10 علامت اوتیسم در کودکان
رئیس گروه مراکز روزانه آموزشی توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، 10 علامت اوتیسم در کودکان را اعلام کرد و از خانوادهها خواست تا به این علائم در کودکان خود توجه کنند.
به گزارش ایلنا به نقل از ایرنا ، مریم پورسید روز دوشنبه در نشست خبری کودکان اوتیسم در سازمان بهزیستی افزود: هنگامی که کودکان در مواقع ضرورت بطور مثال ضمن یادگیری یک فعالیت یا بازی از والدین یا دیگران تقلید نمیکنند میتواند یکی از علائم اوتیسم باشد چراکه پایه رفتارهای اجتماعی کودکان، تقلید از والدین است.
وی ادامه داد: کودکان مبتلا به اوتیسم بدون دلیل، حالتهای حاکی از ترس یا وحشت شدید از خود نشان میدهند یا اینکه برای به دست آوردن اشیاء مورد نیاز خود به جای کلام از حالت و وضعیت بدن خود استفاده میکنند.
وی اضافه کرد: همچنین این کودکان صداهایی با تن زیر بطور مثال صدای «ای ی ی ی ی ی» و صداهای مشابه برای برانگیختن خود ایجاد میکنند؛ این کودکان زمانی که تشویق میشوند یا اینکه دیگران تلاش دارند آنان را سرگرم یا شاد کنند، شاد نیستند و به نقطهای خیره میشوند.
رئیس گروه مراکز روزانه آموزشی توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، گفت: کودکان مبتلا به اوتیسم در زمان حضور دیگران از خود واکنشی نشان نمیدهند و از ارتباط چشمی امتناع میورزند و زمانی که فرد دیگر به او نگاه می کند به جای دیگر نگاه میکنند.
پورسید افزود: این کودکان کلمه «من» را بطور نامناسبی مورد استفاده قرار میدهند و برای اشاره به خود از کلمه «من» استفاده نمیکنند؛ همچنین دستها و انگشتان را کنار بدن خود به شکل پرنده یا جلوی چشمانشان تکان میدهند و اشیاء مختلف مانند اسباب بازی را بیش از حد میبویند.
وی خاطرنشان کرد: اگر کودکی 3 علامت از علائم ذکر شده را به صورت تکراری داشت، خانواده باید به اختلال اوتیسم مشکوک شود.
دلفین درمانی یک مداخله مکمل است
رئیس گروه مراکز روزانه آموزشی توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، گفت: مداخلات برای کودکان مبتلا به اوتیسم به دو شکل «مرکز محور » و «خانواده محور» است که مداخلات مستقیم و اثربخشی هستند.
پورسید تصریح کرد: برخ خانوادهها خواستار «اسب درمانی» و «دلفین درمانی» برای کودکان مبتلا به اوتیسم خود هستند در حالیکه این گونه مداخلات از نوع مداخلات مکمل بوده و کودکان مبتلا ابتدا باید تعاملات همه جانبه را فراگیرند و محیط برای آنها آماده باشد و رفتارهای اختلالی آنان نیز کاهش یابد.