فاکتورهای تشخیص سلامت روان دانشآموزان
رئیس اداره مشاوره تحصیلی شهر تهران گفت: دانش آموزان ما در مجموع از سلامت روان خوبی برخوردار هستند.
به گزارش عصر توسعه، دکتر عزیزاله بابلی بهمئی در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۸ که در دبیرستان پسرانه پاسداران اسلام برگزار شد، با بیان اینکه فاکتورهای سلامت روان بر دو مورد است گفت: اولین فاکتور آن است که دانش آموزان صاحب نشاط و شادابی باشند و هویت فردی، دینی و ملی خود را بپذیرند، زیرا این موضوع باعث میشود که دچار تعارض درونی نشوند. در دین ما آمده است که مملکت خوب دارای دو فاکتور شادابی و امنیت است که خوشبختانه فاکتور امنیت را داریم.
به گفته بابلی، فاکتور بعدی برای سنجش سلامت آن است که دانش آموزان از عملکرد خود راضی باشند، این موضوع محقق نمی شود مگر آن که دانش آموزان روی مهارت خودآگاهی خودشان کار کنند و نقاط قوت و ضعف خود را ببینند.
وی افزود: مدارس ما بیش از آنکه حافظه محور باشند باید دانشآموزان را پرسشگر تربیت کنند به طوری که دانش آموزان در متون درسی خودشان به مفاهیم و مطالب درسی برسند. زمانی که این فاکتورها در کنار یکدیگر قرار گیرد و دانش آموزان کار تیمی انجام دهند مدرسه، مدرسه شادابی است. دانش آموزان خودشان میتوانند کمک حال و هم یار یکدیگر باشند و از پتانسیل یکدیگر استفاده کنند.
رئیس اداره مشاوره تحصیلی شهر تهران تاکید کرد: به هر حال دانش آموزان ما در مجموع از سلامت روان خوبی برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه بحث هایی بهعنوان تاثیر ظاهر بر باطن و تاثیر باطن بر ظاهر وجود دارد اظهار کرد: زمانی که دانش آموزان خود و هویت ملی و دینی خود را بپذیرند، خود به خود دچار تعارض بیرونی نمی شوند. دانشآموزانی که ذهنشان درگیر حاشیهها است طبیعتاً یادگیری شان پایین است.
بابلی ادامه داد: باید تمام دادهها و برنامه ریزیهای خود را بر اساس اسناد بالادستی، هویت خود و هویت ملی و به ویژه در وزارت آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اهداف دورههای تحصیلی و به خصوص ساحتهای تربیتی حرکت بدهیم.