خبرگزاری کار ایران

تا چندسال پیش فوتبال مان را با کره و ژاپن مقایسه می کردیم؛ چندسال بعد باید با اردن و تاجیکستان مقایسه کنیم

تا چندسال پیش فوتبال مان را با کره و ژاپن مقایسه می کردیم؛ چندسال بعد باید با اردن و تاجیکستان مقایسه کنیم
کد خبر : ۱۵۴۱۵۳۱

دیدار دو تیم ایران و ازبکستان در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶، در حالی در تاشکند با تساوی بدون گل به پایان رسید که دو تیم نمایشی نه چندان مطلوب داشتند و اساسا فوتبال خوبی ندیدیم.

تعداد کسانی که بعد از تماشای این مسابقه با احساس لذت و رضایت خاطر از پای تلویزیون بلند شدند، به احتمال زیاد خیلی کم بوده است. با این حال، مسابقه دو تیم یک حاشیه جدی هم داشت؛ کل‌کل و درگیری‌هایی که بین بازیکنان به وجود آمد و محوریتش هم این بود که کی از کی بهتر است!

احتمالا جرقه کل‌کل بین بازیکنان ایران و ازبکستان را جلال‌الدین ماشاریپوف زد؛ کاپیتان تیم حریف که در آستانه بازی طی مصاحبه‌ای گفت: «بازیکنان ایرانی به خاطر پول راهی لیگ‌های عربی می‌شوند.» پس از آن بود که سردار آزمون درنشست خبری پیش از مسابقه و در واکنش به سوالات معنادار خبرنگاران ازبک، ادعا کرد سطح فنی دو تیم خیلی با هم فاصله دارد.آزمون حتی گفت آخرین برد ازبکستان برابر ایران به ۱۲ سال پیش برمی‌گردد. بعد از پایان مسابقه هم علیرضا جهانبخش اظهارات مشابهی به زبان آورد. کاپیتان تیم ملی گفت: «مقایسه سطح فنی ایران و ازبکستان خنده‌دار است. بازیکنان آنها هرگز در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی نکرده‌اند.»

خب البته جهانبخش یک اشتباه عجیب مرتکب شده و آن هم این است که از یاد برده همین حالا الدار شاه‌مرادوف در سری‌A برای رم بازی می‌کند و در همین فصل حتی موفق به گلزنی هم شده است. اصل حرف اما چیز دیگری است؛ اینکه وقتی حالا ازبکستانی‌ها برای ما کری می‌خوانند و اساسا حس می‌کنند که به سطح فوتبال ایران نزدیک شده‌اند، این باید یک زنگ خطر جدی برای ما باشد.

تا چند سال پیش، فوتبال ایران با ژاپن و کره‌جنوبی مقایسه می‌شد و تیمی مثل ازبکستان از زمان تاسیس، کارش این بود که به ما ببازد و برود دنبال کارش. اینکه حالا خودشان را این‌قدر نزدیک می‌بینند که جنگ لفظی راه بیندازند، یک دلیلش رشد آنهاست و دلیل دیگرش افت و در جا زدن ما. همین آقای جهانبخش که در واکنش به ازبکستانی‌ها رگ گردن کلفت کرده، ماه‌هاست تیم ندارد و سال‌هاست که عملکردش در باشگاه چنگی به دل نمی‌زده. نمی‌شود اینها را ندید و فقط گفت ما خوبیم، خیلی خوبیم!

تیم ملی ایران برای سومین بازی پیاپی برابر ازبکستان مساوی کرد و نتوانست این تیم را ببرد. تساوی اخیر در شرایطی رقم خورد که سرمربی آنها به دلیل بیماری حتی نتوانست روی نیمکت بنشیند و اوستون اورونوف، یکی از بهترین بازیکنان‌شان هم تنها در ۲۰ دقیقه پایانی و بدون آمادگی کامل به میدان آمد.

همین اورونوف از نظر ترانسفرمارکت گران‌ترین بازیکن پرسپولیس است و ماشاریپوف هم در استقلال چنین جایگاهی را دارد. به جای عصبانی شدن و کری‌خوانی الکی، باید فکر کنیم چه شد که ازبکستان فاصله‌اش را این‌قدر با ما کم کرد. خبر بدتر این است که اگر در باد گذشته بخوابیم، به زودی فاصله سایر تیم‌ها هم با ایران کم و کمتر خواهد شد و کار می‌رسد به جایی که مثلا چند سال بعد ملی‌پوشان ما باید ثابت کنند از تاجیکستان یا اردن بهتر هستند.

منبع دنیای اقتصاد
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز