کاهش ۴ ساعته زمان سفر با احداثخط آهن میانه - بستان آباد - تبریز
علی نورزاد در بازدید از خطآهن میانه - تبریز با اشاره به مزایای احداثاین طرح، گفت: با احداثراهآهن میانه - بستانآباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش مییابد و با توجه به اینکه راهآهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راهآهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راهآهن ترکیه متصل میشود، احداثاین محور از اهمیت ویژهای برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احداثخط آهن میانه - بستانآباد - تبریز، گفت: با احداثاین خط آهن، زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از ۷ ساعت و نیم به کمتر از ۳ ساعت و برای قطارهای باری در حدود ۵ ساعت کاهش مییابد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی نورزاد در بازدید از خطآهن میانه - تبریز با اشاره به مزایای احداثاین طرح، گفت: با احداثراهآهن میانه - بستانآباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش مییابد و با توجه به اینکه راهآهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راهآهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راهآهن ترکیه متصل میشود، احداثاین محور از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به طول این طرح عنوان کرد: این خطآهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۰ قطعه دارای ۱۰ ایستگاه، ۵ دستگاه تونل به طول ۹ هزار متر، ۲۰ دستگاه پل بزرگ است که حداکثر سرعت برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اهمیت استراتژیک این طرح در ارتباط با کشورهای همسایه، افزود: محور میانه - تبریز یکی از پروژههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است که در ادامه به کشورهای ترکیه و آذربایجان متصل خواهد شد و از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است.
نورزاد با اشاره به خط آهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران - تبریز شروع میشود، گفت: مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور میکند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوقالعاده کم است و در نتیجه با احداثخطآهن میانه - بستانآباد - تبریز زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از ۷ ساعت و نیم به کمتر از ۳ ساعت و برای قطارهای باری در حدود ۵ ساعت کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به مزایای این طرح تصریح کرد: این خط آهن باعثصرفهجویی در سوخت، کاهش توقفهای مکرر قطار به دلیل دوخطه بودن مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلایندههای محیطی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت شمالغرب کشور آن را از کانونها و محورهای پرتردد کشور دانست و افزود: با توجه به پیشرفت قابل توجه محور مذکور، حدفاصل بستان آباد تا میانه، تلاش بر این است تا برای روسازی و اتمام قطعه ۱۰ این پروژه قرارداد مشارکتی با یک شرکت خارجی انعقاد یابد و این پروژه در این بخشها واگذار می شود.