عضو هیات رییسه انجمن حملونقل ایران در گفتوگو با ایلنا:
حملونقل جادهای با بسته خروج ار رکود سامان نمیگیرد / بهره ۳۰ درصدی لیزینگ کمر سرمایه گذاران را شکست
با توجه به اینکه خرید یک کامیون به سرمایه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیونی نیاز دارد تسهیلات خرید کامیون با نرخ بهره بین ۲۴ تا ۳۰ درصد برای سرمایهگذار صرفه اقتصادی ندارد.
عضو هیات رییسه انجمن حملونقل ایران با بیان این مطلب که اوضاع حملونقل جاده ای با ارائه بسته حمایتی دولت سامان نمیگیرد گفت: باید فکری برای کاهش نرخ ۳۰ درصدی بهره شرکتهای لیزینگ شود چرا که خرید کامیون های ۸۰۰ میلیون تومانی با این میزان بهره برای سرمایه گزاران صرفه اقتصادی ندارد.
سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رییسه انجمن حملونقل ایران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب که اخیرا تعدادی کامیون وارد شده که در گمرک مانده است، گفت: وضعیت حملونقل جادهای کشور با این تعداد محدود واردات به سامان نخواهد رسید و با توجه به عمر ۱۹ ساله ناوگان حملونقل جادهای باید بازسازی و نوسازی به موازات یکدیگر انجام شود.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا ترخیص کامیونها با مشکل مواجه است، گفت: به مرحله ترخیص نرسیدهایم که ببینیم چه همکاری با ما خواهد شد.
مقیمی با انتقاد از نرخ سود۳۰ درصدی شرکتهای لیزینگ برای خرید کامیون گفت: با توجه به اینکه خرید یک کامیون به سرمایه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیونی نیاز دارد خرید کامیون با نرخ بهره بین ۲۴ تا ۳۰ درصد برای سرمایهگذار صرفه اقتصادی ندارد.
نایب رییس کمیسیون حملو نقل افزود: باید سیستمی به عنوان لیزینگ و با حمایت وزارت راهوشهرسازی با بهره متناسب راهاندازی شود همچنین، باید تعداد واحدهای تولیدی داخل با اجرای استاندارداهای بینالمللی افزایش پیدا کنند.
مقیمی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه تسهیل ورود کامیون و تشکیل شرکتهای حمل و نقل برای تجهیز ناوگان حمل و نقل جادهای و نوسازی ناوگان حمل و نقل از آیتمهای دولت در بسته خروج از رکود غیر تورمی است چه آیندهای را برای این صنعت تصور میکنید گفت: در صورتی که تنها در قالب یک چهارچوب قانونی باشد و تفکر عقلایی پشتش نباشد نمی تواند مفید فایده باشد.
وی تصریح کرد: مشکل حملونقل جادهای کشور با ارائه یک بسته قابل حل نیست و برای تاثیر این موضوع نیاز به حمایت های استراتژیک و محکم از سوی دولت برای اجرایی کردن این نوشتهها است.