انتقاد شدید آیت الله مسعودی خمینی از بیاخلاقیهای انتخاباتی
از رفتار و گفتار کاندیداهای شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری سخت دلخور و نگران است؛ او گفت: امروز شاهدیم که برای رسیدن به ریاست، روحانیت در مقابل روحانیت ایستادند، در کلامشان بیاخلاقیهایی وجود دارد که همه اینها خواسته دشمن بود و ما داریم طبق آن رفتار میکنیم.
آیت الله مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار کرد: کاندیداها در بحثهای خود چرا یکدیگر را محکوم میکنند!؟ چرا اقدامات یکدیگر را زیر سوال میبرند!؟ امام(ره) این را میخواست!؟ مقام معظم رهبری این را میخواهند!؟ چه کسی میگوید علما مقابل هم قرار بگیرند!؟ اینکه دیگری در دوران ریاست خود چه کارهایی انجام داده به ما مربوط نیست، هر یک باید برنامههای خود برای اداره مملکت را ارایه دهند و بگویند که اگر ریاست جمهوری را برعهده گرفتند چگونه مملکت را اداره خواهند کرد، مردم هم نظرات شما را دریافت میکنند اگر نظراتتان را پذیرفتند به شما رأی میدهند و اگر هم نپذیرفتن شما در موقعیتهای دیگری به مردم خدمت کنید.
آیت الله مسعودی خمینی در گفتوگو با شفقنا، ابتدا به مردم و سپس به دو کاندیدای روحانی ریاست جمهوری نصیحت کرد و گفت: وظیفه همه انسانها از جمله روحانیون است که در انتخابات شرکت کنند، این امر تکلیف مسلمانی است و هیچ شکی در آن نداریم و در هر جای دنیا که باشیم باید پای صندوقهای رأی بیاییم و به تشخیص خود هر شخصی را که اصلح دانستیم، انتخاب کنیم؛ توجه داشته باشیم که شرکت در انتخابات یکی از وظایف عمومی و اصلی ماست، تقاضایی که ما روحانیون، علما، بزرگان و امام(ره) داشته و داریم این است که نسبت به شرکت در انتخابات بیتفاوت نباشید و نگویید چه لزومی دارد که در انتخابات شرکت کنید، فقیر، پولدار، کاسب، بیکار و همه و همه بیایید و بدانید که اصل شرکت در انتخابات یکی از وظایف اصلی ایرانی و اسلامی ماست که باید انجام دهیم.
او به دو کاندیدای روحانی ریاست جمهوری انتقادی همراه با نصیحت بیان کرد و گفت: روحانیت، علما و همه افراد باید در امور سیاسی شرکت کنند، آن هم شرکت در سیاستی که از اساسیترین احکام اسلامی است و نه به معنای دروغ گفتن، کلاه گذاشتن و تقلب بلکه سیاست از نظر علمی؛ یعنی انسان باید این علم سیاسی را داشته باشد که چطور و چگونه وضع مردم و اسلام را جلو ببرد، این یک سیاست کلی کاملی است که برای تحقق آن همه انسانها و ما که متعهد به اسلام هستیم، باید در سیاست دخالت کنیم؛ در هزار سال قبل ماوردی کتابی در مورد سیاست اسلام و حکومت اسلامی نوشته که بعد از هزار سال هنوز برای ما یک کتاب جالبی است.
آیت الله مسعودی خمینی افزود: اما نحوه عمل و کاری که امسال در انتخابات انجام میدهیم، به نظر من یکی از چیزهایی است که دشمنان خواستند و میخواهند و ما ناآگاهانه در حال انجام آن هستیم و آن اینکه روحانیون را روبروی هم قرار دادند، مردم دو دسته شدند، گروهی که طرفدار یک روحانی هستند در مقابل طرفداران روحانی دیگر میایستند، یکسری از علما و بزرگواران طرفدار یکی از روحانیون و عدهای دیگر از روحانیون دیگری حمایت میکند، از طرفی دیگر دو روحانیون بزرگوار را در مناظره قرار میدهند و آنها روبروی هم میایستند، اینها از مسایلی است که دشمنان خواستند و ما داریم، خواسته آنها را انجام می دهیم و روحانیت را مقابل روحانیت، روحانیت را مقابل مردم و مردم را مقابل روحانیت قرار میدهیم! نمیدانم این مساله از کجا شروع شد و باید چطور جلوی آن را گرفت؟
او اظهار کرد: یکی از وظایف مهم و اساسی روحانیون، بزرگان و علما این است که این مساله را از بین ببرند، روحانیت مقابل هم نیاستند، این اتفاقات از خواستههای انگلیسی است که از ۱۰۰ سال قبل دنبال آن بودند و بعد از ۱۰۰ سال داریم، انجام میدهیم، چرا باید اینطور باشد؟ چرا من باید علیه دیگری و آن آقا علیه من و ما دو علیه یکدیگر باشیم!؟ روحانیتی که باید صد در صد منسجم باشد و امام(ره) فرمودند: هر روزی که وحدت از بین رفت، انقلاب ما از بین میرود، ما وحدتمان را برای ریاست کنار گذاشتیم!
در هر جا که امکان پذیر و لازم است باید خدمت کنیم، چرا باید در مناظرهای که دنیا روی آن کار میکند بگوییم که تو در دوران ریاست خود این کارها را انجام ندادی و تو اینطور هستی! چرا اینطور شد!؟ امام(ره) این را میخواست!؟ مقام معظم رهبری این را میخواهند!؟ چه کسی میگوید علما مقابل هم قرار بگیرند!؟ این اتفاقات از جمله مسایلی است که دشمنان میخواهند و بر همه علما، مراجع و بزرگان واجب، لازم و قطعی است که جلوی این اتفاق گرفته شود؛ هر دو روحانی باید مسایل علمی و دقیقی مطرح کنند و در مورد آن صحبت کنند و به انجام برسانند نه اینکه مقابل هم بایستند! روحانیت نباید مقابل روحانی قرار بگیرد، روحانیت نباید به یکدیگر بد بگویند، ما که همه یک دین، یک مرام، یک اسلام، یک قدرت، یک قرآن و پیامبر داریم چرا باید اینطور باشد!؟ چرا باید مقابل هم قرار بگیریم!؟ چه دستی آمده ما را از هم جدا میکند!؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: کاندیداها در بحثهای خود چرا یکدیگر را محکوم میکنند!؟ چرا اقدامات یکدیگر را زیر سوال میبرند!؟ اینکه دیگری در دوران ریاست خود چه کارهایی انجام داده به ما مربوط نیست، هر یک باید برنامههای خود برای اداره مملکت را ارایه دهند و بگویند که اگر ریاست جمهوری را برعهده گرفتند چگونه مملکت را اداره خواهند کرد، مردم هم نظرات شما را دریافت میکنند اگر نظراتتان را پذیرفتند به شما رأی میدهند و اگر هم نپذیرفتن شما در موقعیت های دیگری به مردم خدمت کنید. اینکه روحانیت در مقابل هم میایستند از جمله مسایلی است که سخت من را اذیت میکند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کاندیداهای روحانی ریاست جمهوری را به رعایت اخلاق دعوت کرد و گفت: حال که دو روحانی بزرگوار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند، باید الزامات اخلاقی و انسانی را رعایت و اتحاد خود را به تمام معنا اعمال کنند، هر دو برنامه خود را بگویند. این شیوه را در پیش بگیرند و بگویند شما در دوران مدیریت خود هر کاری که کردید، خداوند به شما توفیق بیشتری دهد، چه کار داریم به اینکه فلانی در دوران مدیریت خود، اقداماتی را انجام نداده است، مگر من وظیفهام این است که کسی را خراب کنم و به کسی بد بگویم یا کسی را محکوم کنم! اینها از چیزهایی است که خارجیها خواستند و ما داریم نا آگاهانه انجام میدهیم. معنای اخلاق این است که متوجه شویم که در چه جایگاهی هستیم و داریم برای چه منظور و هدفی کار میکنیم، اگر هدف ما این باشد که روحانیت را خراب کنیم و او هم من را خراب کند، این هدف، اساسی است!؟ اخلاق این را اقتضا می کند!؟ یا انسانیت و اخلاقیت اقتضا میکند که من نباید در مقابل او بایستم یا اینکه برنامه خودم را بگویم! بدانید اگر حسن اخلاق یا ضد اخلاق داشته باشید، مردم متوجه آن هستند، مردم به کسی که اخلاق، زبان و فکرش خلاف انجام میدهد، رأی نمیدهند، من نمیخواهم از این کاندیداها اسم ببرم، به چه مناسبت به فرد دیگر بد میگویند!؟ برخی میگویند من این مقدار پول میدهم، پول برای اسلام و قرآن است نه برای شخص و ریاست؛ اخلاق انسانی و قرآنی اقتضا میکند که زبان و افکار خود را حفظ کنیم و اخلاقیات اسلامی را به تمام معنا به کار ببریم.
او گفت: به مردم ایران توصیه میکنم به کسی رأی دهید که زبانش، فکرش و اخلاقش همه در اختیارش باشد تا بتواند خوب بگوید و خوب عمل کند؛ باید به کسی رای دهیم که هم زبان و هم فکرش در اختیارش باشد و هم انسانیتش در اختیارش باشد و از حسن اخلاق برخوردار باشد، اگر کسی اینها را در اختیار نداشته باشد، ما چطور به او رأی بدهیم! چطور میتوانیم اسلام، مملکت و منابع مالی و غیر مالی را در اختیار او قرار دهیم!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره تأثیر بیاخلاقی روحانیت بر رفتار و گفتار مردم، اظهار کرد: همین امروز هم بیاخلاقیهای روحانیت بر روی مردم تأثیر گذاشته چه برسد به آینده! کاندیداها اگر نتوانند اخلاق خود و زبانشان را حفظ کنند و انضباط اخلاقی داشته باشند در کار ریاست جمهوری هم نمیتوانند انضباط داشته باشند و با افراد بسازند، من که زبانم بیراه میرود، وقتی رییس جمهور هم شدم با افراد و وزرا و مردم بد اخلاقی میکنم.
آیت الله مسعودی خمینی در مورد سوء استفاده برخی از کاندیداها از مقدسات دینی و آسیبهای این امر، گفت: هر کسی اگر در بهرهبرداری هر چیزی سوء استفاده کند، در هر مرتبه و مراتبی که باشد، خلاف اسلام است باید به تمام معنا سوءاستفاده اخلاقی و انسانی و دینی را کنار بگذاریم، اگر میخواهیم اسلام را پیاده کنیم باید از اخلاقیات خوب و بد طرف مقابل سوء استفاده نکنیم.