خبرگزاری کار ایران

حاج محمود عطار:

شکایت مرتضوی از محجوب و ربیعی دارای ایراد قانونی است

کد خبر : ۱۳۲۵۲۳

در شرایطی که هیچ مرجع قانونی و قضایی به اتهامات مندرج در این گزارش و صحت و سقم آنها رسیدگی نهایی و قطعی نکرده است، جایگاهی برای رسیدگی به شکایت آقای مرتضوی علیه نامبردگان وجود ندارد.

حاج محمود عطار، در وبلاگ شخصی خود با اشاره به شکایت سعید مرتضوی از علیرضا محجوب نماینده مجلس و رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی و نیز آقای علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی این شکایت را بی اعتبار و دارای ایراد و اشکال عنوان کرد.

در یادداشت پیمان حاج محمود عطار آمده است:

شکایتی که آقای سعید ایوبی وکیل دادگستری به وکالت از آقای سعید مرتضوی به طرفیت آقای علیرضا محجوب نماینده مجلس و رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی و نیز آقای علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی به اتهام افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و غیره مطرح کرده، محل اشکال و ایراد است. دلایل بی‌اعتبار بودن این شکایت به صورت خلاصه به این شرح است:
۱ - طبق اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، نمایندگان مجلس مجاز هستند در همه امور داخلی و خارجی کشور دخالت و اظهارنظر کرده و تحقیق و تفحص کنند. نمایندگان مجلس در خصوص انجام این وظایف قانونی خود دارای مصونیت پارلمانی از پیگیری قضایی هستند، لذا آقای محجوب و سایر نمایندگان مجلس که عهده‌دار اجرای تهیه گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بودند، به جهت ایفای وظایف قانونی خود دارای مصونیت از تعقیب قضایی در مورد مطالبی که در گزارش تدوین شده آورده‌اند، هستند

. ۲ - آقای محجوب و آقای ربیعی اظهارات خود را براساس اسناد تحصیل شده در تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بیان کرده و برابر قانون مجازات اسلامی افترا و نشر اکاذیب در جایی موضوعیت خواهد داشت که شخصی که این اظهارات را مطرح کرده، نتواند صحت اظهاراتش را اثبات کند. به عبارت ساده‌تر، اظهارات و گفته‌ها و بیانات آقایان محجوب و ربیعی علیه آقای سعید مرتضوی زمانی به‌عنوان افترا، تهمت و یا نشر اکاذیب محسوب می‌شود که نخست گزارش تحقیق و تفحص مجلس علیه سازمان تامین اجتماعی و آقای سعید مرتضوی و سوءاستفاده‌های وی در این گزارش، در مرجع صالح قانونی رسیدگی و کذب مستندات گزارش تحقیق و تفحص و به‌دنبال آن کذب اظهارات محجوب و ربیعی در دادگاه رسیدگی به تخلفات مرتضوی اثبات شده و پس از اثبات بی‌گناهی آقای مرتضوی و کذب بودن مستندات گزارش تحقیق و تفحص، آقای مرتضوی و وکیل ایشان حق دارند علیه محجوب و ربیعی به اتهام افترا و نشر اکاذیب اعلام جرم کنند. اکنون در شرایطی که هیچ مرجع قانونی و قضایی به اتهامات مندرج در این گزارش و صحت و سقم آنها رسیدگی نهایی و قطعی نکرده است، جایگاهی برای رسیدگی به شکایت آقای مرتضوی علیه نامبردگان وجود ندارد.

۳ - بهتر است که بازپرس محترم رسیدگی‌کننده به پرونده شکایت آقای مرتضوی علیه آقایان محجوب و ربیعی منتظر نظر نهایی قاضی رسیدگی‌کننده به اتهامات سعید مرتضوی و شرکا و معاونان وی در سازمان تامین اجتماعی در مورد سوءاستفاده‌های آنان در این سازمان و شرکت‌های وابسته شده و پس از تعیین تکلیف این پرونده و برائت احتمالی آقای مرتضوی از اتهامات وارده، پرونده شکایت وی از آقایان محجوب و ربیعی را تحت رسیدگی قرار دهد.

پیمان حاج محمودعطار* وکیل دادگستری

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز