خبرگزاری کار ایران

مدیر طرح قطارهای حومه‌ای در گفتگو با ایلنا؛

طرح های ریلی اولویت بندی ندارد

طرح های ریلی اولویت بندی ندارد
کد خبر : ۱۹۱۰۹۸

گسترش راه‌آهن موجب صرفه‌جویی در اقتصاد کلان کشور از جمله صرفه‌جویی در سوخت، افزایش ایمنی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود؛ با وجود تمامی محاسن گفته شده در تخصیص بودجه و اعتبارات به طرح‌های ریلی بی مهری می‌شود.

مدیر طرح قطارهای حومه‌ای عدم استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی به عنوان مشارکت در سرمایه گذاری طرح‌های راه آهن و نداشتن طرح جامع حمل‌ونقل را از دلایل عدم گسترش و توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور دانست.

بهنام عالی‌آذر، مدیر طرح قطارهای حومه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا هزینه‌های بالا در سرمایه گذاری طرح‌های راه آهن را از دلایل مشکلات اجرای طرح‌های راه آهن دانست و اظهار کرد: طرح راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا یکی از نمونه‌های بارز است که نشان دهنده عدم تعادل بین اعتبار اختصاص داده شده با میزان سرمایه مورد نیاز برای تکمیل پروه است.
وی تصریح کرد: این پروژه از سال ۸۱ آغاز به کار کرده است که باوجود گذشت ۱۲ سال از شروع طرح تا کنون به نرخ سال ۹۳ تتها ۳۰ درصد اعتبار هزینه شده است.
عالی‌آذر با بیان این مطلب که طرح‌های راه‌آهن در مقایسه با دیگر وسائل حمل‌‌ ونقل از توجیه اقتصادی بیشتری برخوردار است ادامه داد: به علاوه، گسترش راه آهن موجب صرفه‌جویی در اقتصاد کلان کشور از جمله صرفه‌جویی در سوخت، افزایش ایمنی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود؛ با وجود تمامی محاسن گفته شده در تخصیص بودجه و اعتبارات به طرح‌های ریلی بی مهری می‌شود.
مدیر طرح قطارهای حومه‌ای عدم برآورد دقیق از هزینه‌های طرح‌ها را یکی دیگر از دلایل مشکلات حمل‌ونقل ریلی برشمرد و افزود: بین هزینه‌های تمام شده با مبلغ موافقتنامه اختلاف فاحشی وجود دارد همچنین به سبب طولانی شدن اجرای طرح هزینه‌های اضافی تحمیل می شود که موجب تشدید اختلاف موجود می‌شود.
وی ادامه داد: افزایش قیمت پیشنهادی پیمانکار، هزینه های تعدیل به دلیل طولانی شدن مدت زمان اجرای طرح و هزینه‌های فرصت تاخیر در بهر ه برداری از آن جمله‌اند.
عالی آذر با انتقاد به نبود طرح جامع حمل‌ونقل تصریح کرد: الویت بندی برای اجرای طرح‌ها و اختصاص بودجه عمرانی وجود ندارد و به جای تکمیل سه یا چهار طرح با الویت بالا ۲۰ تا ۲۵ طرح راه‌آهن که بسیاری از آنها فاقد توجیه فنی و اقتصادی مناسب هستند اجرایی می‌شوند که فشارهای سیاسی نمایندگان موجب عدم توجه به الویت بندی احداثطرح‌‌های راه آهن و تخصیص اعتبارات بر اساس الویت بندی طرح‌‌ها می‌شود.
مدیر طرح قطارهای حومه‌ای با اشاره به یکی دیگر از عوامل مشکل در طرح‌های ریلی کشور گفت: عدم استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی به عنوان مشارکت در سرمایه گذاری طرح‌های راه آهن را می‌توان یکی دیگر از عمده‌ترین دلایل عدم توسعه حمل‌ونقل ریلی برشمرد.

.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز