محمد قوچانی:
رها کردن صندوق میدان دادن به تندروهاست
محمد قوچانی، رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: با افرادی که در مظان نامزدی هستند گفتوگو میکنیم.
محمد قوچانی، رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران؛با اشاره به برگزاری جلسه کمیته سیاسی این حزب گفت: در این جلسه بر اصل مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری تاکید شد چراکه از منظر منافع ملی، فرصتی برای تغییر در سیاستهای جاری به دست آمده است.
با احترام به دولت سیزدهم، معتقدیم راهی که از انتخابات سال ۱۴۰۰ به این سو طی شده، مسیر درستی نبوده است. بنابراین حزب کارگزاران هم مانند دیگر اصلاحطلبان معتقد است بهترین راه تغییر و تحول، تغییر و تحول تدریجی است که با تکتک آرای شهروندان حاصل میشود و از مسیر صندوق رای میگذرد.
قوچانی در گفتوگو با انصافنیوز با خطاب قرار دادن مردم گفت: باور داریم که قهر شما با صندوق رای که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی هم به اوج خود رسید، نتیجه مثبتی برای کشور نخواهد داشت و به حاکمیت تندروها و افراطیها منجر میشود. تداوم قهر مردم با صندوق رای ممکن است به تشکیل دولت چهاردهم توسط طیفهای رادیکال اصولگرایان منجر شود و این برای کشور خطرناک است.
او به در پیش بودن انتخابات ایالاتمتحده از سویی و تنشهای منطقهای به ویژه در فلسطین اشاره کرد و ادامه داد: در این شرایط ایران به یک دولت میانهرو و معتدل نیازمند است. قوچانی حاکمیت را نیز مورد خطاب قرار داد و گفت: آنچه اکنون میتواند پیوندهای ملی ما را استوار و وحدت ملی را محکم کند، یک انتخابات پرشور و با مشارکت بالاست که این مهم فقط با یک رقابت پرشور حاصل میشود و اگر عناصر رقابت غایب باشد، مشارکت هم شکل نمیگیرد.
رئیس کمیته سیاسی کارگزاران با اشاره به تصمیم این حزب برای ایفای نقش در انتخابات براساس مشی خود، از تهیه فهرستی از کاندیداهای بالقوه خبر داد و گفت: تا این لحظه به هیچ نامزد مشخصی که مورد اجماع همه اصلاحطلبان و اعتدالگرایان و میانهروها باشد، نرسیدهایم. سیاست و راهبرد ما این بوده با همه افرادی که در مظان نامزدی هستند، رایزنی و گفتوگو کنیم، مشاوره بدهیم و از ایشان درخواست کنیم که از فرصت ثبتنام دریغ نکنند. در این مسیر هم به یک لیست ۱۰ نفره رسیدهایم. مبنای ما برای این انتخاب این بود که کاندیداها هم شخصیت ملی باشند، هم بتوانند رای مردم را جذب کنند و هم بتوانند با نظام سیاسی همکاری کنند. به عبارت دیگر ملیگرایی، میانهروی و کارآمدی افراد برای ما مهم بوده است.
قوچانی گفت: کمیته سیاسی این لیست ۱۰ نفره را تهیه و تصویب کرده است و درحال رایزنی با شورای مرکزی حزب هستیم و اصراری هم نداریم قبل از ثبتنام، اسامی این افراد را منتشر کنیم. بنابراین هر گونه لیستی که به حزب کارگزاران منسوب میشود را تکذیب میکنم تا زمانی که مصوبه کمیته سیاسی و شورای مرکزی حزب کارگزاران به صورت رسمی اعلام شود. وی در پاسخ به این سوال که ملاک وابستگی تشکیلاتی هم در انتخاب افراد مدنظر بوده یا نه، گفت: ما الزاماً دنبال نامزد تشکیلاتی نیستیم. بنابراین اگر نامزدی در سطح ملی پیدا شود که عضویت تشکیلاتی در حزب کارگزاران یا جبهه اصلاحات نداشته باشد اما گفتمان اصلاحگری و میانهروی را قبول داشته باشد و گفتمان ملی و گفتمان کارآمدی را قبول داشته باشد، ما از او حمایت خواهیم کرد و الزامی نمیبینیم که حتماً نامزدی با وابستگی تشکیلاتی را معرفی کنیم. البته نامزدهای حزبی هم داریم و نامزدهای جبههای را در اولویت قرار دادهایم.
قوچانی در پاسخ به این پرسش که فضای حاکم بر جبهه اصلاحات چگونه است و آیا همه، شاخص میانهروی و کارآمدی را اولویت میدانند یا اولویت تشکیلاتی و صرفاً اصلاحطلب بودن ملاک انتخابشان است؟ پاسخ داد: جبهه اصلاحات از احزاب متعددی تشکیل شده که برخی با ما هم نظر هستند و ممکن است برخی، نظرات دیگری داشته باشند. در اینکه برای همه ما یک چهره اصلاحطلب اولویت دارد، تردید نیست اما اصلاحطلبی که ممکن باشد؛ این امکان هم دو وجه دارد؛ یک وجه رایآوری در میان مردم و وجه دیگر تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان است. گرچه ما به نحوه تایید صلاحیتها و نوع عملکرد نظارت استصوابی اعتراض داریم اما در این ۵۰ روز امکان تغییر دادن رویه شورای نگهبان را نداریم. در نتیجه از هر فرصتی باید استفاده کنیم که یک نامزد ضدانحصار و ضدتندروی را معرفی کنیم. اگر موقعیت اقتضا کرد یک نامزد ضدانحصار و مخالف با حاکمیت یکپارچه اصولگرایان در میان باشد، از او حمایت خواهیم کرد، چه عضو جبهه اصلاحات باشد و چه نباشد. حمایت هم ممکن است در دور نخست انتخابات انجام شود، ممکن است در دور دوم انجام شود. این نظر حزب ما است اما فکر میکنم حداقل ۵ حزب دیگر هم با ما در این زمینه همنظر هستند.
رئیس کمیته سیاسی کارگزاران در پاسخ به این پرسش که چرا فکر میکنید عملکرد این دوره شورای نگهبان متفاوت از ادوار پیشین خواهد بود، چنین پاسخ گفت: از نظر ما، رها کردن صندوق رای، میدان دادن به تندروهاست. اگر صندوق رای را از دست بدهیم، کسانی با ۴۰۰ هزار رای به عنوان نماینده مردم وارد مجلس میشوند سپس سودای ریاست مجلس و ریاستجمهوری را در سر میپرورانند. برایشان هم مهم نیست که کف رای ما از ۲ برابر رای کنونیشان هم بیشتر بوده است! اگر کسی فکر میکند این وضعیت به یک تغییر منجر میشود، یعنی بالا رفتن کسی با رای کم و ناچیز به سست شدن پایههای مشروعیت منجر و از این طریق تحولی حاصل میشود، به تجربههای عملی نگاه کند. در واقع تجربه ما بطلان این تلقی را نشان داده است. ازجمله اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ آرای باطله دومین رتبه میزان آرا را کسب کرد اما این سبب نشد هیچ یک از رفتارهای حاکمیت و شورای نگهبان تغییر کند.
این فعال حزبی با ادای احترام به رئیسجمهور فقید، به نقد کارنامه دولت سیزدهم پرداخت و گفت: وضعیت معیشتی، وضعیت اقتصادی و وضعیت سیاست خارجی در این سه سال کل کشور را در یک تعلیق قرار داده است. اصلاحطلبان و اعتدالگرایان میانهرو آماده هستند که این وضعیت را تغییر دهند و این به سود کل کشور است. بنابراین اگر نظام سیاسی به فکر خودش باشد و نخواهد از ناحیه تمامیت ارضی، امنیت ملی، مهاجرت گسترده و … نگرانیهای بیشتری داشته باشد، بر عهده شورای نگهبان است که فضا را در حد رقابت معنادار باز کند. اگر رقابت معنادار نباشد، طبیعتاً ما هم نمیتوانیم در انتخابات شرکت کنیم.
قوچانی درباره دلیل استفادهاش از گزاره فرصت برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری به خبرنگار انصاف نیوز گفت: به یک معنا تلقی همه ما این بود که تا سال ۱۴۰۸ زمینه تغییر فراهم نمیشود چون دولتها معمولاً دو دورهای هستند و حاکمیت نیز از تداوم دوره دوم رئیسجمهور مستقر تقریباً حمایت میکند. الان به هر دلیلی زمینه این تغییر از ۴۰۸ به سال ۴۰۳ منتقل شده است. اگر در ۴۰۳ نتوانیم تغییری را رقم بزنیم حتماً تا ۱۴۱۱ امکان تغییر بسیار بسیار کم خواهد بود و حاکمیت یکپارچه و یکدست حتی ممکن است، مساله اصلاح قانون اساسی و تثبیت حاکمیت خودش را از یک استثنا به قاعده تبدیل کند. بنابراین فرصت باقیمانده تا انتخابات ما خیلیخیلی حیاتی است.
او ادامه داد: ما تجربه اعتراضات خیابانی را داشتهایم و نوع برخوردی که با آن شد را هم دیدهایم. تجربه قهر با صندوق رای را هم دیدهایم؛ اینکه چطور افرادی بدون پایه رای میتوانند بالا بیایند و بر سرنوشت ما حاکم شوند. این افراد امروز سودای ریاستجمهوری در سر دارند و میخواهند با همان رای اندک، اداره کشور را بر عهده بگیرند.
این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، جایگاه رئیسجمهور در نظام سیاسی کشور را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: هر فردی در این جایگاه میتواند سرنوشت آحاد کشور را تعیین کند. ما افتخار میکنیم که آقای خاتمی در یک دوره ۸ ساله و آقای روحانی هم حداقل تا پیش از آمدن ترامپ و تشدید تحریمها، شرایط را برای زندگی میلیونها میلیون نفر از مردم این کشور بهبود دادند. خب، آن تجربهها و این تجربهها را داریم؛ چرا نباید این تجربهها را تعمیم دهیم. به نظر من امکان تحول وجود دارد و اگر مردم اراده کنند که تغییری را رقم بزنند، تکتک رایهایشان اثرگذار خواهد بود. بنابراین از سمت مردم مطمئن هستم که اگر اراده کنند، نتیجه خواهند گرفت. از سمت حاکمیت نیز معتقدم اگر به امکان ایجاد رقابت و رقم زدن انتخابات پرشور بیتوجهی کند به نظر من دچار خسران شده است.