خبرگزاری کار ایران

‏حذف محصولات فاقد برند از بازارهای صادارتی

‏حذف محصولات فاقد برند از بازارهای صادارتی
کد خبر : ۵۴۷۷۲۰

با توجه به اهمیت برند در تثبیت جایگاه بنگاه‌‌ها و تولیدات آنها در بازارهای داخلی و خارجی و تحقق اهداف تجاری کشور در توسعه صادرات غیرنفتی، دومین جشنواره انتخاب و معرفی برند‌های برتر برگزار می‌شود.‏

محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن اعلام این خبر، افزود: هیأت وزیران به منظور توسعه فرهنگ برند و برندسازی در راستای ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات در چارچوب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی، سازمان توسعه تجارت ایران را به عنوان متولی این مهم تعیین کرده‌است.‏

وی ادامه داد: به منظور هرچه بهتر انجام شدن این مأموریت، سازمان توسعه تجارت با استفاده از ظرفیت کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان حوزه برند نسبتا به بررسی مدل‌های ارزیابی مرسوم درعرصه بین‌المللی و مدنظر قراردادن مقتضیات و شرایط کشور، مدلی را جهت ارزیابی برندهای ملی تهیه و سال گذشته نخستین جشنواره نام نشان ایرانی را برگزار کرد و دومین دوره این همایش نیز امسال برگزار خواهدشد.‏

مودودی با بیان اینکه معرفی برندهای برتر به ایجاد فضای رقابتی میان بنگاه‌ها کمک کرده و موجب توجه و تمرکز ایشان برای تقویت و توسعه برند‌ می‌شود، تصریح‌‌کرد: از سویی این روند موجب توسعه زیرساخت‌ها برای ایجاد برند‌های ملی و در مرتبه بالاتر برندهای فراملی می‌شود که در نهایت موجب افزایش کمی و کیفی صادرات غیرنفتی کشور می‌شود.‏

وی با تأکید براینکه تحقق اهداف این برنامه نیازمند مشارکت صاحبان صنایع، فعالان اقتصادی، متخصصین، کارشناسان، مشاورین، انجمن‌ها، تشکل‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی است، افزود: از این رو سازمان توسعه تجارت در برنامه‌ خود سه هدف عمده و اصلی یعنی مدیریت و ارتقاء برند، مدیریت سیستماتیک برند در بنگاه‌ها و ایجاد نظام رتبه بندی و ارزیابی را در دستور کار قرار داده است.‏

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برندسازی در بنگاه‌‌ها ‌می‌تواند در دو حوزه داخلی و خارجی دستاوردهای ارزشمندی را به دنبال داشته‌باشد، توضیح‌داد: شناخته شدن برند موجب تثبیت جایگاه محصول در بازار و وفاداری مصرف‌کنندگان شده و توان رقابتی بنگاه با رقبای داخلی و خارجی را افزایش می‌دهد.‏

وی ادامه‌داد: بی‌شک یکی از نقاط ضعف عمده محصولات صادارتی ما عدم برخورداری از برند معتبر و شناخته شده‌است، چنانکه معدود بنگاه‌های صاحب برند، توانسته‌اند با شرایط بهتری به بازارهای صادراتی وارد و حضور خود را تداوم بخشند.‏

مودودی با اشاره به اینکه مدل رقابت در بازار تغییر کرده و شرایط سخت‌تر و فشرده‌تر شده‌است، افزود: مواردی چون کیفیت و قیمت از مزیت به الزام تغییر یافته‌ و دیگر به عنوان امتیازی برای جلب مشتری مطرح‌ نیستند و بنگاه‌ها برای حفظ توان رقابتی بر خلق و ایجاد ارزش‎‌‎های ذهنی و تصویر ذهنی مطلوب از خود متمرکز شده‌اند.‏

وی ادامه‌داد: این مسیر برای شرکت‎‌‎ها تمایزی ماندگار و دارایی غیر‌قابل ارزش‎‌‎گذاری یا غیرمشهود ایجاد کرده‌است که از این دارای با عنوان برند یاد می‎‌‎شود.‏

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برندسازی امری فراتر از یک نام یا نشان تجاری است، گفت: برندسازی یک موضوع دانش بنیان است که امروز به عنوان نیاز حیاتی برای بنگاه‌ها مطرح است و علاوه بر مزایایی که دارد، خود نیز به عنوان ارزشمند‌ترین دارایی نا مشهود بیشترین رشد سازمانی و ارزش را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.‏

وی با اشاره به وجود موانع متعدد پیش روی برندسازی در کشور، توضیح‌داد: از جمله برخی موانع می‌توان به توسعه نیافتگی و عدم رشد حرفه‌ای درحوزه برند، ضعف و عدم آموزش‌های لازم، فقدان برنامه‌های راهبردی و بلند مدت، عدم شفافیت وظایف و مسئولیت‌های نهادها وارگان‌های دولتی، فقدان آمار و اطلاعات صحیح و بروز جهت صادرات به کشورهای هدف و ضعف در بازاریابی و تحقیقات بازار، ‏

عدم شفافیت فضای کسب وکار، عدم نوآوری درمحصولات صادراتی و در نهایت تعریف نشدن جایگاه مشاوران برند اشاره کرد.‏

مودودی با بیان اینکه، برای تبدیل شدن به کشوری با صادرات غیرنفتی پایدار، باید برای برندسازی در حوزه شرکت‌ها، ملی و فراملی سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: در بررسی عملکرد تجاری کشورهایی که در حوزه صادرات غیرنفتی دارای جایگاه و رتبه هستند، مشخص می‌شود که این کشورها در مقایسه با رقبا به موضوع برند اهمیت بیشتری می‌دهند.‏

وی افزود: وجود برندهای معتبر حضور در بازار داخلی را برای محصولات وارداتی سخت‌کرده و در بازارهای صادراتی نیز ورود، تداوم و ثبات را ممکن می‌سازد و دور از انتظار نیست که در آینده‌‌ای نزدیک محصولات فاقد برند از بازارهای صادراتی حذف شوند.‏

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر موضوع برند و یرندسازی مورد توجه قرار گرفته‌است، اظهارداشت: اهمیت برند موجب شده تا در ارزیابی صادرکنندگان برتر، برند و برندسازی مورد توجه قرار گرفته و هر سال اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود.‏

وی در پایان گفت: قطعا در سال‌های آتی نداشتن برند موجب حذف شرکت‌های از بازارهای صادراتی می‌شود و دور از انتظار نیست که در سال‌های آینده داشتن برند معتبر به عنوان یکی از معیارهای اصلی انتخاب صادرکنندگان باشد.‏

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز