عملکرد کلان شهرهای برای رهایی از ترافیک
ترافیک مسئلهای است که نه تنها در تهران که در شهرهای بزرگ دنیا هم هنوز وجود دارد. با این وجود ابرشهرها برنامههای متفاوتی برای کاهش ترافیک انجام میدهند؛ برنامههایی که در برخی شهرها تاثیرگذار هم بوده است.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرآنلاین؛ «سالهاست که به دلایل زیادی که مهمترینش افزایش جمعیت و تعداد خودروهاست، تهران درگیر ترافیک سنگینی شده؛ ترافیکی که برنامهها واقدامات مختلفی مثل طرحهای دوگانه ترافیکی، ساخت تونلها و پلها تاکنون نتوانسته است از شدت آن بکاهد و حتی به تازگی با اعتراف رییس پلیس راهور هم ختم شده: «ترافیک تهران به نقطه غیر قابل تحمل رسیده است.»
برخی بر این باورند که ساخت خیابانهای بیشتر فقط رانندگان را تشویق میکند، بیشتر رانندگی کنند و از حجم ترافیک کاسته نمیشود اما این مسئله نه تنها در تهران که در ابرشهرهای دنیا و حتی در کشورهای توسعهیافته هم آزاردهنده است. البته هر کدام از این شهرها هم برنامه متفاوتی برای حل آن دارند.
لندن
پایتخت انگلستان یکی از شلوغترین شهرهای اروپاست. بر اساس معیار ترافیک «تام تام» این شهر از لحاظ ازدحام ترافیک رتبه ۱۶ را در جهان دارد. به همین دلیل شهرداری لندن اقدامات زیادی برای کاهش ترافیک انجام داده است. آنها ۴ میلیارد دلار برای کاهش ترافیک سرمایهگذاری کردهاند که بزرگترین سرمایهگذاری در سالهای اخیر است. این ۴میلیارد دلار بیشتر هزینه ساخت پلها، تونلها و خیابانهای جدید میشود.
همچنین از سال ۲۰۰۳ تردد بیشتر خوردوها در مرکز شهر لندن در طول هفته از ساعت ۷ صبح تا ۶ عصر ممنوع شد و خودروهای غیر مجازی که وارد این منطقه میشوند، ۱۱. ۵ پوند جریمه میشود.
گفتنی است حدود دو هفته پیش صادق خان، شهردار لندن گفت که قصد دارند اینترنتی محل انجام تصادف و ترافیک را شناسایی کنند و به سرعت برای کاهش ترافیک پلیس به آن منطقه بفرستند.
بروکسل
ترافیک یکی از مسائل حل نشده در پایتخت اروپا هم هست. در بروکسل، پایتخت بلژیک سالانه ۱۶۰ ساعت از وقت هر نفر در ترافیک اتلاف میشود و وضعیت ازدحام ترافیک در بروکسل از سال ۲۰۰۸ تاکنون تقریبا تغییر نکرده است.
یکی از برنامههای مسئولان بروکسل برای کاهش ترافیک، بزرگتر کردن مناطق عابر پیاده است. در سال ۲۰۱۵ پیادهرویی در میدان مرکزی این شهر ساخته شد. ساختن مسیرهای بیشتر ویژه دوچرخهسواری، تغییر مسیر حرکت اتوبوسها به مناطقی که درگیر ترافیک هستند و... از برنامههای دیگر این شهر برای کاهش ترافیک است. با این وجود انتقادات زیادی به مسئولان شهری بروکسل میشود که چندین سال است اقدامات زیادی برای حل ترافیک این شهر انجام ندادهاند.
میلان
بر اساس معیار «تام تام» وضعیت میلان رتبه ۵۹ را از لحاظ ازدحام ترافیکی در جهان دارد. با این وجود برخی دیگر از رسانهها میلان را از شهرهایی میدانند که ترافیکهای سنگینی دارد. میلان هم برنامهای مشابه به لندن برای کاهش ترافیک دارد. اسم برنامه میلان «نقشه سی» است. در این نقشه ورود هر خودرو گازوئیلی یا دیزلی به منطقهای در مرکز میلان ممنوع است و ورود به این منطقه جریمهای ۵ یورویی دارد. البته این جریمه برای ساکنین آن منطقه ۲ یورو است.
مسکو
۴۸دقیقه در روز از وقت اهالی پایتخت روسیه در ترافیک تلف میشود. این شهر میان شهرهای بزرگ دیگر جهان رتبه ۵ را در ازدحام ترافیکی دارد. البته چند سال پیش این شهر رتبه دو را داشت. از سال ۲۰۱۴ شهردار مسکو از اجرای برنامهای ۶ سالهای برای کاهش ترافیک خبر داد؛ برنامهای با بودجه ۶۲میلیارد دلاری. اهداف اصلی این برنامه توسعه حمل و نقل با مترو، ساختوساز خیابان و ساختن ۳۰۰ کیلومتر راه برای دوچرخهسواری است.
لسآنجلس
لسآنجلس با اینکه خطوط متعدد مترو دارد اما دهمین شهر پر ترافیک جهان است. با این وجود مسئولان این شهر هنوز باور دارند که با ساخت خطوط مترو بیشتر ترافیک را در شهرشان کاهش بدهند.
مکزیکوسیتی
مکزیکوسیتی از لحاظ ازدحام ترافیکی رتبه یک را در جهان دارد. یکی از دلایل اصلی این موضوع هم جمعیت ۲۱ میلیونی این شهر است. وقت اهالی این شهر روزانه یک ساعت در ترافیک تلف میشود. یکی از برنامههای اصلی این شهر برای کاهش ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی است. سال پیش مسئولان این شهر بودجه ۱۵۴ میلیون دلاری برای توسعه حمل و نقل شهری کنار گذاشتند. یکی دیگر از برنامههای این استفاده ارائه اطلاعات اینترنتی به اهالی مکزیکوسیتی برای پیدا کردن نزدیکترین مسیر به مقصد است که خود باعث کاهش ترافیک میشود.
استانبول
میان شهرهای بزرگ استانبول بعد از مکزیکوسیتی بیشترین حجم ترافیک را دارد. با این وجود در چند سال اخیر ازدحام ترافیک در این شهر به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است. در طول سالهای گذشته مسئولان این شهر برای کاهش ترافیک انواع وسایل حمل ونقل عمومی را گسترش دادهاند. ضمن اینکه قصد دارند برای کاهش حجم ترافیک شهرشان خطوط مترو را گسترش دهند.
ریودوژانیرو
پایتخت برزیل هم ترافیکی همانند استانبول ولی با مقداری ازدحام کمتر است. ریودوژانیرو برنامههای متفاوتی برای کاهش ترافیک خود دارد؛ ساخت یک مرکز کنترل عملیات برای واکنش سریعتر در مواقع ضروری، ساخت یک شبکه «بیآرتی»، ساخت یک منطقه بزرگ دوچرخهسواری و....
پکن
پایتخت چین ترافیکی همانند ترافیک لندن دارد و حال مسئولان این کشور میخواهند نقشهای شبیه به نقشه لندن و سنگاپور را برای کاهش ترافیک در پکن اجرایی کنند. در این نقشه قرار است خودروهایی که وارد یک منطقه خاص میشوند، جریمه شوند و این جریمه هم بر اساس تعداد دفعات ورود آنها به آن منطقه باشد.»