نظرسنجی از تهرانیها درباره عملکرد میادین میوه و ترهبار؛
رضایت از کیفیت؛ نارضایتی از فروشندگان
مطابق یافتههای این نظرسنجی، نیمی از مراجعان به میادین میوه و ترهبار به صورت پیاده و ۴۲ درصد با وسیله نقلیه شخصی مراجعه میکنند و هفتاددرصد نیز گفتهاند که از میادین نزدیک به محل سکونت خود خرید میکنند. ۶۰ درصد تهرانیها هفتگی و ۳۰ درصد نیز دوبار و بیشتر در هفته برای خرید به میدانهای میوه و ترهبار مراجعه میکنند. نیمی ازآنها برای کمتر از چهار روز و نیمی دیگر برای بیشتر از چهار روز خرید میکنند و در نهایت ۸۵ درصد آنها متاهل هستند و برای خانوادهشان خرید میکنند.
تهرانیها در یک نظرسنجی سراسری که در سطح میادین میوه و ترهبار انجام شد، گفتند که در مجموع از قیمت و کیفیت محصولات ارائه شده راضی هستند، اما نسبت به سایر مزیتهای میادین، برخورد فروشندگان هنوز در حد رضایت مطلوب تهرانیها نیست و کمی پایینتر از ۵۰ درصد مراجعان به میادین از برخورد فروشندگان راضی هستند.
به گزارش ایلنا به نقل از دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در نظرسنجی انجام شده از ۱۰۳۲ نفر از مراجعهکنندگان به میادین مختلف میوه و ترهبار تهران ۵۴ درصد به صورت کلی از عملکرد این مجموعهها ابراز رضایت کردند. شهروندان با درصدی نزدیک به همین، از ارزان بودن محصولات، تنوع و کیفیت آنها و امکانات میادین راضی بودند اما تنها ۴۸ درصد گفتند که از برخورد کارکنان رضایت دارند.
مطابق یافتههای این نظرسنجی، نیمی از مراجعان به میادین میوه و ترهبار به صورت پیاده و ۴۲ درصد با وسیله نقلیه شخصی مراجعه میکنند و هفتاددرصد نیز گفتهاند که از میادین نزدیک به محل سکونت خود خرید میکنند. ۶۰ درصد تهرانیها هفتگی و ۳۰ درصد نیز دوبار و بیشتر در هفته برای خرید به میدانهای میوه و ترهبار مراجعه میکنند. نیمی ازآنها برای کمتر از چهار روز و نیمی دیگر برای بیشتر از چهار روز خرید میکنند و در نهایت ۸۵ درصد آنها متاهل هستند و برای خانوادهشان خرید میکنند.
کیفیت محصولات
نیمی از تهرانیها از تنوع محصولات ارائه شده(میوه و صیفی و فرآوردههای پروتئینی) در میدانهای میوه و ترهبار راضی هستند. اما در مورد کیفیت نظرات متفاوت است. ۲۷ درصد کیفیت میوه را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کردهاند و ۵۰ درصد هم گفتهاند کیفیت میوهها متوسط است. ۳۱ درصد از پاسخگویان کیفیت سبزی و صیفی عرضهشده میادین میوه و تره بار را زیاد و خیلی زیاد و ۴۴ درصد متوسط و متوسط دانستهاند. در مورد کیفیت گوشت قرمز عرضهشده، نزدیک به نیمی از پاسخگویان نظر زیاد و خیلی زیاد و ۳۵ درصد نیز ارزیابی متوسطی داشتند. در مورد آبزیان هم عددها تقریبا مشابه گوشت قرمز است. کیفیت آبزیان عرضهشده مراکز میوه و تره بار از نظر ۴۸ درصد از پاسخگویان زیاد و خیلی زیاد، ۳۳ درصد متوسط و از نظر ۱۹ درصد آنان کم و خیلی کم بوده است. در میان مواد پروتئینی میزان رضایت از کیفیت مرغ عرضه شده متفاوت است. از نظر حدود ۶۶ درصد پاسخگویان کیفیت مرغ عرضه شده زیاد وخیلی زیاد و ۲۳ درصد هم متوسط است.
وضعیت اقتصادی و میزان خرید از میادین
مطابق دادههای این نظرسنجی، ۱۶درصد تهرانیهایی که به میادین میوه و ترهبار میآیند ماهانه کمتر از ۲۵۰ هزارتومان صرف خرید مواد غذایی میکنند. ۲۹ درصد از ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰هزار، ۱۵ درصد از ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار، ۲۸ درصد از ۷۵۰ هزار تا یک میلیون تومان و حدود۱۲ درصد نیز بیش از این مبلغ صرف خرید موارد غذایی میکنند. از نظر درآمد نیز مجموعا ۶۸ درصد مراجعه کنندگان درآمدی کمتر از یک و نیم میلیون تومان دارند و هزینه خانوار ۱۶ و نیم درصد آنها کمتر از ۵۰۰هزارتومان در ماه است.
جداول ترکیبی
جدول شماره یک: مقایسه میزان هزینه ماهیانه خانواده و میزان هزینه مواد غذایی
هزینه ماهیانه خانوار(به تومان) |
درصد |
هزینه ماهیانه تهیه مواد غذایی هر خانواده |
|
تا ۵۰۰ هزار |
۱۶.۷ |
۴۴.۸ |
تا ۵۰۰ هزار |
۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون |
۳۳.۷ |
۴۲.۷ |
۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون |
۱ تا ۱.۵ میلیون |
۱۸.۱ |
۱۲.۵ |
۱ تا ۱.۵ میلیون |
۱.۵ تا ۲ میلیون |
۱۶.۰ |
۱.۵ تا ۲ میلیون |
|
بیش از ۲ میلیون |
۱۵.۵ |
بیش از ۲ میلیون |
جدول شماره دو: میزان رضایت از تنوع و کیفیت محصولات
نوع محصول |
تنوع |
کیفیت |
|
میوه |
زیاد و خیلی زیاد |
۵۰ |
۲۷ |
متوسط |
۳۸ |
۵۰ |
|
کم و خیلی کم |
۱۲ |
۲۳ |
|
سبزی و صیفیجات |
زیاد و خیلی زیاد |
۵۰.۵ |
۳۱ |
متوسط |
۳۴ |
۴۴ |
|
کم و خیلی کم |
۱۵.۵ |
۲۵ |
|
پروتئینی |
زیاد و خیلی زیاد |
۵۲.۵ |
۴۸.۵ |
متوسط |
۲۹.۵ |
۳۶.۵ |
|
کم و خیلی کم |
۱۷.۵ |
۱۵ |
|
آبزیان |
زیاد و خیلی زیاد |
- |
۴۸ |
متوسط |
- |
۳۲.۵ |
|
کم و خیلی کم |
- |
۱۹.۵ |
|
مرغ |
زیاد و خیلی زیاد |
- |
۶۵.۵ |
متوسط |
- |
۲۳.۵ |
|
کم و خیلی کم |
- |
۱۰.۵ |
مشخصات پاسخگویان
جنسیت:
زن: ۵۲.۸% |
مرد: ۴۷.۲% |
تفکیک سنی:
۱۵تا۳۴سال: ۲۱.۶% |
۳۵تا۵۰سال: ۴۱.۸% |
۵۱سال به بالا: ۳۶.۵% |
تحصیلات:
دیپلم و کمتر: ۵۸% |
بالاتر از دیپلم: ۴۲% |
زندگی:
متاهل: ۸۶.۷% |
مجرد: ۱۳.۳% |
ترکیب خانوار:
۳نفروکمتر: ۴۱% |
۴و۵نفر: ۵۲.۵% |
۶نفر و بیشتر: ۶.۵% |
وضعیت مسکن:
مستاجر: ۲۴.۵ |
شخصی: ۷۳.۵درصد |
سازمانی: ۲ |