۳۲ پروژه ریلی آماده سرمایه گذاری است
رئیس شورای هماهنگی و سیاستگذاری تأمین مالی خارجی پروژههای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سابقه همکاری های ایران با شرکت های چینی، گفت: تجربه سال های اخیر به ما نشان داده است که بایست راه های جدیدی برای تامین منابع پروژه های زیرساختی در نظر گرفته شود که در صورت تحقق این اعتبارات، شرکت های چینی شانس بیشتری برای حضور در این پروژه ها به عنوان سرمایه گذار و تامین کننده منابع مالی و در عین حال پیمانکار را خواهند یافت.
مدیرعامل شرکت ساخت از نیاز ۱۱ میلیارد یورویی برای ساخت ۶۶۰ پروژه راهی خبر داد و گفت: هماکنون ۳۲ پروژه ریلی آماده سرمایهگذاری از طریق فاینانس است.
به گزارش ایلنا و به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در جلسه معاون وزیر راه با انجمن بین المللی پیمانکاران چینی با ارائه توضیحاتی در رابطه با وضعیت زیرساخت های حملونقل در کشور اظهار کرد: در سال ۲۰۱۳ کل طول خطوط ریلی در دست بهره برداری در ایران معادل ۱۰ هزار کیلومتر و آزادراه های موجود حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بود.
وی تصریح کرد: خطوط ریلی تا سال ۲۰۲۰ به ۱۵ هزار کیلومتر برسد که از این مقدار ۲۰ درصد به صورت برقی و ۲۰ درصد به صورت دو خطه به اجرا در خواهد آمد.
وی آغاز عملیات اجرایی ۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه آهن در سال های آینده را از دیگر برنامه های توسعه شبکه ریلی در ایران عنوان کرد و گفت: اجرای این میزان از خطوط ریلی به صورت فاینانس به میزان ۵ میلیارد یورو صورت خواهد گرفت.
نورزاد در ادامه به تشریح جدول پروژه های ریلی آماده سرمایه گذاری پرداخت و پروژه هایی چون راه آهن سریع السیر قم - اصفهان، قزوین - رشت - انزلی - آستارا، ملایر - کرمانشاه، کرمانشاه - خسروی، میانه - تبریز، شیراز - بوشهر، تهران - همدان - سنندج و گرگان - بجنورد - مشهد را آماده حضور سرمایه خارجی اعلام کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ۳۲ پروژه ریلی آماده سرمایه گذاری در کشور از طریق فاینانس نام برد که در برنامه آتی شرکت قرار دارد.
وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری با شرکت های چینی گفت: در حال حاضر در ایران حدود ۶۶۰ پروژه راه و راه آهن در دست اجراست که برای تکمیل آن به سرمایهای بالغ بر ۱۱ میلیارد یورو نیاز است و تلاش وزارت راه و شهرسازی بر ایجاد فضای مناسب برای مشارکت شرکت های خارجی در احداثاین پروژه ها است.
رئیس شورای هماهنگی و سیاستگذاری تأمین مالی خارجی پروژههای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سابقه همکاری های ایران با شرکت های چینی، گفت: تجربه سال های اخیر به ما نشان داده است که بایست راه های جدیدی برای تامین منابع پروژه های زیرساختی در نظر گرفته شود که در صورت تحقق این اعتبارات، شرکت های چینی شانس بیشتری برای حضور در این پروژه ها به عنوان سرمایه گذار و تامین کننده منابع مالی و در عین حال پیمانکار را خواهند یافت.
کاشان افزود: حقیقت این است که در صورت برداشته شدن تحریم ها، شاهد حضور پررنگ کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران خواهیم بود که این امر به حضور رقبایی قوی برای شرکت های چینی منجر خواهد شد.
وی از ۳ راه حل پیشنهادی به شرکت های چینی برای تامین منابع مالی نام برد و اظهار داشت: اولین راه حل به سفر ریاست محترم جمهور ایران به چین مربوط می شود که در سفر رییس بانک مرکزی به چین نیز در رابطه با این موضوع گفتگوهایی صورت گرفت تا سقف فاینانس ایران به ۷۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
کاشان راه حل دوم را اینگونه تشریح کرد: اجرای پروژه ها به صورت BLT یکی از راه حل ها است به گونه ای که شرکت های چینی با دریافت وام از بانک های خود، پروژه های زیرساختی را احداثکنند و سپس دولت ایران با اجاره این پروژه ها، ماهانه مبلغی را در اختیار این شرکت ها قرار دهد.
وی اضافه کرد: سومین راه حل نیز نوعی سرمایه گذاری است که در آن پروژه ها با سرمایه شرکت های چینی احداثمی شوند، سپس بر اساس قرارداد با دولت ایران، این پروژه ها بر اساس ضوابط خاصی پس از چند سال به ایران واگذار شده و یا در اختیار شرکت چینی باقی می ماند.
رئیس انجمن بین المللی پیمانکاران چینی نیز گفت: این انجمن تابع وزارت بازرگانی چین و مسئول مبادلات شرکت های چینی با کشورهای خارجی است که تقریبا تمامی شرکت های بزرگ چینی فعال در زمینه های عمرانی در آن عضویت دارند.
وی افزود: شرکت های عضو این انجمن در حال حاضر مشغول انجام بیش از ۲۰۰ پروژه در کشورهای خارجی هستند که علاقمندند تا با گسترش تعاملات زمینه فعالیت خود در ایران را افزایش دهند.
رئیس انجمن بین المللی پیمانکاران چینی ابراز امیدواری کرد دولت ایران تسهیلاتی را برای شرکت های چینی فراهم کند تا فضای مناسبی برای توسعه همکاری های مشترک فراهم آید.
او پیشنهاد داد: انجمن بین المللی پیمانکاران چینی و شرکت ساخت و توسعه سیستمی ایجاد کنند تا بتوانند همکاری های خود در اجرای پروژه های زیرساختی را به صورت مشترک تسهیل کنند.