راه هایی برای رفع مشکل بوق ممتد خودرو
گیر کردن بوق ماشین یکی از مشکلات آزاردهنده ای است که هم می تواند آلودگی صوتی زیادی ایجاد کند و هم در صورتی که زیاد طول بکشد، باتری ماشین خالی می شود. پس باید سریع آن مشکل را رفع کنید.
به گزارش ایلنا، برخی از فناوری ها آنقدر ابتدایی هستند که در زندگی روزمره ریشه دوانده اند که فقط انتظار دارید کار کند. وقتی چیزی مانند بوق ماشین، که احتمالاً تا لحظه ای که به آن نیاز دارید حتی به آن فکر نمی کنید، خراب می شود، می تواند به سرعت به یک سناریوی کابوس تبدیل شود. و با وجود بسیار ابتدایی بودن، راه هایی وجود دارد که بوق ماشین می تواند بشکند، از جمله مواردی که بوق اصلاً کار نمی کند و موقعیت هایی که برعکس اتفاق می افتد. در این شرایط وحشتناک «همیشه فعال»، یک راننده بی خبر می تواند ناگهان با بوق هایی رو به رو شود که هر کاری که انجام می دهد، نمی تواند بوق زدن را متوقف کند.
راه حل سریع: چگونه بوق خود را متوقف کنیم
با این فرض که بوق ماشین شما قطع نمی شود و به صورت ممتد می زند، در این حالت، ما به تعقیب و گریز ادامه می دهیم. برای اطلاعات دقیق تر در مورد نحوه عملکرد بوق خودرو، دلیل خرابی آنها و نحوه تعمیر آنها، بخش های زیر را بررسی کنید.
وقتی بوق شما متوقف نمی شود، فشار دادن دوباره آن ممکن است یک سوئیچ خراب را از بین ببرد، اما این همیشه مشکل را حل نمی کند.
اگر بوق ماشین شما در حال حاضر در حال بوق زدن است، در اینجا نحوه توقف آن آورده شده است:
جعبه فیوز خود را پیدا کنید
به زیر داشبورد، به طرف داشبورد که هنگام بسته شدن در پنهان است، یا در محفظه دستکش داخل وسیله نقلیه خود نگاه کنید. زیر کاپوت، به اطراف لبه های محفظه موتور نگاه کنید. برخی از خودروها دارای چندین جعبه فیوز هستند. اگر نمی توانید آن را پیدا کنید، دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید.
درب جعبه فیوز را بردارید.
برچسب های داخل درب جعبه فیوز و خود جعبه فیوز را بررسی کنید.
فیوز بوق یا رله بوق را پیدا کرده و بردارید.
بسیاری از جعبه های فیوز دارای یک ابزار کوچک فیوز کش هستند. اگر نمی توانید فیوز را با دست جدا کنید، به دنبال یکی از این ابزارها در جعبه فیوز یا درب جعبه فیوز بگردید.
اگر فیوز یا رله صحیح را بردارید، بوق شما فوراً قطع می شود.
هنگامی که بوق شما متوقف شد، می توانید بقیه این مقاله را برای ایده هایی در مورد چگونگی رفع مشکل خود بررسی کنید یا با دقت به مکانیک محلی بروید. بوق شما تا رفع مشکل و تعویض فیوز کار نخواهد کرد.
بوق ماشین چگونه کار می کند؟
بوق های خودرو به برخی از فناوری های بسیار ابتدایی متکی هستند، و اصول بیشتر سیستم های بوق خودرو برای دهه ها نسبتاً بدون تغییر باقی مانده اند. ایده اصلی این است که برخی از انواع سوئیچ ها، که معمولا در جایی در فرمان قرار دارند، یک بوق الکتریکی را فعال می کنند. برخی از خودروها دارای یک بوق هستند و برخی دیگر از دو بوق استفاده می کنند که هر کدام در محدوده فرکانسی متفاوتی کار می کنند.
در مدار بوق معمولی خودرو، کلید یا دکمه ای که راننده فشار می دهد به یک رله متصل می شود. این رله ی بوق به سوئیچ بوق، مثبت باتری و بوق یا بوق ها متصل خواهد شد. هنگامی که راننده بوق را فعال می کند، رله، برق بوق را تامین می کند. این باعث ایجاد نقاط شکست بالقوه در سوئیچ بوق، رله بوق، اجزای واقعی بوق و سیم کشی می شود.
هنگامی که یکی از این مؤلفه ها از کار می افتد، سیستم دیگر کار نمی کند. مشکلات احتمالی در اینجا عبارتند از یک سوئیچ بوق شکسته که دیگر نمی تواند رله را فعال کند، یک رله شکسته که دیگر نمی تواند برق را به بوق ارسال کند و یک بوق شکسته که دیگر کار نمی کند. در مورد دوم، این امکان وجود دارد که فقط یک بوق در یک جفت دو شاخ از کار بیفتد. اگر این اتفاق بیفتد، متوجه خواهید شد که صدای بوق شما دیگر درست نیست، زیرا هر بوق در این جفت نت متفاوتی تولید می کند.
مشکل این نوع "خرابی بوق" این است که تا زمانی که به بوق خود نیاز نداشته باشید، متوجه نخواهید شد که سیستم از کار افتاده است. اگر این اتفاق بیفتد و نتوانید از بوق خود برای هشدار دادن به راننده یا عابر پیاده دیگر استفاده کنید، نتایج می تواند فاجعه بار باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، شاید سخت باشد که بفهمیم چرا اصلاً این یک نوع سیستم ایمن در نظر گرفته می شود.
اگر تا به حال در شرایط "همیشه فعال" شکست بوق نداشته اید، ممکن است هرگز متوجه نشده باشید که این مشکل بسیار آزاردهنده و بالقوه خطرناک است.
مسئله این است که بوق ماشین بلند است. حد پایین حدود 93 دسی بل است، که بی صداترین میزانی است که خودروسازان مجاز به ساخت بوق خود در صورت فروش آن در اتحادیه اروپا هستند. بوق متوسط خودرو حدود 100 تا 110 دسی بل است و برخی حتی بلندتر از آن هستند.
از آنجایی که صداهای بلندتر از 85 دسی بل می توانند پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت باعث کاهش شنوایی شوند، رانندگی با بوق زدن مداوم اصلا خوب نیست. بنابراین اگر بوق اتومبیل شما متوقف نشد، چه باید کنید؟
چه چیزی باعث می شود که بوق متوقف نشود؟
دو دلیل اصلی که بوق خودرو نمی زند شامل خرابی سوئیچ و خرابی در رله است. در حالی که ممکن است خرابی در این قطعات منجر به یک بوقی شود که اصلا کار نمی کند، همچنین ممکن است هر یک در موقعیت روشن از کار بیفتند.
اگر خود را در ماشین یا کامیونی دیدید که بوق آن متوقف نمی شود، مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که وحشت نکنید. سایر رانندگان و عابران پیاده ممکن است تصور کنند که شما با عصبانیت غیرقابل کنترل روی بوق دراز کشیده اید، اما هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید. کاری که می خواهید انجام دهید این است که در اسرع وقت خود را کنار بکشید، مکانی امن را پیدا کنید که در آن خطری برای شما و وسیله ی نقلیه ی شما و دیگر وسایل نقلیه نداشته باشد، و جعبه فیوز خود را پیدا کنید.
سریعترین راه برای قطع کردن بوق یکسره، کشیدن فیوز بوق یا رله بوق است. در غیر این صورت، اگر نتوانید فورا فیوز یا رله صحیح را پیدا کنید، کشیدن فیوز اصلی یا جدا کردن باتری به شما این امکان را می دهد که بدون آسیب رساندن به شنوایی، مشکل را برطرف کنید.
اگر تمایلی به مکانیکی ندارید، صرفاً برداشتن فیوز بوق یا رله به شما این امکان را می دهد که بدون اینکه بوق دائما بوق بزند، وسیله نقلیه خود را به مکانیکی هدایت کنید. جعبه فیوز ممکن است دارای برچسب هایی باشد که در داخل جلد یا در مجاورت هر فیوز چاپ شده است، یا ممکن است مجبور باشید به سادگی هر فیوز را به نوبه خود بکشید تا زمانی که فیوز مناسب را پیدا کنید. و بوق شما قطع شود.
چگونه مشکل بوق ممتد خودرو را رفع کنیم؟
هنگامی که در خطر آسیب دائمی به شنوایی خود نباشید، تعمیر بوق ماشینی که بوق زدن را متوقف نمی کند، یک موضوع ساده است برای تشخیص اینکه کدام قطعه از کار افتاده است. از آنجایی که سیم کشی های خودروهای مختلف متفاوت است، ممکن است مجبور باشید به دنبال یک روش تشخیصی خاص برای وسیله نقلیه خود باشید.
فشار دادن یا چرخاندن فرمان
ممکن است اگر چند بار فرمان را کمی فشار دهید، مشکل گیر کردن قطعات بوق برطرف شود. در ضمن چرخاندن فرمان به سمت چپ و راست برای چند بار نیز می تواند این مشکل را برطرف کند.
خراب بودن سوئیچ بوق خراب یا کوتاه بودن رله
با این حال، معمولاً تعیین این که آیا رله از داخل کوتاه است یا سوئیچ بوق خراب است. اگر خوش شانس باشید، این نوع عیب یابی را می توان بدون هیچ ابزاری انجام داد، اما احتمالاً به برخی از ابزارهای اولیه عیب یابی خودرو نیاز خواهید داشت . مهمترین ابزار موجود در جعبه ابزار شما یک مولتی متر خواهد بود. اگرچه می توانید از یک چراغ آزمایشی برای بررسی قدرت استفاده کنید، اما اگر مجبور شدید عملکرد سوئیچ بوق خود را آزمایش کنید، به یک اهم متر برای بررسی تداوم نیاز دارید.
در برخی شرایط، ممکن است خوش شانس باشید و یک رله بوق خوب داشته باشید که مشابه رله مورد استفاده در مدارهای مختلف است. در این صورت، ممکن است بتوانید به سادگی رله ی خوب پیش فرض را با رله بوق عوض کنید و بررسی کنید که آیا بوق بوق نمی زند. اگر بوق با رله جایگزین کار می کند، باید بتوانید فقط یک رله جدید بخرید و مشکل را برطرف کنید.
اگر به اندازه کافی خوش شانس نیستید که یک رله یکسان برای اهداف آزمایشی داشته باشید، باید سوئیچ بوق و رله را آزمایش کنید. اگر متوجه شدید که رله از داخل کوتاه شده است، با تعویض آن مشکل برطرف می شود.
اگر رله اتصال داخلی کوتاه نیست، باید رله را بردارید و تشخیص دهید که کدام دو سیم به سوئیچ بوق وصل شده اند. سپس می توانید از یک مولتی متر برای بررسی تداوم بین این سیم ها استفاده کنید.
اگر سوئیچ درست کار می کند، فشار دادن دکمه بوق یا پد در داخل وسیله نقلیه ی شما، باید باعث تغییر در قرائت مولتی متر شود.
به خاطر داشته باشید که برخی از خودروها سوئیچ بوق را با ماژول کیسه هوا یکپارچه می کنند. اگر وسیله نقلیه شما به این شکل تنظیم شده است، باید مراحل صحیح را جستجو کنید یا ماشین خود را نزد یک مکانیک واجد شرایط ببرید. خاموش کردن تصادفی کیسه هوا می تواند یک اشتباه پرهزینه یا حتی خطرناک باشد.
• هنگام برخورد با بوق خراب در خودرویی که مجهز به کیسه هوا است، مهم است که روش صحیح برخورد یا خلع سلاح کیسه هوا را قبل از انجام هر کاری با سوئیچ بوق، فرمان یا ستون فرمان بررسی کنید.
اگر این کار را نکنید، ممکن است کیسه هوا به طور تصادفی باز شود، که ممکن است منجر به آسیب شود، اما قطعاً شما را ملزم به خرید یک ماژول گران قیمت جایگزین کیسه هوا می کند.
چرا بوق ماشین من به طور تصادفی خاموش می شود؟
اگر بوق ماشین شما بدون بوق زدن به صدا در می آید، احتمالاً مشکلی در اتصالات سخت افزاری یا الکتریکی آن وجود دارد. ممکن است دکمه آن خراب باشد، سیم کشی بوق ممکن است اتصال کوتاه داشته باشد یا رله از کار بیفتد. یا ممکن است سیستم دزدگیر خودرو شما دچار مشکل شده و آن را خاموش کرده باشد.
منبع:خودروکار