تفحص از واردات خودرو برای شناخت رانتخواران
هر کشوری توان کافی در تولید یک محصول دارد و آن بخش از ناتوانیهایش را به وسیله واردات جبران میکند. امروزه بخش قابل توجهی از اقتصاد کشورها با گردش مالی خودرو به رونق میرسد. آنهایی که توان تولید دارند، خودرو با کیفیت برای مردم کشورشان تولید میکنند و تولید بیش از نیاز کشورشان را صادر میکنند. کشورهای دیگر نیز این خودروها را وارد میکنند.
امیر خجسته نماینده همدان در مجلس درباره تحقیق و تفحص از واردات خودرو در روزنامه تجارت نوشت:اما همواره رانت و فساد، بخش جدایی ناپذیر اقتصاد بوده و کمتر مواردی را سراغ داریم که اقتصاد بیحاشیه بوده باشد. در کشور ما نیز واردات خودرو با اما و اگرهای زیادی رو به رو شده و دایم از مافیای خودرو سخن گفته میشود.
با اعتراضهایی که علیه واردات خودرو صورت میگیرد، به نظر میرسد که رانت خودرو به یک شبکه ملی تبدیل شده که هیچ گرهای بسته نمیماند. این مافیا نبض بازار را در دست دارد و همه چیز را مدیریت میکند. این مافیا هرگاه که دلش میخواهد، خودرو را به صورت انبوه وارد میکند و هرگاه که احساس کند سود این واردات کم است یا بخواهد عدهای نوپا را سرجایش بنشاند، واردات را محدود یا حتی متوقف میکند و جالب اینجاست که بسته شدن سایت ثبت سفارش نیز بدون دلیل قانع کننده صورت میگیرد.
در این مدت قیمت خودرو بالا میرود، اما واردات خودرو همچنان اتفاق میافتد و در انبارهای گمرک بلوکه میشود تا یک باره میبینیم که وزارت صنعت قانع میشود واردات خودرو را آزاد کند و همین اعضای مافیای خودرو سودهای کلانی میبرند.
اکنون خودروهای بسیاری در گمرک آمده و زمزمهها بر این است که ثبت سفارش نشدهاند. اما کدام عقل سلیمی میپذیرد که یک وارد کننده خودرو، صدها میلیارد تومان خودرو وارد کند که ثبت سفارش نشده باشد؟ چه کسی سرمایهاش را به امید واهی بلوکه میکند؟ پاسخ این است که این آقایان به اندازه کافی از رانت اطلاعاتی برخوردار هستند. اینها میدانند ثبت سفارش کی بسته میشود و کی باز میشود.
به فاصله چند ماه مانده به باز شدن ثبت سفارش، اقدام به خرید خودرو به میزان بالا میکنند و به صورت عمده در انبارهای گمرک دپو میکنند.
در این مدت قیمت بالا میرود و به محض آنکه سایت ثبت سفارش باز شد، در مدت کوتاهی که شاید به یک هفته هم نرسد، هزاران خودرو را ترخیص میکنند و با سود کلانی که میبرند، ره صد ساله را یک شبه طی میکنند.
تاسف آور این است که این مطالب بارها در رسانهها اعلام شده اما همچنان ادامه دارد.
اما به نظر میرسد که دیگر بس باشد و این مشکلات باید به صورت جدی بررسی و با رانتخواران برخورد شود. اطلاعات این رانتها به کمیسیون صنایع مجلس داده شده و آنهایی که نسبت به این رانتها اعتراض دارند در قالب تحقیق و تفحص واردات خودرو را زیر تیغ نقد خود قرار خواهند داد.
البته تحقیق و تفحص مطرح شده و نمایندگان در حال جمع آوری امضا هستند و به زودی این تفحص به صحن علنی کشیده خواهد شد که انتظار داریم به سرعت تصویب شود.
بیشک اگر تفحص از واردات خودرو مطرح شود، آنهایی که منافعشان در خطر میافتد، به تکاپو خواهند افتاد زیرا آب را به لانه مورچه میریزیم و تمامی آنهایی که در لحاف رانت خوابیداند، از خواب بیدار خواهند شد.
البته باید ببینیم چه کسانی با این تفحص مخالفت میکنند تا بتوانیم دنبال ارتباط این مخالفان با رانت در واردات خودرو برویم.