روش جدید نفتیها برای وصول بدیهیهای خود از ایرلاین ها جواب میدهد؟
به پیشنهاد مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران قرار است بدیهی ۷۰۰ میلیارد تومانی ایرلاینهای هواپیمایی از طریق واریز قسمتی از بهای بلیت به خزانه دریافت شود.
پس از کشوقوسهایی فراوان نفتیها برای گرفتن بدیهی خود از شرکتهای هواپیمایی بابت سوخت و جواب نگرفتن این تلاشها به پیشنهاد مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران قرار است بدیهی ۷۰۰ میلیارد تومانی ایرلاینهای هواپیمایی از طریق واریز قسمتی از بهای بلیت به خزانه دریافت شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ایرلاینها به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی که دست به گریبان هستند قادر به برقرار کردن تعادل میان درآمد و هزینههای خود نیستند و یکی از نتایج عدم برقراری تعادل، بدهی حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی ایرلاینها به وزارت نفت بابت سوخت دریافتی برای پرواز است؛ عدم تسویه حساب دیرزمانی است که موجب تکدر خاطر وزارت نفتیها شده است.
وزارت نفت پس از کش و قوسهای بسیار و نتیجه نگرفتن برای نقد کردن حق خود تصمیم گرفته است این بدیهی را از طریق واریز قسمتی از بهای بلیت به خزانه جبران کند.
به گفته مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بدهی ۶٧۶ میلیارد تومانی برخی شرکتهای هواپیمایی به وزارت نفت به قوت خود باقی است که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در صورت تسویه حساب ایرلاینهای مذکور میتوانند سوخت رسانی به تمام بخشها از جمله خطوط هوایی را به نحو مطلوب انجام دهند.
وی کسر خودکار بخشی از بهای بلیت به هنگام صدور، انتقال این مبلغ به خزانه دولت و تسویه هر یک از شرکتهای هواپیمایی در پایان هرماه را راهکاری قابل اجرا برای تسویه مالی با خطوط هواپیمایی کشور عنوان کرد و افزود: در صورت پذیرش این پیشنهاد از سوی مسئولان، این اقدام از بیشتر شدن میزان بدهی شرکتهای هواپیمایی جلوگیری خواهد کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی شرکتهای هواپیمایی هم اینک ٢٠ تا ٣٠ درصد وجه سوخت تحویلی را به شرکت ملی پخش میپردازند و با وجود تقسیط در پرداخت، هنوز بدهی آنها رقم بالایی است.
گفتنی است " ماهان و آسمان " بدهکارترین ایرلاینها به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هستند.
حال باید دید با این شیوه جدید بدیهی نفتیها وصول خواهد شد و یا خیر؟