ستاره بالیوود، برگ جدید هند برای ایجاد توازن تجاری با چین
هند قصد دارد با تعیین امیر خان ستاره سینمای این کشور، که نفوذ اقتصادی و محبوبیت اجتماعی بینظیر در میان هندیها دارد، به عنوان سفیر تجاری هند، از وی برای گسترش تجارت با چین و نیز بهبود روابط دوجانبه استفاده کند.
امیر خان به دلیل ایفای نقش در فیلمهایی که به نوعی با فرهنگ و ملت چین مربوط میشود، در آن کشور نیز یک چهره شناخته شده است. بنابراین اکنون هند قصد دارد با استفاده از وی صادرات خدمات خود را به چین افزایش و کسری تجاری با این کشور را کاهش دهد.
هند دارای 51 میلیارد دلار کسری تجاری با چین در بخش کالا و 270 میلیون دلار کسری تجاری در بخش خدمات است.
در یازدهمین نشست گروه مشترک اقتصادی هند و چین که هفته گذشته در دهلی نو برگزار شد، جونگ شان وزیر بازرگانی چین اطمینان داد تا هرچه زودتر برای کاهش کسری تجاری میان دو کشور اقدام کند.
هند فهرستی بلند از محصولات خود برای صادرات به چین است. 250 نوع محصولات دارویی شماری از این کالاهاست و چین اعلام کرده است مکانیسمی را برای رفع هر چه زودتر نگرانیها در این باره ایجاد خواهد کرد.
یک مقام هندی در این مورد گفته است که امیر خان در میان میلیونها شهروند عادی چین دارای شهرت زیادی است و به همین دلیل میتواند چهره بسیار خوبی از هند در چین ایجاد کند.
وی افزوده است: این تهیه کننده هندی که خانواده وی سابقه حضور طولانی و نفوذ اقتصادی بیرقیبی در بالیوود دارند، میتواند سفیر تجاری هند در چین باشد و تواناییهای هند را در بخش خدمات به نمایش بگذارد. وزارت بازرگانی این پیشنهاد را برای تصمیم گیری به وزارت امور خارجه هند ارائه کرده است.
هند در نظر دارد با استفاده از امیرخان بر مزایای تجاری و توانایی تکنولوژی هند در غالب فیلمنامه تمرکز کرده و در فیلمهای وی محصولات ساخت هند را بزرگنمایی کند تا توجه تماشاچیان به تواناییهای تجاری و اقتصادی هند جلب شود.
گیریش جوهر کارشناس تجارت فیلم هند میگوید: چین یک بازار بسیار بزرگ برای فیلمهای هند است. فیلم 'باجرانی بایجان' که امیر خان در آن نقش دارد، پس از دو سال از انتشار آن در هند، بیش از 2 میلیارد روپیه در چین به فروش رفته است. چین میتواند به بزرگ ترین بازار خارجی برای بالیوود تبدیل شود.
اما، هم اکنون چین یک بازار چالش برانگیز برای فیلمسازان هندی است. بر اساس قوانین چین، این کشور در سال 40 تا 50 فیلم خارجی در سینماهای این کشور را به نمایش میگذارد.
اکثر فیلمسازان هندی با پخشکنندگان محلی چینی در ارتباط هستند. بر اساس توافق تجاری، 50 درصد از درآمد فروش فیلم در چین متعلق به سینماها و 50 درصد دیگر به پخش کنندگان چینی و فیلم سازان هندی میرسد.
بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی هند، از امیرخان به عنوان آخرین نمونه قدرت نرم این کشور نام میبرند.
امیرخان بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و مجری هندی به عنوان معروفترین و محبوبترین چهره این کشور در چین شناخته میشود و محبوبیت او در چین از نارندرا مودی نخست وزیر هند هم بیشتر است. وی در بسیاری موارد از هنرپیشههای وطنی نزد چینیها سبقت گرفته است.
فیلم «اَبَرستاره مخفی» او که جدیدترین فیلم سینمایی او محسوب میشود، در 9 روز اول اکران خود، 47 میلیون دلار فروش کرده است و انتظار میرود که فروش این فیلم به تنهایی در چین به بیش از 126 میلیون دلار برسد.
همچنین پیش از این یکی از این فیلمهای به نام 'دانگال' (Dangal) که در دسامبر 2016 اکران شد، فقط در بازار چین 189 میلیون دلار فروخت.
حتی شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست قزاقستان در سال گذشته میلادی به نمودی گفته بود عاشق این فیلم است و امیدوار است که در آینده فیلمهایی از این دست را در سینمای چین تماشا کند. یکی از دلایل علاقمندی چینیها به او، وجود موضع فمنیستی در فیلمهای او است.
به گفته برخی از منتقدین چینی، امیرخان در فیلمهای خود به موضوعات اجتماعی در جامعه هند از قبیل فقر، آموزش، سوء استفاده جنسی و اختلافات طبقاتی میپردازد.
نکته قابل توجه این است که برخی از برنامههای تلویزیونی امیرخان با موضوعات اجتماعی به زبان چینی در چین پخش میشود. در چین برخی از کارشناسان فرهنگی امیرخان را بعد از «رابیندرانات تاگور»، دومین چهره شناخته شده فرهنگی در چین تلقی میکنند.
امیر خان نیز علاقه خود را به ارتقای روابط چین-هند ابراز کرده است. وی در سفر اخیر خود به چین در جمع طرفدارانش گفته بود که عاشق کمک کردن به بهبود روابط هند و چین است. امیر خان گفته بود که قصد ساخت فیلمی را دارد که از استعدادهای هندی و چینی در آن استفاده کند و این مطلب باعث نزدیکتر شدن 2 کشور می شود.
بالیوود که نام غیررسمی صنعت فیلمسازی به زبانهای اردو و هندی در سینمای هند است، از بزرگترین صنایع فیلمسازی جهان است که بیش از سه و نیم میلیارد مخاطب و علاقهمند در سراسر جهان دارد.
مخاطبان فیلمهای این صنعت در شبه قاره هند، کشورهای غربی، خاورمیانه، آسیای میانه و روسیه، آفریقا و اقلیتهای هندی و اردو زبان سراسر جهان هستند.
بالیوود به تولید انبوه فیلمهای عمدتاً تجارتی شهرت دارد و سالانه بیش از هزار فیلم میسازد. بالیوود یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی هند به شمار می رود.
منبع: ایرنا