خبرگزاری کار ایران

پایان تاریخ مصرف پوپولیسم در ایران

پایان تاریخ مصرف پوپولیسم در ایران
کد خبر : ۴۹۱۶۲۲

یک کارشناس ارتباطات درباره دلایل ناکامی شعارها و وعده‎های پوپولیستی نامزدهای رقیب حسین روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد وسایل ارتباط جمعی و رشد عقلانیت نسبت به مسائل سیاسی در حال رفتن به سمت و سویی است که حکومت‎ها را مجبور کند به جای عوام‎فریبی با بیان واقعیت‎ها، در جهت مطالبه خواسته‎های عموم مردم و سیاست‎های درست پیش بروند و دیگر عوام‎فریبی و وعده‎های دروغ مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

انتخابات دوازهمین دوره  ریاست‎جمهوری  مانند دوره‎های قبل پر بود از شعارها و وعده‎هایی که از خیلی از آنها بوی عوام‎فریبی می‎آمد، و این بسیاری را نگران کرده بود که ممکن است وعده‎های عوام‏‎فریبانه در رای مردم تاثیر منفی بگذارد اما نتایج انتخابات نشان داد مردم ایران با هشیاری و آگاهی به این عوام‎فریبی نه گفته‎اند.

نتایج انتخابات علاوه بر اینکه پیامدهای سیاسی و مدنی زیادی داشته و خواهد داشت. یک پیام مهم را به همه مردم ایران و مهم‎تر از آن به همه سیاست‎مداران از هر حزب و جناحی اعلام کرد و آن پیام  این بود که مردم ایران چه در بزرگ‎ترین و پرجمعیت‎ترین شهرها و چه در دور افتاده‎ترین و محروم‎ترین روستاها فریب عوام‎فریبی و وعده‎های پوپولیستی را  نمی‎خورند و سیاست‎مداران باید به جای وعده‎های عوام فریبانه صداقت را پیشه بگیرند چرا که، بر اساس عملکرد واقعی و صداقتشان است که توسط مردم انتخاب می‎شوند.

امروز اطلاعات و آگاهی مردم  در همه نقاط کشور به میزانی افزایش پیدا کرده است که شعارهای غیرعملی را از وعده‎های واقعی تشخیص می‎دهند و اجازه نمی‎دهند این شعارهای غیرعملی بر تصمیم‎هایشان تاثیر بگذارد. آنها دیگر به شعارهای تبلیغاتی توجه نمی‎کنند بلکه یاد گرفته‎اند مطالبه‎گر باشند.

اسماعیل قدیمی، کارشناس ارتباطات، با بیان اینکه مهم‎ترین دلیل این مطالبه‎گری و آگاهی مردم گسترش شبکه‎های مجازی و تاثیری است که مردم جهان از هم می‎گیرند در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: بالاترین پیام این انتخابات این بود که  نشان داد مردم هر روز آگاه‎تر و هوشیارتر می‎شوند و وعده‎های عوام‎فریبانه روی آنها تاثیری ندارد. وسایل ارتباطی نقش تعیین کننده‎ای در این خصوص دارد.

قدیمی ادامه داد: امروز دیگر حکومت‎ها هم این مساله را به خوبی فهمیده‎اند که رشد وسایل ارتباط جمعی و رشد عقلانیت نسبت به مسائل سیاسی در حال رفتن به سمت و سویی است که حکومت‎ها را مجبور کند به جای عوام‎فریبی با بیان واقعیت‎ها، در جهت مطالبه خواسته‎های عموم مردم و سیاست‎های درست پیش بروند. دیگر عوام‎فریبی و وعده‎های دروغ مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

این کارشناس ارتباطات بیان کرد: حضور مردم پای صندوق‎های رای این مساله را نشان داد که نقش  فضاهای مجازی چقدر زیاد است، البته این فضا خطرهایی هم دارد و ممکن است پوپولیست را بر جامعه حاکم کند که در انتخابات  ایران این اتفاق نیافتاد . زیرا من اعتقاد دارم مردم ایران استعدادها و هشیاری  ویژه خودشان را دارند و ارتباطاتشان با هم زیاد ست. این هوشمندی باعث می‎شود که موج افکارعمومی را خوب درک کنند. امروز مردم روستاها به همان اندازه در جریان  اخبار قرار می‎گیرند که مردم شهر قرار می‌گیرند.

او اظهار داشت: اکنون رسالت آقای روحانی بسیار  سنگین‎تر از دوره قبل است. باید  سعی کند باز هم این سواد عمومی را با گسترش و بهبود آموزش‎وپرورش و  وزارت‎علوم بالا ببرد. باید امید مردم رشد پیدا کند.

قدیمی اظهار داشت: دیگر عوام‎فریبی و وعده‎های دروغ مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، مرزهای جغرافیایی معنای خودشان را  در جریان اخبار و اطلاعات از دست داده است و تقسیم بندی‎های سنتی شکسته شده است. مردم از اخبار دیگر کشورها آگاه هستند و از این اتفاقات تاثیر می‎گیرند.

او در پایان گفت: همه مردم چه در کلان شهرها  و چه در کوچک‎ترین روستاها آماده رشد هستند، باید از این فرصت به درستی استفاده شود و قدر این نعمت را باید دانست. این مردم سزاوار آزادی‎های بیشتر، روابط بهتر و رفاه بیشتر و بهتر هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز