خبرگزاری کار ایران

وضعیت آمادگی مصلّای تهران در شأن عظمت جمعه نصر نبود

وضعیت آمادگی مصلّای تهران در شأن عظمت جمعه نصر نبود
کد خبر : ۱۵۳۹۰۱۲

نماز جمعه و مردم را اذیت نکنید

تقریبا از اواسط هفته گذشته و پس از تایید خبر شهادت سید عزیز مقاومت اعلام شد قرار است نمازجمعه 12 مهرماه به امامت مقام‌معظم‌رهبری در مصلای تهران اقامه شود. پس از دفاع مشروع نیروهای مسلح ایران و موشک‌باران سرزمین اشغالی اهمیت حضور در این نمازجمعه با امامت زعیم امت اسلام دوچندان شد و مردم قصد داشتند تا با حضور در نمازجمعه هفته گذشته کمی از درد شهادت سید مقاومت کاسته شود.

با وجود اهمیت نمازجمعه12 مهرماه هم از جنبه سیاسی آن و هم احتمال استقبال بالای مردم و البته اطلاع‌رسانی برای اقامه این نماز اما واقعیت این است آنچه در خلال برگزاری نمازجمعه12 مهرماه به نمایش درآمد در شأن نمازجمعه‌ای با چنان ابعاد سیاسی و منطقه‌ای نبود. در ابتدا آنکه مسئولان برگزارکننده نمازجمعه اعم از ستاد اقامه نماز و شهرداری پیش‌بینی چنین جمعیتی را نکرده بودند و برای نظم صفوف نماز و جاگذاری نمازگزاران در محل مناسب هیچ ایده‌ای نداشتند.

برای ساماندهی نمازگزاران افرادی به‌عنوان انتظامات حاضر بودند اما انتظامات حاضر در مصلی پیش از اقامه نماز از فضای داخلی مصلی اطلاعی نداشتند و تقریبا از ساعت 9 صبح مردم را به سمت درهای شمالی مصلی هدایت می‌کردند درحالی‌که به‌طور کل تمام فضای داخلی پر بود. از این رو مردم به حیاط مصلی و گوشه کنارها برای نشستن و نمازخواندن رو آوردند.

انتظامات حاضر در مصلی درحدی در ایجاد نظم بین نمازگزاران ناتوان بود که حتی همین سامان دادن نمازگزاران در حیاط مصلی را نیز انجام نمی‌داد و مردم پس از اطلاع از پر بودن ظرفیت داخلی مصلی خودشان کنار یکدیگر برای اقامه نماز می‌نشستند و کسی به نظم صفوف نماز و حتی احتمال اشکال شرعی اتصال یا عدم اتصال نیز توجهی نمی‌کرد. علی‌رغم شروع پاییز اما روز جمعه گرمایی تابستانی داشت.

ستاد نمازجمعه حتی از بررسی هواشناسی‌ روز جمعه نیز ناتوان بود و برای اقامه نماز در آفتاب سوزان آن روز هیچ ایده و برنامه‌ای نداشت. تا چشم کار می‌کرد آفتاب سوزان بود و خانواده‌ها برای در امان ماندن کودکان‌شان زیر بنرها زیرانداز پهن می‌کردند. با این وجود اما باز هم هیچ سایه‌بان و فضای مسقفی برای در امان ماندن از آفتاب برای نمازگزاران وجود نداشت و مردم تقریبا برای اقامه نماز و شنیدن خطبه‌های مقام‌معظم‌رهبری حداقل سه الی چهار ساعت گرما و آفتاب سوزان روز جمعه را تحمل کردند.

بدیهی است چنان جمعیتی اساسا برای شنیدن حضوری خطبه‌های رهبر انقلاب و اقامه نماز نصر به امامت ایشان به مصلی آمده بود. ستاد نمازجمعه اما حتی به این نکته هم توجهی نداشتند و صدای رهبر انقلاب هنگام خطبه‌خوانی به تمام نمازگزاران حاضر در مصلی نرسیده بود. درحدی سیستم صوتی مصلی در روز جمعه فشل بود که نمازگزاران به گوشی‌های خود برای شنیدن بیانات مقام‌معظم‌رهبری متوسل شده بودند.

در سال‌های اخیر بودجه‌های مختلفی برای تکمیل پروژه مصلای تهران اختصاص داده شده که سرنوشت این پروژه‌ها تا به امروز نامشخص است. براساس پیوست یک بودجه سالانه از سال 1374 تا 1400 رقم 935 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه مصلای تهران هزینه شده است. همچنین سال 1401 حدود 58 میلیارد و 1402 و 1403 حدود 322 میلیارد برای تکمیل پروژه عمرانی مصلای تهران مصوب شده بود. برای تکمیل این پروژه در سال‌های بعد یعنی سال 1404 تا 1407؛ 1421 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. با این حساب می‌توان گفت سه هزار و 58 میلیارد تومان از سال 1374 تا 1407 برای تکمیل مصلای تهران هزینه شده است.

در این میان ناگفته نماند که عددهای اعلام‌شده در سال‌های 1374 تا 1400 به ارزش روز است یا خیر. همچنین هنوز مشخص نیست که اعداد پیش‌بینی‌شده برای تکمیل پروژه مصلای تهران در سال‌های آتی افزایش خواهد داشت یا خیر. برای نشان دادن مجموعه بی‌نهایت در ریاضی از علامت تهی استفاده می‌شود اما ظاهرا پس از چندین سال از عدم تکمیل پروژه مصلای تهران برای مثال از یک امر ناتمام باید از «مصلای تهران» استفاده کنیم.

منبع روزنامه فرهیختگان
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز