستند که با شرح شغلی موقعیت شغلی اشتراک دارد؛ بنابراین استفاده از کلمات و عبارتهایی که کلید واژههای این دو (شرح شغل و رزومه) را به بهترین شکل تطبیق دهد، عنصر کلیدی در بالا بردن شانس مرور اولیه رزومه تان خواهد بود. با این کار نشان میدهید که به جزییات توجه داشته و رزومه تان را بر اساس موقعیت شغلی نوشته اید. ولی فراموش نکنید که حتما تجربه مرتبط شرح شغل را داشته باشید، در غیر این صورت مرتبطترین تجربهها را بنویسید. از به کار بردن جملههایی اغراق آمیزی که ویژگیهای خاص تان را بازگو نمیکنند، اجتناب کنید و در نوشتن کلید واژهها زیاده روی نکنید.
۴. از فرمت مناسب استفاده کنید
شما برای این که بتوانید موفقیتها و شایستگیهای خود را برجسته کنید تا افراد رزومه شما را بررسی کنند، میتوانید از فرمت مناسب رزومه استفاده کنید. بر اساس این فرمت، با نگارش یک پاراگراف مختصر و مفید نقشها و مسئولیتها و سوابق برجسته خود را بنویسید و با علائم بولت آنها را تیتر کنید. دقت کنید که اشتباه املایی و جملات مبهمی در نگارش آنها نداشته باشید. قسمتهای مختلف ویژگیها و شایستگیهای خود را بخش بندی کنید. به عنوان مثال میتوانید گواهی نامههای حرفهای خود را از افتخارات جدا کنید.
۵. از اعداد و نشانهها استفاده کنید
سعی کنید از کلمههای کوتاه و از ارقام به جای حروف آن استفاده کنید. استفاده کردن از اعداد باعث جلب توجه بیشتر رزومه میشود. اگر در صنعتی و حرفهای مشغول هستید که کلمه اختصار آن متداول شده است، سعی کنید از این کلمات استفاده کنید.
۶. از به کار بردن شکل، لوگو و گرافیکهای خاص اجتناب کنید
امروزه بسیاری از رزومهها به صورت نسخههای الکترونیک هستند. هر چه فایل شما طراحی ساده و منظمی داشته باشد، برای خواننده آن نیز خسته کننده نخواهد بود؛ بنابراین در رزومه نویسی سعی کنید که از شکلهای گرافیکی و لوگو در صورتی که لزومی ندارد، استفاده نکنید. نگارش محتوا بسیار مهم است، سعی کنید که از کلمات جدید و غیر تکراری از رزومههای دیگران بنویسید. همچنین از فونتهای ساده و متداول استفاده کنید.
۷. رزومه مناسب با صنعت و حرفه خود بنویسید
فرمت و سبک نگارش رزومه شما باید متناسب با حرفه شما باشد. برای مثال وقتی میخواهید برای شغلی مانند دستیار حسابدار یا کارشناس مالی درخواست شغلی کنید، رزمه شما باید با رزومه شخصی که برای شغلی مانند طراحی وب سایت و فروش است، متفاوت باشد؛ بنابراین از کلمات مربوط به حرفه و صنعت خودتان استفاده کنید.
۸. بدون اشتباهات ساختاری و نگارشی!
در حقیقت یکی از اشتباهات مهلک، اشتباهات ساختاری، نامرتب بودن کلمات، فونت و علائم نگارشی است. رزومه شما نباید جملات اشتباه و نگارش نادرستی داشته باشد. کارشناسان منابع انسانی خطاهای املایی و اشتباه محتوایی را مساوی با تنبلی میدانند. از زبان نوشتاری مناسب و کلماتی استفاده کنید که بر روی کارفرما اثر گذار باشد. ۵۸ درصد از کارفرمایان رزومههایی با خطای املایی و تایپی شناسایی کرده اند که از بزرگترین خطاهایی است که به طور خودکار منجر به از دست رفتن شانس کسب موقعیت میشود. برای جلوگیری از این اتفاق، رزومههای قوی افراد دیگر را به عنوان معیار و نمونه استفاده نموده و از آنها ایده بگیرید.
۹. از عناوین استفاده کنید و به سبک داستان سرایی بنویسید
جملههای روشن، جذاب و گیرا در ابتدای رزومه بنویسید که بتواند به طور موثر هویت شما را مشخص ساخته و شما را با موقعیت شغلی تناسب دهد. صرفا از بیان صفت اجتناب کرده و به جای آن از سبک داستانی سرایی استفاده کنید که شما را معرفی کرده و دلیل شایستگی تان برای فرصت شغلی را مشخص کند. افراد با داستانهای خوب ارتباط برقرار میکنند.
۱۰. حرفهای عمل کنید
برای رزومه نویسی، اطلاعات منفی در مورد پیشینه شغلی سابق یا کارفرمایان را ننویسید. یا اینکه بحثهای خیلی شخصی و یا موارد غیر مرتبط را ذکر نکنید. صرفا حقایق مسیر شغلی خودتان را بازگو کنید.
۱۱. هرگز دروغ ننویسید
در رزومه نویسی دروغ ننویسید حتی اگر به هر نحوی بتوانید با ادعای دروغ در پیشینه شغلی و رزومه وارد موقعیت شغلی شوید، در شروع کار با مشکل جدی مواجه خواهید شد. اگر مهارتها و یا تجربههایی مشخصی در رزومه ذکر کرده اید، مطمئن باشید که کارفرما از شما انتظار نشان دادن این تواناییها را دارد. اما اگر نتوانید آنچه که در رزومه ادعا کرده اید را انجام دهید، واضح است که شما به زودی اخراج خواهید شد.
۱۲. دانش فنی خود را برجسته کنید
همه تفریحها و یا علاقه مندیهای شخصی تان را در رزومه نیاورید. به جای آن، مهارتها و دانشهایی که به موقعیت شغلی موردنظرتان مرتبطتر است استفاده کنید، یا با ارزشترین آنها را بنویسید. باید بدانید که چطور مهارتهای نرم افزاری و سخت افزاری خودتان را نشان دهید. داشتن تخصص فنی برای موفقیت در شغل حرفهای ضروری است. امروزه آشنایی با برنامههایی مانند آفیس مایکروسافت (مجموعهای از ورد، اکسل، پاورپوینت و...) و شبکههای مجازی اهمیت خاصی دارند. پس رزومه شما باید به طور مشخص تسلط شما را در این حوزه نشان داده و هم راستا با نیازهای برنامه ریزی، مدیریت پروژه و یا هر نرم افزار مورد نیاز مربوط به شغل باشد. پس باید مشخص کنید که دانش کار کردن با این نرم افزارها را دارید. تعهد خود را برای توسعه یادگیری دانش فنی از طریق آموزش و دورههای حرفهای با اخذ گواهینامه نشان دهید. تجربه تحقیقاتی را با توضیح مختصر از سهم افزایی تان در موفقیت پروژههای گذشته اضافه کنید. همانطور که میدانید، توانایی جست و جوی اینترنتی (Search) از نظر هر کارفرما یک دارایی با ارزش محسوب میشود.
۱۳. مهارتهای نرم (رفتاری) را نیز نشان دهید
هنگام رزوم نویسی به یاد داشته باشید که مهارتهای نرم (رفتاری) برای موفقیت در شغل حرفهای تان ضروری هستند. بنابراین، مشخصهها و ویژگیهایی رفتاری خودتان را، مانند ارتباط موثر، نظم و نگرش مثبت و یا تواناییهایی از این دست که در خودتان حس میکنید، برجسته کنید.
در آخر باید توجه داشت که رزومه نویسی به هنر و مهارت نیاز دارد و میتواند تصویر اولیه عالی و دقیقی از شما را برای مصاحبه کنندگان ایجاد کند و به بهترین شکل معرف شما باشد.
منبع:باشگاه خبرنگاران