رسیدگی شکایات در کمیته امداد کمتر از یک ماه
طبق برنامه ای که در این نهاد تنظیم کرده ایم باید در مدت کمتر از یک ماه شکایت بررسی، پاسخ و نتیجه درخواست به فرد شکایت کننده داده شود.
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: این نهاد با توجه به حجم کاری بالا و تنوع در خدماتی که به جامعه بزرگ مورد هدف خود ارائه می دهد، کمترین شکایت را بین نهادها و سازمانها دارد.
به گزارش ایلنا از کمیته امداد، «علی اکبر صفری حاجیکلائی» افزود: در سال ۹۲ حدود دو هزار شکایت از کل کشور در قالب های مختلف به کمیته امداد ارسال شده است.
وی ادامه داد: این شکایت ها از طریق سامانه اینترنتی کمیته امداد، سامانه سازمان بازرسی، نهاد ریاست جمهور، ۴۰۰ مورد اعلام تلفنی و ۵۰ مورد مراجعه حضوری به دفتر مرکزی کمیته امداد صورت گرفته است.
صفری حاجیکلائی گفت: عمده این درخواستها ابتدا تحت عنوان شکواییه بدست ما رسیده، اما در بررسیها مشاهده شد که بیشتر نامه ها اعلام نیاز، درخواست و دریافت کمک از کمیته امداد برای رفع نیازهای شخصی بوده و در اصل شکایت نیست.
وی افزود: این نهاد به رسالت ذاتی خود، آن بخش از درخواست ها که امکان مساعدت بوده به آنها پاسخ مثبت داده و بقیه موارد را به مراکز و سازمان های مرتبط ارجاع داده است.
مشاور سرپرستی در امور بازرسی و مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایت کمیته امداد امام(ره) به وظیفه ذاتی دفتر نظارت این نهاد اشاره کرد و گفت: فلسفه وجودی نظارت برای ارتقا سلامت نظام اداری است و در نظارت اصل بر برائت است و ما بدنبال یافتن تخلف نیستیم بلکه حمل بر صحت می گذاریم، مگر اینکه خلافش ثابت شود.
وی ادامه داد: نظارت از ارکان مدیریت است و بدنبال این است که ببیند کجا سستی و آسیب و کجا خدمت منشا ایثار و ارائه خدمت مناسب است، بطور کلی نقش نظارت پیشگیرانه و اصلاحی است.
صفری حاجیکلائی با بیان اینکه در نظارت و بازرسی نباید فقط سعی در کشف نارسایی ها باشد باید خوبی ها نیز کشف و دیده شود، ادامه داد: در نظارت باید نحوه برخورد با افراد خاطی و یا مواردی که به منزله اشکال در کار است نیز به درستی دیده شود.
وی با بیان اینکه خیلی ها تصور می کنند که کمیته امداد به دلیل اینکه زیر نظر رهبر معظم انقلاب اداره می شود نظارتی بر آن نیست، اضافه کرد: در این نهاد مجموعه ای از عوامل نظارتی با بیش از ۲۰۰ نفر از نیروها و عوامل نظارتی از جمله بازرس و حسابرس فعالیت می کنند.
وی گفت: این افراد عملکرد کمیته امداد را در سطح کشور در طول سال رصد می کنند و نقاط ضعف و قوت ها را به مسوولان ذیربط انعکاس داده و در صورت بروز یا مشاهده مواردی از تخلف، آن را مستند و به مسوولین گزارش می کنند تا با نیروهای خاطی برخورد شود.
صفری حاجیکلائی افزود: همچنین سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و موسسه «مفید راهبر» با حضور در کمیته امداد، دیگر بازرسین و ناظرینی هستند که با برنامه های دوره ای سالانه و موردی مختلف مبتنی بر شکایت، فعالیت های کمیته امداد را در بخش های مختلف رصد و در طول سال بررسی می کنند.
وی ادامه داد: در کمیته امداد مدیریت بازرسی، مدیریت حسابرسی و مدیریت رسیدگی به شکایت تعریف شده که هر یک ماموریت هایی تعریف شده با نگاه نظارتی، پیشگیرانه، مراقب از فعالیت ها، بایدها و نبایدها را بررسی میکنند.
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایت با بیان اینکه بررسی شکایات در کمیته امداد در حداقل زمان انجام می شود، گفت: طبق برنامه ای که در این نهاد تنظیم کرده ایم باید در مدت کمتر از یک ماه شکایت بررسی، پاسخ و نتیجه درخواست به فرد شکایت کننده داده شود.
صفری حاجیکلائی افزود: اشخاص می توانند گزارشات و یا شکایات خود را از طریق سامانه دریافت شکایات اینترنتی کمیته امداد، سامانه بازرسی کل کشور، سامد نهاد ریاست جمهوری و یا با مراجعه حضوری به مدیریت نظارت و رسیدگی به شکایات ادارات کل کمیته امداد سراسر کشور ارائه کنند.