یک مسؤل نظام سلامت اعلام کرد؛
دانش آموزان و دانشجویان نباید شب امتحان قرص ریتالین مصرف کنند
یک مسؤل نظام سلامت با اشاره به اینکه دانش آموزان و دانشجویان نباید به بهانه امتحان و افزایش هوشیاری به مصرف دارو و موادی از این قبیل، روی بیاورند، به تشریح ۲۰ عارضه مصرف قرص ریتالین در شبهای امتحان پرداخت.
به گزارش ایلنا، علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد، به ایجاد عوارض جسمانی و روانی ناشی از مصرف این دارو تاکید کرد و اظهار داشت: عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی، از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها است.
وی با بیان اینکه این دارو معمولا برای بیمارانی که دچار نقص توجه هستند، تجویز میشود، عنوان کرد: مصرف قرص ریتالین مانند تمام داروها، دارای عوارض است و این عوارض در دانش آموزان و دانشجویان که در ایام امتحانات از دارو استفاده میکنند، شدیدتر است، چراکه ترک و مصرف ریتالین به تناوب، افراد را دچار اعتیاد به مصرف آن میکند.
اسدی با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان نباید به بهانه امتحان و افزایش هوشیاری به مصرف دارو و موادی از این قبیل، روی بیاورند، عنوان کرد: چنانچه دوز مصرف ریتالین کم و زیاد شود، بر ابعاد جسمانی و روانی فرد آسیب وارد میکند، اینگونه داروها برای درمان اختلالات شدید توجه و تمرکز تجویز میشود، بنابراین دارای ترکیبات قوی است، لذا مصرف و قطع خودسرانه آن به افسردگی و پرخاشگری فرد منجر میشود، بنابراین مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بیان کرد: داروی ریتالین دارای عوارض کوتاه مدت و درازمدت است، اختلالات روانی، خلقی، رفتاری و تکانهای، انجام رفتارهای بیپروا و بی محابا مانند رانندگیهای شبانه برخی جوانان در اتوبانها، بیتوجهی به اطرافیان، سرخوشی، عدم تمرکز، پرش افکار، بیخوابی که منجر به خستگی و خماری میشود.
اسدی ادامه داد: همچنین افسردگی پس از اتمام دوره مصرف، افکار پارانوئید و سوء ظن نسبت به دوستان، اطرافیان و خانواده و پرخاشگری فیزیکی از مهمترین عوارض بلند مدت مصرف این مواد است، همچنین عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها است.
وی در خصوص راهکارهای مطالعه موثر در ایام امتحانات گفت: برخی از دانش آموزان و دانشجویان، در طول ترم، دروس و مطالب امتحانی را مطالعه نمیکنند و در شب امتحان به یک باره با حجم وسیعی از مطالب نخوانده روبرو میشوند که این پروسه اشتباهی است.
اسدی افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که روشهای مطالعه علمی استفاده کنند و در ابتدا به صورت کلی مطالعهای داشته باشند، مطالب را دستهبندی کنند و در مرحله بعد نکات کلیدی را مرور کرده و حین مطالعه نیز یادداشت برداری کنند.
وی بر استراحتهای چند دقیقهای و کوتاه مابین مطالعه دروس تاکید کرد و گفت: تغذیه مناسب و دوش آب ولرم میتواند بر شادابی و کسب انرژی فرد برای داشتن تمرکز حین مطالعه تاثیر زیادی داشته باشد.