خبرگزاری کار ایران

جشن مردادگان یا امردادگان در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

جشن مردادگان یا امردادگان در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
کد خبر : ۱۵۰۹۵۸۶

جشن امردادگان یکی از جشن های باستانی ایرانیان می باشد. جشن های ماهانه در ایران از زمان باستان رواج داشته و به مرور در زندگی حال ما کمرنگ شده است. نام هفتمین روز از هر ماه شمسی امرداد می‌باشد که به اشتباه بین مردم امروزه به نام مرداد شهرت دارد، زیرا امرداد به معنی جاودانگی است اما مرداد معنی زوال و نیستی به خود می‌گیرد. امردادگان یکی از جشنهایی است که در این ماه برگزار می‌شود.

امردادگان یا جشن مردادگان از مناسبت‌های قدیم در ایران است. ۷ مرداد در تقویم باستانی ایرانیان روز جشن مردادگان است که «اَمُردادگان» نیز خوانده می‌شود. امرداد که به معنی بی‌مرگی و جاودانگی است، نام ششمین (یا هفتمین) و در اصل آخرین امشاسپندان است. این جشن، پیوند عمیقی با محیط زیست و طبیعت دارد و اندیشه‌های فلسفی عمیقی، آن را پشتیبانی می‌کنند؛ به‌طوری که حفاظت از محیط‌ زیست برای جلوگیری از آلودگی زمین، از جمله نیایش‌هایی است که در این جشن اسطوره‌ای خوانده می‌شود.

تاریخ دقیق جشن مردادگان یا امردادگان در تقویم شمسی برابر است با :

۱۴۰۳/۰۵/۰۷

یکشنبه – ۰۷ مرداد ۱۴۰۳

تاریخ دقیق جشن مردادگان یا امردادگان در تقویم قمری برابر است با :

۱۴۴۶/۰۱/۲۲

الاحد – ۲۲ محرم ۱۴۴۶

تاریخ دقیق جشن مردادگان یا امردادگان در تقویم میلادی برابر است با :

۲۰۲۴-۰۷-۲۸

Friday – 2024 July 28

موبد اردشیر آذرگشسب می‌نویسد:

از آنجا که امرداد، فرشته جاودانی و بی‌مرگی است و در عالم جسمانی نگهبان نباتات و روییدنی‌ها، می‌توانیم به حدس قریب به یقین بگوییم که پدران ما در این روز به باغ‌ها و مزارع خرم و دل‌نشین دور از محوطه شهر می‌رفتند و طی مراسمی این جشن را با شادی و سرور در هوای صاف و در دامن طبیعت برگزار می‌کردند.

ابوریحان بیرونی در کتاب «آثار باقیه از مردمان گذشته» در بخش «گفتار درباره‌ ماه‌های ایرانی» می‌نویسد:

مردادماه که روز هفتم آن مرداد روز است و آن روز را به انگیزه پیش آمدن دو نام با هم جشن می‌گرفتند. معنای امرداد آن است که مرگ و نیستی نداشته باشد. امرداد فرشته‌ای است که به نگهداری جهان و آراستن غذاها و داروها که اصل آن از نباتات است و برکنار کردن گرسنگی و زیان و بیماری‌ها است، کارگزاری یافته است.

خیام نیز در نوروزنامه خود می‌نویسد:

مردادماه یعنی خاک، داد خویش بداد از بَرها و میوه‌های پخته که در وی به کمال رسد و نیز هوا در وی مانند غبار خاک باشد و این ماه میانه تابستان بود و قسمت او از آفتاب، مر برج اسد را باشد.

تاریخچه روز جشن مردادگان

این جشن متعلق به امشاسپند امرداد که مظهر جاودانگی و تندرستی و دیر زیستن است، می باشد و فرشته امشاسپندان، نماینده آبادی زمین و پاکی و نظافت است . ایرانیان در جشن امردادگان به کنار جوی و رودخانه ها می رفتند و به شادی می پرداختند در آخر نیز به عبادت خدا می پرداختند. ماد این جشن نیز گل زنبق زیبا می باشد ، در این ماه نعمت های زیاد خداوند نصیب حال انسان می شود و همه جا سرسبز و آسمان صاف و پرستاره و ودها پر آب می شوند . در حال حاضر این جشن در میان ایرانیان بسیار کمرنگ شده است و کمتر افرادی آن را برگزار می کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز