خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

سختی مضاعف کار دستفروشان مترو / زنانی که به همراه چند کیلو بار می‌گریزند

سختی مضاعف کار دستفروشان مترو / زنانی که به همراه چند کیلو بار می‌گریزند
کد خبر : ۱۶۳۲۹۶

«هیچ کس بی‌دلیل به این کار روی نیاورده و همه ما گرفتاری داریم و باید کرایه خانه و قسط بدهیم مترو را هم به این دلیل انتخاب کرده‌ایم که همه در آنجا خانم هستند بنابر این برای برای دستفروشان خانم محیط امن تری است همچنین می‌توانیم با سرمایه کمی کارمان را آغاز کنیم.»

طرح جمع آوری دستفروشان از سوی شرکت بهره برداری مترو پس از گذشت حدود دو ماه از آغاز آن همچنان مانند کشمکشی میان ماموران مترو و دستفروشان ادامه دارد. این در حالیست که کار‌شناسان این مساله را نشان دهنده بحران اشتغال در میان رنان می دانند و اعتقاد دارند واگذاری غرفه‌های رایگان در مترو می‌تواند راه بهتری برای حل این مساله باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دستفروشی زنان پدیده‌ای بود که با حضور آن‌ها در محیط نسبتا امن مترو بیش از همیشه به چشم اجتماع آمد. محیط امن واگن بانوان مترو بدون شک برای زنانی که ناچار بودند ساعت‌ها در سطح شهر به دستفروشی بپردازند با وجود تمامی مشکلات، جای امنی محسوب می‌شد.

هرچند با وجود آنکه بر اساس قانون کار «هرکس حق دارد شغلی را که به آن مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند» اما در تمامی این ایام کم و بیش شاهد برخی برخورد‌ها با دستفروشان از سوی ماموران مترو بودیم تا اینکه در اواخر سال گذشته پیامی از بلندگو‌های مترو پخش شد که از آغاز طرح جمع آوری دستفروشان از سوی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه خبر می‌داد و از مردم می‌خواست که از دستفروشان خرید نکنند.

خبرنگار ایلنا از یکی از زنان دستفروش خط چهار مترو که کمربند می‌فروخت درباره تجربه‌ اخیرش از طرح تشدید برخورد با دستفروشان پرسید. او گفت: از آغاز این طرح برخورد‌ها شدید‌تر شده است. از ورود دست فروش‌ها به مترو جلوگیری می‌کنند. در گذشته تنها وسایلمان را می‌گرفتند اما اکنون به گونه‌ای شده که اگر کسی را شناسایی کنند، او را از مترو بیرون می‌اندازند. به تازگی هم یکی از ماموران به ما گفت که از این هفته برخورد‌ها شدید‌تر می‌شود و از این به بعد نیروی انتظامی بیشتر برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: هیچ کسی بی‌دلیل به این کار روی نیاورده، همه ما گرفتاری داریم و باید کرایه خانه و قسط بدهیم. مترو را هم به این دلیل انتخاب کرده‌ایم که همه در آنجا خانم هستند بنابر این برای دستفروشان خانم محیط امن تری است. همچنین می‌توانیم با سرمایه کمی کارمان را آغاز کنیم.

او در مورد تعداد دست فروشان و میزان درآمدشان گفت: فکر می‌کنم در هر خط ۱۰-۱۵ نفر خانم دستفروش وجود داشته باشند. اگر مردم خوب خرید کنند در آمدمان بد نیست اما آنطور هم نیست که بتوانیم پس اندازی داشته باشیم. هرچه در می‌آید برای گذران‌‌ همان روز خرج می‌شود. بار‌ها درخواست کرده‌ایم که غرفه‌ای به ما بدهند، قول‌هایی هم به ما دادند اما تا کنون کاری برای ما انجام نداده‌اند.

تکذیب تشدید برخورد از جانب مترو

این در حالی است که احسان مقدم، مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با تکذیب خبر تشدید برخورد‌ها در هفته جاری درگفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: طرح مقابله با دستفروشان بنا به دستور مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو از اوایل اسفند ماه در پی پیغام‌های مختلفی که از جانب مسافران به ما می‌رسید آغاز شد. به نظر می‌رسد که دستفروشان برای مسافرین ایجاد مزاحمت می‌کنند همچنین حضور آن‌ها باعثتاخیر در حرکت قطار‌ها می‌شود.

وی توضیح داد: دراین طرح برخورد قهر آمیز و قضایی با دستفروشان انجام نمی‌شود بلکه تنها مانع از ورود کسانی که شناخته شده هستند و یا مشکوک به انجام دستفروشی هستند به داخل مترو شده و به کسانی که مشغول این کارند تذکر لسانی داده می‌شود. نیروی انتظامی هم در این زمینه به ما کمک می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه «چرا مترو غرفه‌ها یی را در اختیار این افراد قرار نمی‌دهد؟» پاسخ داد: در زمان مدیرعامل سابق غرفه‌هایی با شرایط مناسب برای این افراد در نظر گرفته شده بود اما خود آن‌ها از این مسئله استقبال نکردند.

سختی مضاعف کار دستفروشان با تعقیب و گریز

در ادامه مریم محمدی فعال حقوق صنفی زنان کارگر، با بیان اینکه باید غرفه‌هایی رایگان و بدون گرفتن مالیات در اختیار دستفروشان قرار داده شود گفت: در میان این دست فروشان از دختران جوان گرفته تا زنان بسیار مسن دیده می‌شوند. این کار شرایط بسیار سختی دارد به طوری که دستفروشان ناچارند ساعت‌ها در واگن‌ها ی شلوغ مترو در حالی که بار سنگینی را به همراه دارند جابه جا می‌شوند؛ این مساله نشان دهنده‌ی بحران بیکاری و اشتغال در میان زنان و نیاز آن‌ها به کار کردن است.

وی ادامه داد: از مسولین انتظار می‌رود با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد به جای طرح جمع آوری به فکر بیمه و حمایت از این افراد باشند زیرا که طرح جمع آوری سبب شده است که به سختی کار دستفروشان، استرس و تعقیب و گریز مداوم با ماموران مترو نیز اضافه شود.

محمدی گفت: نباید این مساله نادیده گرفته شود که این نوع اشتغال به هر حال کاری سالم است و ممکن است در صورت نبود این شغل زنان برای امرار معاش مجبور به همکاری با باندهای پخش مواد مخدر و یا باند‌های فساد شوند. درحالیکه اکنون مردم با این افراد برخورد خوب انسانی دارند و از محصولاتشان استقبال می‌کنند و آن‌ها را انسان‌های شریف می‌دانند که برای امرار معاش دستفروشی می‌کنند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز