برترین فیلمهای وسترن هالیوودی را بشناسید
اگر به فیلمهای اکشن علاقمند هستید آنها را به شما معرفی کنیم. همهٔ با ژانر وسترن آشنایی کامل داشته و میدانند منظور از فیلم وسترن چیست. اما وقتی که شما اسبها و سالنهای فیلمهای کلاسیک وسترن را کنار گذاشته و خودروهای پهن و دراز و کافههای شلوغ و کثیف را جایگزین آنها میکنید چه اتفاقی رخ میدهد؟ ژانر وسترن مدرن یا نئو وسترن نه تنها در زمان مدرن رخ میدهد بلکه فلسفه، الگوهای اولیه و ملاحظات شماتیک وسترنهای کلاسیک را با خود به عصر حاضر منتقل میکند.
برای مثال فیلم «کشوری برای پیرمردها نیست» «No Country for Old Men» را درنظر بگیرید که با ترکیب نامتجانس جنبههای زیباییشناختی و ایدههای متمایز اساسی را برای فیلمهای مدرن وسترن پایه ریزی میکند که هنوز نیز فیلمهای زیادی سعی در تقلید ازآن دارند.
در ادامه این مطلب میخواهیم شما را با فیلمهای مدرن وسترنی که ارزش دیدن دارند آشنا کنیم.
۱- حمله به کلانتری ۱۳ «۱۹۷۶»
نخستین فیلم قابل دقت جان کارپنتر به حکایت یک کلانتری در شرف تعطیلی و حمله گروهی تبهکار تشنهٔ خون ریزی به آن میپردازد. کارپنتر از دیرباز از طرفداران و دوستداران ژانر وسترن بوده است و تقریبا تمامی فیلمهای او عناصری از دنیای وسترن را در خود دارند. در مورد فیلم «حمله به کلانتری ۱۳» «Assault on Precinct ۱۳» وی بیشتر از فیلم «ریو براوو» «Rio Bravo» ساخته هاوارد هاکس درسال ۱۹۵۹ الهام گرفته است که میتوان شباهتهایی را بین این دو در شخصیتهای بیعاطفه و حکایت و پردازش آن دید. کارپنتر درسالهای بعد نیز به این رویه خود ادامه داد هر چند هیچ کدام با فیلم اول او قابل مقایسه نخواهند بود.
۲- ستاره تنها «۱۹۹۶»
برترین فیلمهای وسترن هالیوودی را بشناسیدیکی از فیلمهایی که به وضوح شاخصههای فیلمهای وسترن را در خود دارد فیلم «ستاره تنها» «Lone Star» ساخته جان سایلس است که ساختارشکنی و دیالوگی ناب از ملاحظات و ساختار روایی فیلمهای کلاسیک وسترن رابه نمایش میگذارد. فیلم حکایت کلانتری را روایت میکند که به مکاشفه در مورد زندگی پدرش که یک رنجر بوده میپردازد و رفته رفته با دنیای خشن و خالی از احساسات مردی که وی را اسطوره خود قرار داده بود آشنا میشود.
۳- مخمصه «۱۹۹۵»
برترین فیلمهای وسترن هالیوودی را بشناسیددر واقع در فیلمهای وسترن خط فاصل بین گاوچرانها و بومیان آمریکایی یا شخصیتهای خوب و شخصیتهای بد که طبق معمولً احشام را میدزدند بسیار واضح ترسیم میشود. تنها با نگاه کردن به رنگ کلاههایشان میتوانید تشخیص دهید که هر یک به کدام دسته تعلق دارند. فیلم جنایی و بیامثال «مخمصه» «Heat» ساخته مایکلمان. اما وضعیت کمی متمایز است و خط فاصل بین شخصیتهای سرسخت قهرمان و شرور حکایتگاه قابل تشخیص نیست. پلیسی کله شق و تند مزاج در پی دستگیری گروهی دزد بانک بیرحم و دوست داشتنی است و تماشاگران گرچه شخصیت پلیس را دوست دارند اما از دستگیر شدن سارقان نیز شاد نمیشوند.
۴- اگر سنگ از آسمان ببارد «۲۰۱۶»
برترین فیلمهای وسترن هالیوودی را بشناسیدفیلم «اگر سنگ از آسمان ببارد» «Hell or High Water» ساخته دیوید مکنزی که یکی از شانسهای دریافت جایزه اسکار سال نیز بود که رگههایی از ژانر وسترن رابه زیبایی و ظرافت کامل در خود جای داده بود. در فیلم نامه بینقص تیلور شریدان، دو دزد بانک «کریس پاین و بن فاستر» توسط یک مرد قانون بیرحم و سرسخت «جف بریجز» و همکار سرخ پوستش تحت تعقیب قرار میگیرند. این حکایت تعداد زیادی از فیلمهای وسترن کلاسیک است اما این حکایت به شکلی خیره کننده و باور نکردنی برای دنیای امروزی نوشته شده است. سارقان بانک در واقع خود قربانیانی هستند که از سوی بانک مورد ستم قرار گرفتهاند و نمیتوان انها را شخصیتهای شرور حکایت اسم نهاد.
۵- تپه سرخ «۲۰۱۰»
تاکنون فیلمهای وسترن زیادی در استرالیا ساخته شده که آن رابه تگزاس تشبیه کرده است. در فیلم «تپه سرخ» «Red Hill» ساخته رایان کوانتن، یک کلانتر جوان با قاتلی خونسرد روبهرو میشود که اخیراً از زندان فرار کرده است. این فیلم در بین فیلمهای وسترن مدرن استرالیایی از خشونت وسترنی خاصی برخوردار است.
۶- بیل را بکش: نسخه دوم «۲۰۰۴»
کوئنتین تارانتینو افسانهٔ انتقام خود با عنوان «بیل را بکش» «Kill Bill» رابه دو قسمت مجزا تقسیم کرده است: قسمت اول با ریشههای شرقی و قسمت دوم کاملاً وسترن. در قسمت دوم این فیلم شخصیت اما تورمن به کشور مکزیک و تگزاس میرود و درگیریهای سخت و خشنی در نقاط مختلف درمی گیرد که از شاخصههای واضح ژانر وسترن است. در واقع چیزی که این فیلم را دیدنی میکند تغییر وجهه اما تورمن از یک سامورایی به ششلول بندی بیرحم است.
۷- سر آلفردو گارسیا را برایم بیاور «۱۹۷۴»
در فیلم «سر آلفردو گارسیا را برایم بیاور» «Bring Me the Head of Alfredo Garcia» فیلم شبه وسترن و خشن سام پکینپا، سرکرده یک گروه تبهکار برای سر آلفردو گارسیا یک میلیون دلار جایزه تعیین میکند زیرا او دخترش را بیعفت کرده است. از همان ابتدا وضعیت بدتر و پیچیدهتر میشود که صحنههای خشن و پر از کشت و کشتار آن از خصیصههای اصلی فیلمهای پکینپا میباشد. روایت حکایت فیلم بسیار غیر متداول و پیچیده است اما همهٔ یک هدف دارند و آن هم بدست آوردن جایزه است.
۸- کوهستان بروکبک «۲۰۰۵»
فیلم «کوهستان بروکبک» «Brokeback Mountain» فیلمی است که شاخصههای ژانر وسترن کلاسیک را تغییر داده و چیزی جدید و کاملاً منحصر بفرد را بوجود میآورد. این فیلم از روی داستانی کوتاه از لری مک مارتری ساخته شده و گاوچرانهای نمادین آمریکایی رابا عمق و رگههای جدیدی به تصویر میکشد. فیلم حکایت دو گاوچران در دهه ۶۰ را روایت میکند که رابطهٔ نابخشودنی و ممنوعهای بین آن دو شکل میگیرد.
۹- دسپرادو «۱۹۹۵»
فیلم تاریخ ساز رابرت رودریگز با اسم «دسپرادو» «Desperado» فیلمی سراسر کشتار است که میتوان آنرا ملغمهای سینمایی از فیلمهای اکشن و سبک مورد علاقه سام پکینپا دانست. این فیلم که در آن به وضوح از غلو در همهٔ زمینهها استفاده شده در واقع هم بازسازی و هم دنباله فیلم قبلی رودریگز با اسم «ال ماریاچی» «El Mariachi» است. حکایت فیلم تماماً در کشور مکزیک رخ میدهد و مردی با تلاشی از روی درماندگی میکوشد از خلافکاری که باعث مرگ همسر و فرزندش شده انتقام بگیرد. حکایت فیلم شباهتی کامل با حکایت فیلمهای وسترن کلاسیک دارد اما در دنیای مدرن رخ میدهد.
۱۰- لوگان «۲۰۱۷»
فیلم نمادینی که پایان شخصیت دوست داشتنی وولورین و هیو جکمن را رقم زد تلاشهای بیوقفه مردی خسته برای رد شدن از مرز رابه تصویر میکشد که تنها امید وی را زنده نگه داشته است. شاید فیلم «لوگان» «Logan» بینقص نباشد اما تصویری آشنا از جستجوی خستگی ناپذیر و ساختار شکنی یک شخصیت تنهای شبه گاوچران رابا ایدهها، تمها و مفاهیم جدید رابه تصویر میکشد. هیو جکمن دراین فیلم درد و رنج را در درون شخصیتی عرضه میدهد که به گاوچرانی میماند که گلولهای برای او باقی نمانده است.