اقتصاد ۲۴ خروج سامسونگ از ایران را بررسی میکند:
شرکت سام: بنا بر تظلم خواهی باشد، حرف برای گفتن زیاد داریم
برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در حالی در مورد بازگشت سامسونگ و ال جی کاسه چه کنم دست گرفته اند و مخالف حضور دوباره این شرکتها در ایران اند که مدیر ارتباطات گروه سام اعلام کرد این گروه در راستای سیاستهای کلان صنعتی کشور، از بازگشت و همکاری مجدد با سامسونگ در قالب شریک تجاری و تولید مجدد محصول نهایی استقبال میکند. این در حالی است که گلدیران در مورد بازگشت ال جی به ایران سکوت پیشه کرده و بر سیاست انگلیسیها در این مقوله اصرار میورزد.
حاجیهایی که تلویزیون سوغات میآوردند
مدیر ارتباطات گروه سام به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر فشار برای ورود محصولات خارجی نبود، ما هنوز در حال ساخت پنل و ماکت و قالبی که مرحوم برخوردار در دهه ۵۰ برای تولید تلویزیونهای رنگی پارس وارد ایران کرد، بودیم.
احسان فدایی ادامه داد: مردم بعد از انقلاب و به خصوص در انتهای دهه ۶۰ و شروع دهه هفتاد در دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی و توسعه روابط با خارج، زمانی که برای زیارت به مکه میرفتند سوغات با خود تلویزیون میآوردند. تلویزیونهای سوغاتی به تدریج مردم را با تکنولوژی روز دنیا آشنا کرد؛ بنابراین این نیاز در مردم شکل گرفت و بازار تلویزیونهای رنگی با برند سامسونگ و سونی در ایران پرتقاضا شد و به همین دلیل بازار قاچاق تلویزیون در کشور داغ شد.
آغاز واردات قانونی تلویزیونهای سامسونگ
این فعال صنعت لوازم خانگی گفت: تعدادی از افرادی که در آن زمان سبقه فعالیت در صنعت لوازم خانگی را داشتند، دور هم گرد آمدند و شروع به واردات قانونی تلویزیونهای سامسونگ کردند. این فرایند ادامه داشت تا زمانی که مرحوم هاشمی رفسنجانی مشوقهایی را برای شرکتهای وارداتی ایجاد کرد تا در داخل به سمت تولید محصول بروند.
فدایی این اقدام را اولین گام برای تشکیل گروه سام دانست و گفت: در دهه ۷۰ سنگ بنای سام الکترونیک ما گذاشته شد. در همان سالها سام الکترونیک قالبهایی برای تولید تلویزیون و دستگاههای تزریق پلاستیک را وارد کرد که هنوز در خطوط ما به عنوان آرشیو و سندی بر فعالیت تولیدی ما موجود است.
افتتاح خطوط تولید تلویزیون سام الکترونیک
مدیر ارتباطات شرکت سام با بیان اینکه بخش تزریق در این شرکت از نیمه دوم دهه ۷۰ آغاز به کار کرد، گفت: سال ۷۶ بود که نیروهای ایرانی مشغول به کار شدند و دستگاهها به تدریج از کره خریداری شد و شرکت سام به عنوان شریک تجاری سامسونگ شروع به فعالیت کرد؛ بنابراین شرکت سام به عنوان یک شریک تجاری، قراردادی را با سامسونگ منعقد کرد.
فدایی به اقتصاد ۲۴ گفت: سام الکترونیک به طور رسمی در سال ۱۳۷۶ و با تولید تلویزیون آغاز به کار کرد؛ اما، چون شریک تجاری سامسونگ بود میبایست با گرید مورد اعتماد و اعتبار سامسونگ و تحت استاندارد این غول کرهای تولید میکرد.
مسیر مشترک سام الکترونیک و سامسونگ در ایران
مدیر ارتباطات شرکت سام با بیان اینکه پیمانکاران و تامین کنندگان شرکت سام الکترونیک برای حضور در پروسه تولید نهایی محصول باید استاندارد لازم سامسونگ را رعایت میکردند، گفت: شرکت سام در دهه ۸۰ نماینده انحصاری سامسونگ در ایران شد به این عنوان که تولید، توزیع و خدمات پس از فروش سامسونگ در ایران را اخذ کرد و سام سرویس به عنوان یک مزیت رقابتی برای محصولات این برند جهانی، در کشور راه اندازی شد.
فدایی با بیان اینکه این کار باعث افزایش اشتغال مستقیم سام از چند صد نفر در دهه هفتاد به بالغ بر چهار هزار نفر در خطوط تولید طی چند سال شد، گفت: در اواخر دهه ۸۰ مجلس مشوقهایی را تحت عنوان قانون رفع موانع تولید مصوب کرد و بدین ترتیب سام وارد بخش تولید لوازم خانگی نیز شد؛ در حالی که پیش از این در بخش تولید تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری فعال بود. بدین ترتیب خط تولید گروه برودتیها و شویندهها در گروه سام با خرید دستگاههای مدرن و به روز از کمپانی سامسونگ با نام «خطوط تولید امام رضا (ع)» راه اندازی شد.
چرا ایران هاب منطقهای سامسونگ نشد؟
مدیر ارتباطات شرکت سام با بیان اینکه کنترل کیفی محصولات شرکت سام در اختیار نمایندگان سامسونگ در ایران بود، به اقتصاد ۲۴ گفت: نمایندگان سامسونگ در ایران اجازه نمیدادند که در شرکت سام، محصول خارج از استاندارد جهانی این شرکت تولید و عرضه شود و ما در صورتی اجازه داشتیم از پیمانکاران داخلی استفاده کنیم که استانداردهای مورد تایید سامسونگ را داشته باشند و همین موضوع باعث شد، سالها مصرف کننده ایرانی کالای سامسونگ را با بالاترین کیفیت، استاندارد جهانی و خدمات پس از فروش قانونی در کشور خود تهیه کند؛ اتفاقی که متاسفانه به دلیل عدم کنترل کیفی در صنعت خودرو اتفاق نیفتاد.
فدایی با بیان اینکه با راه اندازی خطوط تولید لوازم خانگی در شرکت سام، قرار بود ایران هاب منطقهای سامسونگ شود، گفت: در سال ۹۸ در کنار کارخانه تکوین (گروه شوینده و برودتی سام) زمین لازم خریداری و سولهها نصب شد تا خطوط تولید اسپلیت شرکت سام نیز راه اندازی شود، اما این خطوط تولید هرگز افتتاح نشد، زیرا تحریم دامان ایران را گرفت.
تنگتر شدن حلقه تحریم صنعت لوازم خانگی ایران
مدیر ارتباطات شرکت سام در تشریح دلایل رفتن سامسونگ و ال جی از ایران گفت: برخلاف بسیاری از ادعاها، اولین دلیل خروج غولهای کرهای از بازار ایران به امنیت این کشور بازمی گشت. امنیت کره جنوبی توسط نیروهای آمریکایی تامین میشود که اگر تغییری در این فرایند ایجاد شود امنیت این کشور توسط کره شمالی به خطر میافتد پس اولویت آنها بازی در زمین آمریکا شد.
فدایی دلیل دوم ترک بازار ایران ازسوی کره ایها را بازار گسترده آمریکا در مقابل بازار کوچک ایران میداند و میگوید: اگر حجم و ظرفیت بازار تلویزیون ایران را با آمریکا مقایسه کنیم در بهترین حالت تقاضای خرید تلویزیون در کشور در طول یک سال به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه نمیرسد که ۷۰ درصد این بازار در قبضه سامسونگ و ال جی بود و ۳۰ درصد در سایر برندها؛ بنابراین سامسونگ و ال جی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلویزیون را به صورت سالانه به ایران میفروختند؛ در حالی که تقاضای تلویزیون در آمریکا به ۸۰ میلیون دستگاه در سال میرسد.
واکنش شرکت سام به بازگشت سامسونگ به ایران
مدیر ارتباطات شرکت سام در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه موضع گروه سام در مورد بازگشت سامسونگ به ایران چیست، گفت: شرکت سام دستگاههای سامسونگ را وارد ایران کرد تا بتواند تحت لیسانس سامسونگ لوازم خانگی تولید کند؛ بنابراین بزرگترین متضرر از رفتن سامسونگ شرکت سام است نه شرکتهایی داخلی که اکنون فریاد تظلم خواهی سر داده اند. پس از رفتن سامسونگ از ایران، سام نمیتوانست دستگاههای خریداری شده را دور بریزد، زیرا هزاران میلیارد تومان را صرف واردات دستگاه ها، ایجاد زیر ساخت لازم و آموزش نیروی انسانی کرده بود.
فدایی با بیان اینکه رفتن سامسونگ از ایران به نفع برندهای ایرانی لوازم خانگی شد، گفت: اسنوا، دوو، امرسان، هیمالیا و.. از اول با ساپلایرهای چینی کار میکردند بنابراین قطعات و قالبهای این شرکتها تعریف شده بود و با تحریم هم خللی در تولید آنها پیش نیامد، چون مسیر قبلی همچنان ادامه داشت؛ ولی شرکت سام، چون قطعات و مواد اولیه را باید تنها از تامین کننده سامسونگ تهیه میکرد، دیگر نمیتوانست با این شرایط ادامه بدهد، زیرا یا باید خط تولید را تغییر میداد که امکان پذیر نبود و یا باید پروسه طراحی و تولید محصول با استفاده از ساپلایرهای مشابه و هماهنگ با استانداردهای تعریفی خود را آغاز میکرد که این جریان هم زمان بر بود.
دو راهه سام برای ادامه تولید لوازم خانگی
مدیر ارتباطات شرکت سام در مورد ادامه تولید شرکت سام در دوران تحریم گفت: راهی که شرکت سام در پیش گرفت، استفاده از شرکتهای دانش بنیان ایرانی بود تا با دستگاههای موجود و ساپلایرهای چینی که هنوز تمایل برای فروش قطعه به تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی داشتند محصول برند سام را تولید کند.