آمریکا پیشرفتهترین ناو جنگی جهان با برد ۱۸۵۰ کیلومتر و ظرفیت بار ۴۴ تنی را رونمایی کرد

ایالات متحده با همکاری استرالیا از پیشرفتهترین ناو جنگی خودران جهان با توان حمل بار ۴۴ تنی، سرعت بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت و برد ۱۸۵۰ کیلومتر رونمایی کرد؛ شناوری که میتواند موشکهای کروز تاماهاوک شلیک کند و آیندهی نبردهای دریایی را متحول سازد.
یک شرکت دفاعی مستقر در ایالت دلاور آمریکا با همکاری یک شرکت متخصص استرالیایی در این زمینه از ناوی رونمایی کردند که آن را «پیشرفتهترین شناور تهاجمی خودران طراحیشده در جهان» توصیف میکنند. این ناو که AIRCAT Bengal MC (مخفف ناو حملکنندهی ماژول) نام دارد، یک کشتی چندمنظوره به طول ۳۶ متر (Surface Effect Ship) و محصول شرکت Eureka Naval Craft است. این شناور که توسط شرکتهای Eureka و ESNA Naval Architects و Greenroom در حال توسعه است، میتواند در عملیاتهای تهاجمی به خوبی عمل کند.
تقویت عملیاتهای تهاجمی
شرکت دفاعی مذکور همچنین ادعا میکند که این کشتی، نخستین ناو خودران در جهان است که میتواند بار ۴۴ تنی (طراحی شده در دو ماژول با قالب استاندارد ۴۰ فوتی) را با سرعتی بیش از ۹۲.۶ کیلومتر بر ساعت حمل کند، البته این سرعت به بار بستگی دارد، و برد آن نیز به حدود ۱۸۵۰ کیلومتر میرسد.
انتظار میرود که خرید این شناور به نیروی دریایی ایالات متحده، نیروی تفنگداران دریایی آمریکا و همچنین ناوگانهای متحد آمریکا شامل کشورهای عضو آکوس (AUKUS)، ناتو و کشورهای سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، تایلند و فیلیپین پیشنهاد داده شود. همچنین ادعا شده که این ناو پیشرفته میتواند هم بهصورت با خدمه و هم بدون خدمه عملیات انجام دهد. این کشتی مملو از سامانههای تهاجمی است و توانایی شلیک موشکهای کروز تاماهاوک و موشکهای ضدکشتی NSM را دارد.
قابلیت شلیک موشکهای کروز تاماهاوک
توانمندیهای این کشتی، با قابلیت شلیک موشکهای کروز تاماهاوک و موشکهای ضدکشتی Naval Strike Missile (NSM)، وابستگی به ناوهای بسیار بزرگتر، گرانتر و دارای خدمه برای انجام عملیات موشکی را کاهش میدهد. بو جاردین، مدیرعامل شرکت Eureka Naval Craft گفت: «از معرفی AIRCAT Bengal MC بسیار هیجانزدهایم. واقعیت این است که بازار دریایی در این ردهی وزنی نیاز به تحول دارد. امروزه بسیاری از شناورها قدیمی، کند و گران هستند. Bengal MC جایگزینی بسیار سریع و مجهز به تسلیحات سنگین است که میتواند خودران باشد و در عین حال توانایی حمل بارهای بسیار سنگینتر با سرعت بیشتر دارد.»
بهرهوری سوخت بالاتر
با بهرهوری سوخت بالاتر و هزینهی عملیاتی پایینتر، گفته میشود این ناو گزینهای جذاب برای کشورهایی است که قصد دارند در عین حفظ قابلیتهای پیشرفته، بودجهی خود را بهینه مصرف کنند. این شرکت همچنین تاکید میکند که از این شناور میتوان بهعنوان ناو ترابری نیرو، کشتی پشتیبانی برای عملیات پیادهسازی، پلتفرم جنگ الکترونیک، کشتی مادر برای پهپادها و نیز برای مینریزی و جنگافزار ضد مین استفاده کرد.
انتظار میرود Bengal MC به پیشرفتهترین سامانهی ناوبری خودران دریایی جهان و ابزارهای نرمافزاری مجهز باشد که در تمام مراحل عملیات، نیروی انسانی را توانمندتر میکنند. این ویژگیها توسط Greenroom Robotics، شرکت استرالیایی متخصص در حوزهی خودرانسازی دریایی، اعلام شدهاند.
AIRCAT Bengal MC از سیستم نرمافزاری پیشرفتهی خودران دریایی Greenroom موسوم به GAMA بهرهمند خواهد شد؛ سیستمی که Greenroom طی سالها توسعه داده و آن را روی یک ناو گشتی ۵۷ متری از رده خارجشده از کلاس Armidale موسوم به Sentinel در قالب پروژهی آزمایشی خودرانسازی ناو گشتی (PBAT) با موفقیت آزمایش کرده است.