خبرگزاری کار ایران

جنگ فراگیر حزب‌الله و اسراییل بعید است / حزب‌الله به حمایت مستقیم ایران نیاز دارد؟

جنگ فراگیر حزب‌الله و اسراییل بعید است / حزب‌الله به حمایت مستقیم ایران نیاز دارد؟
کد خبر : ۱۵۳۴۷۸۶

کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو می گوید: با توجه به کوهستانی بودن منطقه جنوب لبنان قطعا نیروهای حزب الله برنامه وسیعی برای مقابله با نیروی های اشغالگر تدارک دیده اند.

حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف لبنان ادامه دارد و تاکنون بیش از ۵۶۰ نفر از جمله ۱۵۰ زن و کودک به شهادت رسیدند و حزب الله هم متقابلا در بزرگترین حمله موشکی خود به سرزمین های اشغالی حدود ۴۰۰ موشک را به سمت صهیونیست ها شلیک کرد و اعلام کرد حتی توان شلیک ۱۰۰۰ موشک را نیز داراست.

در پی حملات حزب الله در سراسر فلسطین اشغالی وضع فوق العاده اعلام شده و برخی مقامات اسرائیل گفته اند اگر حزب الله پرتاب موشک ها را متوقف نکند تا بتوانیم ساکنین مناطق شمالی را به خانه هایشان بازگردانیم بالاجبار هم که شده وارد جنگ زمینی خواهیم شد.

از سوی دیگر رئیس جمهور کشورمان نیز در نیویورک با هشدار اینکه ممکن است تحولات اخیر به جنگ منطقه ای تبدیل شود ضمن تاکید بر ضرورت ادامه پشتیبانی از حزب الله لبنان اعلام کردند:«ما نباید اجازه بدهیم که لبنان به غزه دیگری در دستان اسرائیل تبدیل شود. حزب‌الله نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. حزب‌الله نمی‌تواند به تنهایی در مقابل رژیمی بایستد که کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و آمریکا از آن دفاع و حمایت می‌کنند و آن را تأمین می‌کنند.»

ظاهرا اسرائیلی ها از جنگ فراگیر می گویند و این در حالی است که به زعم حسین رویوران در صورت حمله زمینی اسرائیل دچار چالش خواهد شد. این کارشناس مسائل غرب آسیا می گوید: با توجه به کوهستانی بودن منطقه جنوب لبنان قطعا نیروهای حزب الله برنامه وسیعی برای مقابله با نیروی های اشغالگر  تدارک دیده اند.

مشروح این گفتگو را بخوانید:

آن جنگ بزرگی که برخی از آن صحبت می کردند ، به باور برخی کارشناسان، آغاز شده . آیا حملات گسترده اسراییل علیه لبنان را مقدمه آن جنگ بزرگ می‌دانید؟

رژیم صهیونیستی به یک جنگ فراگیر تهدید می کند که بنظر من باید جنگ فراگیر را تعریف کرد.اگر منظور از چنین جنگی حملات هوایی است که خُب این حملات همین الان هم با شدت و ضعف اتفاق می افتد اما از حمله هوایی هیچگاه کار یکسره نمی شود و می بایست حمله هوایی با حمله زمینی همراه باشد و چنین جنگی قطعا فعلا دور از انتظار است.

چرا و بر چه اساس آن را دور از انتظار می دانید؟

به دلیل اینکه حداقل رژیم صهیونیستی به ۶ لشگر برای حمله به لبنان نیاز دارد . منطقه جنوب لبنان "جبل عامل" است و همانطور که از اسم آن پیداست منطقه ای کوهستانی است و این منطقه مثل غزه هموار و دشت نیست و حرکت بین کوه ها و دره ها است و حزب الله قطعا برنامه بسیار وسیعی در دره ها تدارک دیده و اگر اسرائیل جرات کند و حمله زمینی انجام دهد به تصور من بزرگترین اشتباه خود را انجام داده است .

در حال حاضر مقامات رژیم صهیونیستی گفته اند اگر حزب الله پرتاب موشک ها را متوقف نکند تا بتوانیم ساکنین مناطق شمالی را به خانه هایشان بازگردانیم به اجبار هم که شده وارد جنگ زمینی خواهیم شد .

اتفاقا من تصور می کنم همین معیار و خط کشی که نتانیاهو اعلام کرده را بقیه نیز اعلام کرده اند که اگر این ۱۰۰ هزار نفر بازنگردند جنگ ادامه پیدا می کند .اسرائیل به خاطر بازگشت ۱۰۰ هزار آواره مناطق شمالی این جنگ را شروع کرده و الان حزب الله که یک نواری با عمق ۱۰ کیلومتررا زیر آتش داشت آن را گسترش داده و الان به ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر رسیده است و نزدیک تلاویو را هم زده .در این منطقه چیزی در حدود ۲ میلیون نفر ساکن هستند ( در حیفا ۱ میلیون و در شرق  حیفا ۱ میلیون نفر دیگر زندگی می کنند ).با فرض ادامه این جنگ اگر ۲ میلیون نفر آواره شوند رژیم صهیونیستی چه خواهد کرد.نتانیاهو به امید برگرداندن ۱۰۰ هزار نفراینکار را انجام داد و الان در مقابل یک چالش بزرگ تر قرار گرفته و توان پذیرا شدن حتی نیم میلیون آواره دیگر را ندارد.لذا این اسرائیل است که دچار چالش است،آنها اعلام می کنند که می خواهیم این ۱۰۰ هزار نفر را برگردانیم ولی الان عملا این ۱۰۰ هزار دارد به نیم میلیون نفریا بیشتر تبدیل می شود که این یک چالش جدی برای رژیم صهیونیستی خواهد بود.

بنظر شما چنانچه این نبرد گسترش یابد آیا جمهوری اسلامی هم درگیر خواهد شد؟

من بعید می دانم.

چرا؟

ببینید تا زمانی که حزب الله توان دفاع از خود را دارد ما دخالت نمی کنیم.

آقای پزشکیان در سفر به نیویورک برای حضور در نشست سازمان ملل اعلام کرد که حزب الله ،به تنهایی، قادر به مقابله با تهدیدهای اسراییل نیست . آیا معنای سخنان ایشان، حضور و افزایش ملموس‌تر حمایت ایران از حزب‌الله لبنان است؟

قانون اساسی روشن است و طبق آن نیروهای مسلح زیر نظر فرماندهی کل قوا هستند و رهبری هم ارزیابی دقیقی از وضعیت داخل و بیرون کشور دارند. آقای پزشکیان تازه آمده اند و نسبت به نیروهای مسلح نه از لحاظ قانونی خیلی سلطه ای دارد و نه تصور دقیقی از این مسائل دارند. ایشان در ارتباط با موشک هایپر سونیک یمن هم اظهار نظری کردند و گفتند یمن هایپر سونیک دارد و ما نداریم. بنظر من این جنس سخنان ایشان، خیلی منطبق بر واقعیت نیست . بحث نظامی نیاز به بلوغ استراتژیک و سیاسی دارد و تا مقدمات فراهم نباشد خیلی نمی توان جمع بندی کرد. بنظر من تا زمانی که حزب الله می تواند پاسخ دهد نیازی نیست ایران دخالت کند.

آقای پزشکیان هم به ضرورت ادامه پشتیبانی از حزب الله تاکید داشتند ...

 حزب الله امروز با شلیک بیش از ۴۰۰ موشک نشان داد که قدرت پاسخ دارد،پس تا زمانی که حزب الله چنین توانی دارد چه دلیل و نیازی دارد که ایران دخالت مستقیم کند.؟

این امکانات از طرف ایران داده شده؟

بله. بحث حمایت مطرح شده و می شود و هیچ وقت هم قطع نمی شود.ببینید اسرائیل پیجرها را منفجر کرد ،وسائل ارتباطات و رهبران را هم زد با این تصور که حزب الله این توان را از دست داده ولی امروز حزب الله نشان داد که این توان را دارد و اعلام کرده که تا ۱۰۰۰ موشک در روز هم می تواند شلیک کند.

دوسالی است که لبنان رئیس جمهور ندارد ،آیا نبود رئیس جمهور در این جنگ ناثیر گذار است یا خیر؟

نه. الان در لبنان حزب الله بیش از همه اینها مشروعیت دارد.

چند درصد مردم لبنان طرفدار حزب الله هستند؟

لبنان یک کشور طائفی است که حدود ۳۷ درصد جمعیت آن شیعه، ۳۴درصد سنی و ۲۶ درصد مسیحی هستند و به همین دلیل در لبنان هیچگاه بحث اکثریت نیست. شیعه بیشترین جمعیت را دارد و همه کرسی های شیعه را حزب الله واَمَل به دست آورده و این نشان می دهد بالاترین مشروعیت را در جامعه شیعه دارند وبا ائتلاف با نیروهای دیگر مثل جریان آزاد و برخی جریان های دیگر اکثریت را در اختیار دارند.

حزب الله اکثریت شیعه را نمایندگی می‌کند؟

بله، از ۱۲۸ نماینده ۲۸ نفر شیعه هستند.

آیا تک تک نماینده های شیعه طرفدار حزب‌الله هستند؟

بله ،این ائتلاف طرفدار مقاومت است

منبع خبر آنلاین
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز