خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس انجمن‌ صنفی کارگران خباز:

قانون سخت و زیان آور برای هر ۴ کارگر کارگاه‌های خبازی اجرا شود

قانون سخت و زیان آور برای هر ۴ کارگر کارگاه‌های خبازی اجرا شود
کد خبر : ۱۸۴۱۴۷

این ۴ کارگر زیر یک سقف، در معرض آلودگی و گرد و غبار یکسان و تحت فشار کار یکنواخت قرار دارند و همگی آنان بالغ بر ۱۶ ساعت به طور مداوم و طاقت‌فرسا کار می‌کنند.

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور با ارسال نامه‌ای به مدیر کل اداره تامین اجتماعی استان مرکزی خواستار اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور برای هر ۴ کارگر کارگاه‌های خبازی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «رمضان‌علی نوروزی» در ابتدای این نامه با اشاره به ماده ۱۳۱ قانون کار از مسئولان سازمان تامین اجتماعی خواسته است برای حل مشکلات پیش‌روی کارگران خباز همکاری بیشتری با انجمن‌های صنفی داشته باشند، چرا که این نهادهای صنفی می‌توانند کمک خوبی برای بهبود و سر و سامان دادن به معضل بیمه این کارگران باشند.

گفتنی است ماده ۱۳۱ قانون کار در راستای اجرای اصل ۲۶ قانون اساسی صراحت دارد: «به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران که خود متضمن حفظ منافع جامعه باشد، کارگران مشمول قانون کار می‌توانند مبادرت به تشکیل انجمن‌های صنفی کنند».

وی در بخش دیگری از این نامه گفته است: انجمن‌های صنفی با تمامی کارگران و کارگاه‌های خبازی به طور مستقیم در ارتباط هستند و به راحتی می‌توانند افراد واجد شرایط قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی را شناسایی و به مراجع مربوطه معرفی کنند.

نماینده کارگران خباز شهرستان اراک و حومه با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد از کارگران کارگاه‌های خبازی متاهل هستند و نیاز ویژه به بیمه دارند، پرسیده است تا کی باید حق این کارگران در بیشتر موارد ضایع و نادیده گرفته شود؟

وی با انتقاد از تخلف برخی کارفرمایان خبازی‌ها که به جای معرفی کارگران برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه، نزدیکان خود را به سازمان تامین اجتماعی معرفی می‌کنند، آورده است: شایسته نیست که کارگری در کارگاه زحمت و مشقت بکشد و کس دیگری که هرگز دخالتی در کار کارگاه ندارد از امکانات قانونی برخوردار باشد.

نوروزی در این نامه از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته است سخت و زیان‌آور بودن حرفه هر ۴ کارگر کارگاه‌های خبازی مورد تجدید نظر و بررسی کار‌شناسانه قرار گیرد، چرا که به گفته وی «این ۴ کارگر زیر یک سقف، در معرض آلودگی و گرد و غبار یکسان و تحت فشار کار یکنواخت قرار دارند و همگی آنان بالغ بر ۱۶ ساعت به طور مداوم و طاقت‌فرسا کار می‌کنند».

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور در پایان این نامه با بیان این ادعا که بیشتر کارگران به خاطر حفظ شغل‌شان مجبورند اسامی را که کارفرمایان به آن‌ها یادآوری می‌کنند به بازرس سازمان تامین اجتماعی معرفی کنند، از بازرسان این سازمان درخواست کرده است هنگام بازرسی از کارگاه‌های خبازی از کارگران کارت شناسایی بخواهند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز