خبرگزاری کار ایران

علت سیاه‌شدن لثه‌ها چیست؟

علت سیاه‌شدن لثه‌ها چیست؟
کد خبر : ۱۵۴۸۸۸۰

تغییر رنگ لثه می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی و علامتی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، ضروری است برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید.

لثه‌ها بافت‌های سختی هستند که دندان‌ها را احاطه کرده و در جای خود نگه می‌دارند. رنگ لثه می‌تواند از قرمز یا صورتی تا قهوه‌ای و سیاه متغیر باشد. تولید طبیعی ملانین در بدن می‌تواند باعث تیرگی لثه‌ها شود. افرادی که دارای پوست تیره‌تری هستند؛ معمولاً لثه‌های تیره‌تری نیز دارند. با این حال، اگر رنگ لثه در مدت کوتاهی تغییر کند، یا اگر لکه‌های سیاه روی لثه ظاهر شود، احتمالاً ناشی از ملانین نیست و ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل پزشکی باشد. طیف وسیعی از شرایط وجود دارد که می‌تواند باعث سیاه شدن لثه شود، از جمله:

۱. آسیب فیزیکی

وارد شدن ضربه به لثه‌ها، در اثر زمین خوردن، برخورد جسم سخت یا حتی مسواک زدن غلط، می‌تواند منجر به کبودی و تیره‌شدن لثه‌ها شود.

۲. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می‌تواند باعث تغییر رنگ لثه‌ها شود. از این وضعیت با عنوان «ملانوز سیگاری» نیز یاد می‌شود. سلول‌های تخصصی بدن (ملانوسیت)، ملانین می‌سازند، نیکوتین موجود در تنباکو می‌تواند باعث شود ملانوسیت‌ها ملانین بیشتری از حد معمول تولید کنند و لثه‌ها قهوه‌ای یا سیاه شوند. این تغییر رنگ می‌تواند به صورت تکه‌تکه ظاهر شود یا کل داخل دهان را تحت تاثیر قرار دهد. داخل گونه‌ها و لب پایین نیز ممکن است تغییر رنگ دهند.

۳. مصرف برخی داروها

داروی مینوسیکلین برای درمان آکنه و برخی عفونت‌ها مانند کلامیدیا استفاده می‌شود. یکی از عوارض جانبی غیرمعمول مینوسیکلین، تغییر رنگ قسمت‌هایی از دهان است.

هرگونه تغییر رنگ ناشی از مصرف دارو را با پزشک خود در میان بگذارید و در صورت امکان، سراغ یک داروی جایگزین با عوارض کمتر بروید.

۴. عفونت‌های دهانی

عفونت‌هایی مانند ژنژیویت اولسراتیو نکروزان حاد (ANUG) یکی از علل سیاه شدن لثه‌ها هستند. ژنژیویت اولسراتیو نکروزان معمولاً علائمی چون تب و بوی بد دهان را به همراه دارد.

منبع خبر آنلاین
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز