خبرگزاری کار ایران

درمان بیماری‌های روحی و روانی با مصرف نان کامل

درمان بیماری‌های روحی و روانی با مصرف نان کامل
کد خبر : ۱۵۳۸۳۴۱

با مصرف نان کامل، ویتامین «ب» به طور کامل به بدن می‌رسد و افرادی که کمبود ویتامین ب دارند، از زمینه ابتلا به مشکلات روحی و روانی برخوردار هستند.

طرح نهضت احیای نان کامل بواسطه افزایش بیماری‌های غیر واگیر شروع شد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت گفت: ایده طرح نهضت احیای نان کامل بواسطه افزایش بیماری‌های غیر واگیر دار مانند فشار خون، دیابت در سطح جامعه و استان مرکزی در سال۹۷ شروع شد.

«نسرین یادگاری» رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی و از اعضای کارگروه نان کامل اظهار داشت: ایده طرح نهضت احیای نان کامل بواسطه افزایش بیماری‌های غیر واگیر دار مانند فشار خون، دیابت در سطح جامعه و استان در سال۹۷ شروع شد. در مرحله اول ۶۰ نفر را که در دارای بیماری دیابت بودند بررسی کردیم و نان ۷درصد کامل به آنها دادیم. این افراد سه ماه نانی که حاوی مواد مغذی بود مصرف کردند و پس از بررسی‌ها و آزمایشات، مشخص شد بیماری قند و حتی فشار خون آنها بهبود پیدا کرده است. به همین علت این ایده گسترش یافت و اکنون استان مرکزی پایلوت اجرای نان کامل در کشور است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت: نان کامل از آرد کامل، که ماده اصلی تشکیل دهنده خمیر است، تهیه شده است. آرد کامل از آسیاب دانه گندم بدون حذف اجزای آن) جوانه، نشاسته و پوسته (تولید وسبوس آن کمتر گرفته شده است. سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های روده است که علیه بیماری‌های میکروبی روده عمل میکند و سیستم ایمنی بدن را نیز فعال کرده و باعث جلوگیری از یبوست میشود.

وی افزود: زمانی که نان با آرد کامل پخته شود بخش قابل توجهی از انرژی، پروتئین، کربوهیدرات (نشاسته) و ویتامین‌های گروه ب و ویتامین‌ها و املاح مختلف سدیم، پتاسیم، منیزم، و املاح دیگری که به صورت ریزو درشت در داخل آرد کامل وجود دارد را خواهد داشت.

یادگاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵، ۸ نانوایی در کل استان تافتون و لواش و دو نانوایی هم در اراک سنگک با آرد کامل پخت می‌کنند، ادامه می‌دهد: در ارزیابی‌هایی که انجام دادیم نان کامل در استان مرکزی کیفیت مد نظر را حفظ کرده است. وضعیت پخت آن خوب است.

وی با بیان اینکه ارزیابی نان کامل از سوی مجلس شورای اسلامی به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است، گفت: از اجرای این طرح حدود سه سال است که می‌گذرد و دیگر می‌توان نقطه ضعف‌ها و قوت این طرح را بررسی کرد. به همین علت مجلس با واگذاری این طرح می‌خواهد بداند مصرف این نان چه تاثیری در بیماری و سایر موارد داشته است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند در سامانه نظر به آدرس Nazar.ir از کیفیت نانی که خرید کرده اند نظرات خود را ثبت کنند، ادامه داد: به نظر من مردم این سامانه را نمی‌شناسند. با نصب این سامانه بر روی گوشی‌ها همراه خود مردم می‌توانند از نزدیکترین نانوایی‌ها روی نقشه باخبر شده و تجربه خرید نان خود را ثبت کنند تا مسئولین این نظرات را دیده و مطابق با خواست مردم برنامه ریزی کنند. نان کامل حاوی بهترین غلات سبوس دار است که مصرف آن در پیشگیری و درمان بیماری دیابت نوع یک و نوع دو میتواند با کنترل‌ای وان سی کمک کننده باشد.

مصرف این نان حتی میتواند در درمان بیماری‌های روحی و روانی اثر مثبت داشته باشد؛ زیرا افرادی که کمبود ویتامین «ب» دارند، مشکلات روحی و روانی پیدا خواهند کرد. با مصرف نان کامل ویتامین ب به طور کامل به بدن رسیده و از این بیماری‌ها جلوگیری می‌شود. از این رو با حذف موانع و رواج این نان در بین مردم این نان که بهبود دهنده سلامت مردم است می‌تواند مقدس باشد.

منبع خبرگزاری صدا و سیما
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز