استارت آپهای حمل و نقلی مانند الوپیک ظرفیت زیادی برای اشتغالزایی دارند
مدیر کل توسعه کارآفرینی وزارت کار گفت: کسب وکارهای نوپای فعال در زمینه حمل و نقل، طبق آمار سالهای گذشته نشان دادهاند که ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال در بخش از خدمات دارند و از نمونههای بارز کسب و کارهای نوپاست که زمان پیشگامی خود را پشت سر میگذارند.
رحیم سرهنگی با تشریح وضعیت سهم کسب و کارهای نوپا در کارآفرینی و اشتغالزایی گفت: کسب و کارهای نوپا در واقع منشا شکل گیری و ایجاد شغل هستند. با نگاهی بلندمدت به عمر مشاغل مشاهده میکنیم این کسب و کارهای نوپا و استارت آپها هستند که ایجاد اشتغال میکنند. در واقع اگر تعداد مشاغل پایدار را یک منبع ببنیم کسب و کارهای نوپا و نوآوری در کسب و کارها ورودی این منبع هستند.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در همین راستا در سال جاری که روزهای پایانی آن را پشت سر میگذاریم طبق برآوردهای انجام شده، اشتغال ایجاد شده در بازه زمانی بهمن ۱۳۹۵ تا مهر ۱۳۹۶ در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) حدود ۴۳ هزار شغل با همکاری و حمایت «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» شکل گرفته است.
این مقام مسئول، همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نگرانی ریزش مشاغل سنتی با پیدایش کسب و کارهای نو و تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری برای از بین رفتن مشاغل سنتی گفت: این مساله اجتناب ناپذیر است که نوآوری سبب میشود تا مشاغل جدید جایگزین مشاغل سنتی تر شوند. اگر جامعه را به عنوان یک کل در نظر بگیریم، در صورتیکه این جامعه نورآوری نداشته باشد در رقابت با سایر کشورها و در بازار جهانی از رقابت و اظهار وجود باز خواهد ماند.
سرهنگی افزود: از طرفی نباید فراموش کرد نوآوری و ارائه خدمات و کالا در بسترهای نوین در عین حال که باعث ظهور مشاغل جدید میشود، منجر به از بین رفتن مشاغل سنتی خواهد شد و این به معنای آن است که باید روند را تشخیص داد و قبل از اینکه نوآوری آن را در زیر پای خود خرد کند، فعالیتها و مشاغل سنتی را به سمت مشاغل جدید سوق داد. طبیعتا اگر مانعی برای کارآفرینی شویم قطعا ایده آن توسط یک کارآفرین خارجی پیاده سازی خواهد شد.
استارت آپها را قربانی نکنیم!
وی با طرح یک مثال ادامه داد: در مورد استارتآپهای حمل و نقلی یک روش این است که شاغلان سنتی این مشاغل را به سمت پیاده سازی همین پلتفرمهای نوین سوق داد قبل از اینکه جایگزین شدن اتفاق بیافتد؛ یک روش هم این است که با آنها مخالفت کنیم و این اتفاق را به تعویق بیاندازیم که در این صورت یک سکوی خارجی به عنوان مثال شبیه تلگرام به این بازار وارد می شود و سوییچ کردن از آن را برای کشور هزینه ساز می کند.
این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: سوال اصلی اینجاست که سیاستگذار باید چه کسی را برای قربانی کردن انتخاب کند؟ متاسفانه در اکثر موارد این استارت آپها هستند که قربانی می شوند، چراکه اینطور تصور میشود که قربانی کردن آنها هزینه کمتری درکوتاه مدت دارد اما واقعیت این است که قربانی کردن استارت آپها در بلند مدت هزینههای جبران ناپذیری برای کشور به همراه خواهد داشت چراکه باعث می شود اقدامات نوآورانه در نطفه خفه شوند و فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در جامعه خاموش شود و این یعنی به مرور زمان شعله اشتغال کشور نیز رفته رفته خاموش خواهد شد.
سرهنگی تاکید کرد: بنابراین در این مورد، بحث قربانی کردن مشاغل سنتی مطرح نیست و فقط بحث از تغییر و هدایت آن به مشاغل جدید مطرح است ولی این عدم پذیرش تغییر، همان چیزی است که نوآوری را از بین می برد.
این مقام مسئول در وزارت کار با بیان اینکه مجوزهای دولتی و برخی فرایندهای دست و پا گیر به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای متقاضیان راه اندازی این نوع کسب و کارها حقیقتی است که در کشور وجود دارد گفت: در گزارش ۲۰۱۸ شاخص جهانی سهولت کسب و کار، کشور ما رتبه ۱۲۴ در میان ۱۸۶ کشور است. این مساله مخصوصا در کسب و کارهای نوپا محسوستر است چراکه موضوع فعالیت خیلی از این کسب و کارها بین وزارتخانهای است بنابراین برای متقاضیان سردرگمی ایجاد کرده است و در بخش دولتی بعضا با بسیاری از این فعالیت های نو آشنا نیستند و به جای حل مسأله، تصمیم میگیرند صورت مسأله را پاک کنند.
کاهش موانع استارتآپهای حمل و نقلی/حمایت میکنیم
سرهنگی همچنین با اشاره به توسعه کسب و کارهای نوپا در حوزه حمل و نقل گفت: کسب وکارهای نوپای فعال در زمینه حمل و نقل، طبق آمار سال های گذشته نشان داده اند که ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال در این بخش از خدمات دارند و از نمونه های بارز کسب و کارهای نوپایی هستند که زمان پیشگامی خود را پشت سر می گذارند.
مدیر کل توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت کار گفت: ما همواره در ارتباط با استارت آپهای حمل و نقلی سعی کردیم خود را در سمت و جبهه آنها بگذاریم و بتوانیم بخشهای مختلف را در طرف دیگر پای گفتگو و چاره اندیشی برای حمایت از این الگوهای نوپا بنشانیم تا این نوع شرکت های موفق و نوپا بتوانند فعالیت خود را با موانع کمتری بگذرانند.
وی در پاسخ به این سوال که استارت آپ های حمل و نقلی یکی از مصادیق بارز موثر در اشتغالزایی هستند؛ در این زمینه ۲۴ و 25 اسفند استارت اپ حمل و نقلی الوپیک در نظر دارد 2 هزار موتور سوار را جذب کند، قطعا این یک ظرفیت بسیار بالا است. چقدر از این استارت آپ و امثال آن به عنوان یک الگو حمایت می شود؟ گفت: طبق همین مثالی که زدید، کسب وکارهای نوپای فعال در زمینه حمل و نقل، طبق آمار سال های گذشته نشان داده اند که ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال در بخش از خدمات دارند و از نمونه های بارز کسب و کارهای نوپاست که زمان پیشگامی خود را پشت سر می گذارند، ما همواره در ارتباط با این استارت آپ ها سعی کردیم خود را در سمت و جبهه آنها بگذاریم و بتوانیم بخش های مختلف را در طرف دیگر پای گفتگو و چاره اندیشی برای حمایت از این الگوهای نوپا بنشانیم تا این نوع شرکت های موفق و نوپا بتوانند فعالیت خود را با موانع کمتری بگذرانند.