خبرگزاری کار ایران

نگران تمام شدن ضد آفتاب یا گران بودن قیمتشان نباشید

کد خبر : ۱۴۷۰۳۶۶

معضل آفتاب سوختگی از جمله مشکلاتی است که گاهی به دلیل عدم رعایت برخی نکات مهم در زمان مواجه شدن با آفتاب و گرمای شدید رخ می دهد. البته ناگفته نماند که سوز حاصل از سرمای شدید هم می تواند مشکل مربوط به آفتاب سوختگی را تشدید کند اما در حال حاضر با وجود گرمای شدید و بی سابقه هوا در همه نقاط جهان به نگرانی ها در خصوص بالا رفتنن بیشتر دمای هوا منجر شده استربنابراین شاید زودتر از انتظار حتی پیش از شروع فصل تابستان با آفتاب سوختگی مواجه شویم.

با عوارض آفتاب سوختگی آشنا شویم

بر اساس این گزارش، دکتر «مجتبی امیری» متخصص پوست، مو، زیبایی و پیوند مو در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به عوارض ناشی از نورخورشید یادآور می شود: نور آفتاب شامل طیف نور مرئی، مادون قرمز و اشعه ماورای بنفش است که این اشعه برای پوست بسیار خطرناک است وهرچه پوست فرد تیره تر باشد میزان تیره شدن پوست مقابل نور شدید تر است و اثر دیگر نور خورشید بر روی برخی از پوست ها نیز به صورت افزایش پیری زودرس یا ظاهرشدن لکه و ضایعه پوست و حتی سرطان پوست ظاهر می شود.

به گفته وی هرچه قدر میزان تماس با نور خورشید بیشتر باشد عوارض آن نیز زودتر ظاهر می شود و گاهی این مشکلات و عوارض 15 تا 20 سال بعد از تماس مداوم فرد با نور شدید آفتاب نمایان می شود.

کلاه لبه دار فراموش نشود

امیری با ارایه توصیه های کلیدی ادامه می دهد: مهمترین توصیه این است که از تماس با نور خورشید پرهیز شود و در واقع از ساعت 4  تا 10 بعداز ظهر که اوج ساعت گرما و زمان تابش مستقیم نور خورشید است از خانه ها بیرون نیایند و اگر مجبور هستند که در خارج از منزل سپری کنند باید به محل های کم نور و سایه رفته و از کلاه لبه دار که لبه آن به 7 سانت می رسد استفاده کنند ضمن اینکه باید از پوشش و لباس مناسب، نازک، خنک و نخی برای اوج گرما استفاده شود.

به دلیل گران بودن و افزایش قیمت انواع کرم های ضد آفتاب، برخی افراد امکان تهیه آن برایشان مقدور نیست. این استادیار دانشگاه، در پاسخ به این سوال که آن ها باید برای جبران چه کنند و آیا ماده جایگزین و ارزان قیمت تر وجود دارد یا نه پاسخ می دهد: مهمترین عامل اصلاح رفتار و سبک زندگی است و به طور یقین اعلام می شود که ضد آفتاب ها چندان اهمیتی ندارند چرا که به صورت صد در صد هم نمی توانند جلوی نور و عوارض آن برروی پوست را بگیرند بلکه رفتار و اصلاح آن مهم تر است.

وی ادامه می دهد: گرفتن حمام آفتاب، استفاده از دستگاه های سولاریوم و برنزه کردن به مراتب صدمه و عوارض بیشتری را در برابر نور آفتاب به همراه دارند.

«زینک اکساید» می تواند جایگزین ضد آفتاب شود

امیری با اشاره به سایر پمادهایی که می توانند نقش موثری نسبت به ضد آفتاب ها داشته باشند می گوید: کرم های «زینک اکساید» ارزان ترین نوع کرم و محافظ در برابر آفتاب هستند و تنها به دلیل آنکه ظاهر پوست پس از استعمال بیش از حد سفید می شود، چندان از آنها استقبال نمی شود اما اثر محافطتی بالایی در برابر نور آفتاب و عوارض آن دارند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه می دهد: لازم است هر نوع کرم، ضد آفتاب و یا زینک اکساید ها نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در برابر نور خورشید بر روی پوست پخش شود و چنانچه رفتار افراد در زندگی اصلاح نشود، ضد آفتاب ها به تنهایی نقش حفاظتی واقعی را بر روی پوست ایفا نمی کنند.

سفید پوست ها مراقب آفتاب باشند

امیری با اشاره به عوارض آفتاب شدید و مستقیم بر روی برخی از انواع پوست اضافه می کند: هر چه پوست سفید تر، مدت تماس با آفتاب بیشتر و شدت نور آفتاب هم بیشتر باشد، شدت و عوارض آفتاب سوختگی بیشتر خواهد بود.

این استاد یار دانشگاه در مورد شرایط اورژانسی شدن مواردی از آفتاب سوختگی و ضرورت رسیدگی و درمان توسط پزشکان ادامه می دهد: در اولین درجه از آفتاب سوختگی، پوست قرمز رنگ و سوزش به همراه دارد و بعد از 4-5 روز تا یک هفته نیز پوسته ریزی می شود و در درجه دوم از آفتاب سوختگی، پوست تاول زده و خطر عفونت در آن تشدید می شود که لازم است در هر دو درجه به پزشک مراجعه کرده و برای درمان این عارضه پوستی اقدام شود.

برای انتخاب ضد آفتاب مناسب با پزشک مشورت شود

در عین حال «لیلا تجزیه چی»، عضو انجمن متخصصین پوست ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به عوارض آفتاب سوختگی می گوید: ضایعات پوستی، لک های تیره و روشن، خشن شدن پوست، پیری زودرس و چروکیدگی پوست و عوارض دیگر مثل سرطان پوست، در اثر تماس با آفتاب و آفتاب سوختگی های مکرر ایجاد می شود.

وی ادامه می دهد: هر نوع پیشگیری از آفتاب سوختگی بر درمان مقدم است و این پیشگیری باید به روش های مختلف و علمی صورت گیرد. ابتدا آنکه در زمان تماس با آفتاب  و خروج از منزل، از ضد آفتاب با فاکتور محافظتی (SPF) مناسب استفاده کرد و در کنار آن، محافظت های فیزیکی همچون استفاده از کلاه با لبه مناسب و لباس مناسب نیز می تواند موثر باشد به گونه ای که بدن از تماس مستقیم با آفتاب در امان باشد.

تجزیه چی با اشاره به انواعی از ضد آفتاب های موجود در بازار یادآور می شود: ضد آفتاب ها انواع گوناگونی داشته و برخی از آنها در برابر تعریق، شستشو و نفوذ آب نیز می تواند گزینه خوبی در برابر آفتاب شدید باشند. همچنین می توان از ضد آفتاب های با فاکتور حفاظتی 30 یا بالاتر از آن که به دو صورت رنگی و غیر رنگی هستند استفاده کرد. ضمن اینکه افراد می توانند با شناسایی نوع پوست خود توسط پزشکان، بهترین نوع از ضد آفتاب را برای خود انتخاب کنند.

ضد آفتاب برای کودکان زیر 6 ماه ممنوع است

وی می افزاید: از نظر علمی بهتر است که ضد آفتاب ها هر 2 ساعت یک بار در روز و حتی شب تکرار شود و میزان آن نیز باید در هر سامتی متر مربع از پوست، 2 میلی گرم از کرم ضد آفتاب بر روی پوست مصرف شود.

این عضو انجمن متخصصین پوست و موی ایران یادآور می شود: کودکان و افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض آسیب قرار گرفتن در برابر نور خورشید و آفتاب سوختگی هستند و باید دقت شود که تحت هیچ شرایطی برروی پوست کودکان زیر 6 ماه نباید از ضد آفتاب استفاده کرد ضمن اینکه کودکان تا قبل از این سن نباید از ساعت 10 صبح تا 4 بعد ازظهر بیرون از منزل باشند چرا که میزان تاثیر منفی نور خورشید در این ساعت بر روی پوست شدید است؛ چنانچه این موضوع غیر قابل اجتناب بود، باید از پوشش مناسب برای آنها استفاده کرد. مادران نیز برای انتخاب ضد آفتاب مناسب برای کودکان 6 ماه به بالا با پزشک متخصص مشورت کنند.

 

انتهای پیام/
ناهید محمدپور
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز