فاصلهگرفتن صدا و سیما از احمدینژاد با توجه به انتخابات پیشرو
تندروهایی که در پنج سال گذشته این آش را درست کردهاند، فرصتطلب هم هستند. در همان زمان دولت دولت مهرورز هم با حمایتهای خود این کارها را تایید کردند وگرنه آقای احمدینژاد در اندازهای نبود که آن اقدامات را انجام دهد.
یک استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران درباره مستند جدید صداوسیما با نام " دهم " که با نگاهی متفاوت به قضایای ۸۸ پرداخته به خبرنگار «آفتاب» میگوید: پنج سال صداوسیما به صورت یکطرفه اختلافات انتخاباتی را تبدیل به موضوعی کرده که جامعه را به دو بخش فتنهگر و غیرفتنهگر تقسیم کرده است اما خود مردم که میدانند " فتنهگر " نیستند و انتخابات ۹۲ باطلبودن این نوع تبلیغات دوقطبی در جامعه را نشان داد.
به گزارش ایلنا به نقل از آفتاب، صداوسیما اقدام به ساخت مستندی با موضوع حوادثانتخابات ۸۸ کرده است. این اولینباری نیست که چنین مستندهایی ساخته میشود؛ اما موضوع تغییر رویکردی است که بعد از گذشت پنج سال از حوادثآن دوران در این مستند بهوجود آمده است. در رویکرد جدید که با تغییر رییس این سازمان همراه شده، صداوسیما علاوه بر انتقاد از شیوه پوششدادن اخبار به وسیله خود، دولت احمدینژاد را هم نسبت به وقوع حوادثآن دوران مقصر اعلام میکند. موضوعی که در پنج سال گذشته خط قرمز صداوسیما بود. پخش این مستند واکنشهای متفاوتی را در میان مردم و صاحبنظران داشته، برخی آن را ناشی از تغییر رییس میدانند. اما برخی دیگر به تلاش برای فاصلهگرفتن از احمدینژاد و دولت او اشاره میکنند. موضوعی که جلاییپور اظهارنظر درباره آن را زودهنگام عنوان و قضاوت را به آینده موکول می کند.
حمیدرضا جلایی پور درباره تغییر رویکرد صداوسیما میگوید: با پخش یک مستند نمیتوان درباره تغییر رویکرد صداوسیما صحبت کرد. اما به هر دلیل عقلانیت، قضاوت منصانه و حرفهای بودن در پخش برنامهها به صداوسیما بازگردد، خوب است. امیدوارم که این تغییر رویکرد واقعا به وجود بیاید.
این فعال اصلاحطلب عنوان میکند: پنج سال این ارگان به صورت یکطرفه اختلافات انتخاباتی را تبدیل به موضوعی کرده که جامعه را به دوبخش تقسیم کرده است فتنهگر و غیرفتنهگر. اما خود مردم که میدانند فتنه گر نیستند و انتخابات ۹۲ باطل بودن این نوع تبلیغات دو قطبی در جامعه را نشان داد. حالا اگر فرض بگیریم که قرار است رویههای بیحاصل گذشته تغییر کند. ممکن است این دلایل را داشته باشد.
او ادامه میدهد: یکی از آنها همین تبلیغات پنج سال گذشته است. ببینید این همه تبلیغات به هر حال باید اثر بگذارد، اما میبینید که در انتخابات ۹۲ اثر نداشت و از نتایج آن هم این موضوع به وضوح مشخص بود. حتی این همه علیه منتقدین از موضع ارزشها تبلغات کردند، اما میبییند که دهها هزار نفر برای آقای پاشایی به تشیع جنازه آمدهاند.
این استاد دانشگاه توضیح میدهد: البته اگر بخواهیم کمی بدبینتر به این تغییر رویه نگاه کنیم، این میشود که آقایان بررسی کردهاند و متوجه شدهاند که اگر با همین رویکرد پیش بروند، انتخابات مجلس را از دست خواهند داد. بنابراین در تبلیغات از دولت احمدینژاد فاصله گرفتهاند تا خود را موجهتر نشان دهند که البته این هم خوب است.
این فعال سیاسی میافزاید: تندروهایی که در پنج سال گذشته این آش را درست کردهاند، فرصتطلب هم هستند. در همان زمان دولت دولت مهرورز هم با حمایتهای خود این کارها را تایید کردند وگرنه آقای احمدینژاد در اندازهای نبود که آن اقدامات را انجام دهد.
وی تاکید کرد: حالا دیگر دوره احمدینژاد تمام شده لذا فاصله گرفتن از او برای تندروها هزینه ندارد. اگر همان شیوه را هم بخواهند ادامه دهند برایشان ضرر دارد. خوب همین کار را هم کنند از نظر من خوب است و نوعی عقلانیت است.
جلاییپور درباره خطرسازبودن این تغییر رویه میگوید: آنچه ایجاد خطر میکند این است که مردم و شخصیتهای محبوب مردم انتقاد دارند اما به جای پاسخگویی و فعال کردن سازوکارهای حقوقی این انتقادها را به خارج وصل میکنند. هر کس هم صحبت کند بر سرش میزنند. در واقع این رویکرد خطرساز است. بنابراین هر چه از این کارها دورتر شوند هم به نفع خود آنها و هم به نفع کشور است.(کشوری که هشت سال از طی کردن مسیر تو. سعه در مقایسه با کشورهای هم سطح عقب مانده و دور خود چرخیده است. آن هم به قیمت هشتصدمیلیارد درآمد ارزی)
او درباره زودبودن اظهارنظر برای تغییر رویکرد صداوسیما تاکید میکند: اما مشخص این است که هنوز برای اظهارنظر در مورد تغییر رویکرد صداو سیما زود است. برای این کار به گذر زمان نیاز داریم. شما ببینید هنوز هم وقتی صداوسیما اصلاحطلبها را دعوت میکند انگار فقط آقای کواکبیان وجود دارد و هنوز به آقای خاتمی و شخصیتهای محبوب مردم اهانت میشود.