همه خودروهای زرهی سران شوروی و روسیه/تصاویر
کورتژ نام لیموزین جدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه است که برای وی طراحی شده، اما رهبران پیش از او با چه خودروهایی تردد میکردند؟
با ما همراه باشید تا ببینید رهبران پیشین روسیه و اتحاد شوروی با چه خودروهایی رفت و آمد میکردند.
استالین
ژوزف استالین به خودروهای بزرگ و مجلل آمریکایی "پاکارد" (Packard) علاقمندی شدیدی نشان میداد. پیشوای حکومت شوروی خیلی دوست داشت که در رفت و آمدهایش به ویلای خارج شهر از این خودروها استفاده کند.
در سال 1936 اولین محموله متشکل از چهار دستگاه "زیس101"، لیموزین جدید ساخت شوروی ساخته شد. اولین خودرور از این نوع را به استالین هدیه دادند. رهبر شوروی نسبت به این هدیه بیاعتنایی نشان داد چون خودروی "پیکارد تولو" وی بزرگترین و از لحاظ فنی کاملتر و پیشرفتهتر بود.
علاوه بر این موتوراین خودرو با قدرت 90 قوه اسبی پس از زرهی شدن آن ازعهده رفت و آمدهای استالین بر نمیآمد. پیشوای شوروی آن را در اختیار سوتلانا، دخترش گذاشت اما دیرتر خودش نیز سوار "زیس115"، مدل جدید لیموزین شوروی شد.
در سال 1948 شرکت خودروسازی "آلفا رومئو" به مناسبت روز تولد استالین خودروی مدرن دارای مارک 6С2500 را به وی هدیه داد اما این خودروی مجلل ساخت میلان ایتالیا نتوانست جای زیس، خودروی مطمئن ساخت شوروی را بگیرد.
خروشچف
با به قدرت رسیدن نیکیتا خروشچف همه خودروهای زرهی ناپدید شدند. وی معاشرت با مردم را دوست داشت و به این دلیل خودروی کروکی را ترجیح میداد. پس از کنگره سرنوشت ساز 20 ـ ام حزب کمونیست شوروی، کارخانه زیس (کارخانه خودروسازی استالین) به کارخانه زیل (کارخانه خودروسازی لیخاچف) تبدیل شد و خروشچف سوار خودروی جدید "زیل 111" شد.
برای استقبال از مهمانان عالی رتبه از خودروی روباز "زیل 111 ب" استفاده میشد. این خودرو در سال 1961 یوری گاگارین را به کاخ کرملین برد.
نیکیتا خروشچف در زمان رهبری خود بیشتر از خودروهای ساخت شوروی استفاده میکرد. وی خودرو را دوست داشت و تقریبا پس از هر سفر خارجی خودروهای جدیدی را با خود میآورد.
این خودروها را اغلب به وی هدیه میدادند اما گاهی خودش خودروهایی را که از آنها خوشش میآمد، خریداری میکرد. مارشال تیتو، هنگام سفر خروشچف به یوگسلاوی خودروی کروکی "خورخ ـ 951 آ" را به وی هدیه داد.
خروشچف در بهار 1959 خودروی قرمز رنگ "کادیلاک فلیت وود 75" را از آمریکا با خود آورد که سالن آن با مخمل روکاری شده و دارای دستگاه تهویه مطبوع بود.
برژنف
لئونید برژنف یگانه رهبر شوروی در قرن بیستم میلادی بود که خودروها را دوست داشت، از آنها سر در میآورد و به آنها ارج مینهاد. رهبری حزب کمونیست ایتالیا در سال 1968 خودروی چهاردره Maserati Quattroporte ، دارای موتور V8 با قدرت 290 قوه اسبی را به مسکو آورد که سرعت آن 230 کیلومتر در ساعت بود.
در عین حال برژنف صاحب خودروی "مرسدس 280" آلبالویی قهوهای رنگ شد که در ماه مارس 1968 به مسکو رسانده شده بود.
گورباچف و یلتسین
میخائیل گارباچف و بوریس یلتسین در رفت وآمدهای خود از خودروی زرهی "زیل 41052" ساخت 1988 استفاده میکردند. در اتحاد شوروی سابق 22 دستگاه از این خودروها ساخته شد که 10 دستگاه از آنها باقی مانده است. حدکثر سرعت آنها 190 کیلومتر در ساعت است و میتوان طی 13 ثانیه سرعت آنها را به 100 کیلومتر در ساعت رساند. وزن آنها 5.5 تن است.
یلتسین با خودروی زرهی "مرسدس600" رفت و آمد میکرد که تا سال 1995 اولین خودروی از این مدل محسوب میشد. در این خود رو از همه جدید ترین دستاوردهای فنی آن زمان استفاده شده بود.
منبع: جام جم آنلاین