پایان تاریخ مصرف پوپولیسم در ایران
یک کارشناس ارتباطات درباره دلایل ناکامی شعارها و وعدههای پوپولیستی نامزدهای رقیب حسین روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد وسایل ارتباط جمعی و رشد عقلانیت نسبت به مسائل سیاسی در حال رفتن به سمت و سویی است که حکومتها را مجبور کند به جای عوامفریبی با بیان واقعیتها، در جهت مطالبه خواستههای عموم مردم و سیاستهای درست پیش بروند و دیگر عوامفریبی و وعدههای دروغ مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
انتخابات دوازهمین دوره ریاستجمهوری مانند دورههای قبل پر بود از شعارها و وعدههایی که از خیلی از آنها بوی عوامفریبی میآمد، و این بسیاری را نگران کرده بود که ممکن است وعدههای عوامفریبانه در رای مردم تاثیر منفی بگذارد اما نتایج انتخابات نشان داد مردم ایران با هشیاری و آگاهی به این عوامفریبی نه گفتهاند.
نتایج انتخابات علاوه بر اینکه پیامدهای سیاسی و مدنی زیادی داشته و خواهد داشت. یک پیام مهم را به همه مردم ایران و مهمتر از آن به همه سیاستمداران از هر حزب و جناحی اعلام کرد و آن پیام این بود که مردم ایران چه در بزرگترین و پرجمعیتترین شهرها و چه در دور افتادهترین و محرومترین روستاها فریب عوامفریبی و وعدههای پوپولیستی را نمیخورند و سیاستمداران باید به جای وعدههای عوام فریبانه صداقت را پیشه بگیرند چرا که، بر اساس عملکرد واقعی و صداقتشان است که توسط مردم انتخاب میشوند.
امروز اطلاعات و آگاهی مردم در همه نقاط کشور به میزانی افزایش پیدا کرده است که شعارهای غیرعملی را از وعدههای واقعی تشخیص میدهند و اجازه نمیدهند این شعارهای غیرعملی بر تصمیمهایشان تاثیر بگذارد. آنها دیگر به شعارهای تبلیغاتی توجه نمیکنند بلکه یاد گرفتهاند مطالبهگر باشند.
اسماعیل قدیمی، کارشناس ارتباطات، با بیان اینکه مهمترین دلیل این مطالبهگری و آگاهی مردم گسترش شبکههای مجازی و تاثیری است که مردم جهان از هم میگیرند در گفتوگو با رویداد۲۴ گفت: بالاترین پیام این انتخابات این بود که نشان داد مردم هر روز آگاهتر و هوشیارتر میشوند و وعدههای عوامفریبانه روی آنها تاثیری ندارد. وسایل ارتباطی نقش تعیین کنندهای در این خصوص دارد.
قدیمی ادامه داد: امروز دیگر حکومتها هم این مساله را به خوبی فهمیدهاند که رشد وسایل ارتباط جمعی و رشد عقلانیت نسبت به مسائل سیاسی در حال رفتن به سمت و سویی است که حکومتها را مجبور کند به جای عوامفریبی با بیان واقعیتها، در جهت مطالبه خواستههای عموم مردم و سیاستهای درست پیش بروند. دیگر عوامفریبی و وعدههای دروغ مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
این کارشناس ارتباطات بیان کرد: حضور مردم پای صندوقهای رای این مساله را نشان داد که نقش فضاهای مجازی چقدر زیاد است، البته این فضا خطرهایی هم دارد و ممکن است پوپولیست را بر جامعه حاکم کند که در انتخابات ایران این اتفاق نیافتاد . زیرا من اعتقاد دارم مردم ایران استعدادها و هشیاری ویژه خودشان را دارند و ارتباطاتشان با هم زیاد ست. این هوشمندی باعث میشود که موج افکارعمومی را خوب درک کنند. امروز مردم روستاها به همان اندازه در جریان اخبار قرار میگیرند که مردم شهر قرار میگیرند.
او اظهار داشت: اکنون رسالت آقای روحانی بسیار سنگینتر از دوره قبل است. باید سعی کند باز هم این سواد عمومی را با گسترش و بهبود آموزشوپرورش و وزارتعلوم بالا ببرد. باید امید مردم رشد پیدا کند.
قدیمی اظهار داشت: دیگر عوامفریبی و وعدههای دروغ مردم را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، مرزهای جغرافیایی معنای خودشان را در جریان اخبار و اطلاعات از دست داده است و تقسیم بندیهای سنتی شکسته شده است. مردم از اخبار دیگر کشورها آگاه هستند و از این اتفاقات تاثیر میگیرند.
او در پایان گفت: همه مردم چه در کلان شهرها و چه در کوچکترین روستاها آماده رشد هستند، باید از این فرصت به درستی استفاده شود و قدر این نعمت را باید دانست. این مردم سزاوار آزادیهای بیشتر، روابط بهتر و رفاه بیشتر و بهتر هستند.