خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا مورد بررسی قرار گرفت

برای استفاده ۳۰ درصدی از خطوط ریلی چه باید کرد؟

کد خبر : ۱۷۸۸۶۳

بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ راه‌های ریلی کشور که در حال حاضر ۱۲ هزار کیلومتر است باید به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند، همچنین ۱۱ کشور استان از خطوط ریلی بی‌بهره‌اند لذا باید برای راه‌اندازی خطوط ریلی در آن‌ها اقداماتی صورت گیرد.

ایلنا: براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ راه‌های ریلی کشور که در حال حاضر ۱۲ هزار کیلومتر است باید به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند، همچنین با توجه به اینکه ۱۱ استان کشور از جمله اردبیل، ایلام، آذربایجان غربی،، بوشهر، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، ‌خراسان شمالی، گیلان، همدان، کردستان و کرمانشاه از خطوط ریلی بی‌بهره‌اند و راه آهن کم هزینه‌ترین راه‌ حمل‌ونقل به شمار می‌آید باید برای راه‌اندازی خطوط ریلی و گسترش راه آهن کشور اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین، در حال حاضر ۵۱ شرکت خصوصی در حوزه ریلی کشور فعال هستند و با ۲۲ هزار واگن باری و ۱۸۰ واگن مسافری و ۷۵۰ لوکوموتیو، ۲۴ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار را در سال جابجا می‌کند.

علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا مهمترین اولویت راه‌آهن ایران در عرصه بین‌الملل را عبور دادن مسیر تمام کریدرهای موجود در منطقه بیان کرد و افزود: تلاش زیادی برای کریدرهای شمال و جنوب کشور می‌شود و قراردادهایی میان هند، ایران و روسیه به امضا رسیده است که دیگر کشورها نیز می‌توانند به آن بپیوندند.

خسروی ادر خصوص قراردادهایی که با دیگر کشورها امضا شده است افزود: در سال ۹۲ قراردادی با تاجیکستان و ازبکستان بسته شده است تا مقداری از کالاهای آن‌ها از مسیر ایران ترانزیت شوند، اما در این زمینه کیفیت پایین تجهیز و زیرساخت‌ها و سرعت بسیار کم توسعه راه‌ها، مانع تحقق اهداف است.

همچنین، خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه ‌گذار در ساخت آزاد راه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه در سیستم حمل و نقل در راه‌های طولانی بهتر است به جای ترانزیت ازسیستم ریلی استفاده شود اظهار داشت: میزان سوخت مصرفی برای یک هزار تن کالا توسط راه آهن بسیار کمتر از حمل و نقل جاده‌ای است.

وی افزود: در آمریکا برای راه های کمتر از صد مایل(۱۶۰ کیلومتر) ۶ درصد با راه‌آهن انجام می‌شود و زمانی که این مسیر به هزار مایل برسد میزان استفاده از حمل و نقل ریلی به ۶۶ درصد و بالای ۲ هزار مایل به ۹۳ درصد می‌رسد.

خاشع با بیان این مطلب که در بحثحمل‌ونقل ترانزیت از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: با وجود اینکه در برنامه‌های توسعه تاکید بسیاری به افزایش سهم راه‌آهن شده است اما آنچنان که باید رشدی در این حوزه نداشته‌ایم.

خاشع در خصوص آمار استفاده از ۲ سیستم جاده‌ای و ریلی گفت: در سال ۹۲ دوازده میلیون تن کالا ترانزیت کرده‌ایم که ۹۶ درصد آن به وسیله جاده و تنها ۴ درصد از طریق راه‌آهن صورت گرفته است همچنین سهم سیستم ریلی در کل کشور برای حمل کالا ۹ درصد و برای جابجایی مسافر ۷ درصد اعلام شده است.

وی با اشاره به شاخص‌هایی که در دنیا برای سیستم ریلی مورد توجه است افزود: نسبت طول خطوط به مساحت کشور، تعداد لوکوموتیو به طول راه‌آهن موجود و نسبت واگن به جمعیت، سه مولفه ای است که باید خود را در آن ارتقا دهیم و متاسفانه رتبه ما در حال حاضر از متوسط منطقه نیز پایین‌تر است.

وی مشکلات مدیریت را مهمتر از زیر ساخت‌ها در سیستم راه‌آهن کشور دانست و تصریح کرد: راند‌مانمان با وجود زیرساخت‌ها و امکانات موجود در استفاده از سیستم ریلی پایین است و ما علاوه بر ساخت زیرساخت‌ها، ‌ افزایش تعداد لوکوموتیو و افزایش تعداد واگن باید بر روی مدیریت‌ها تجدید نظر کنیم و نباید سوء مدیریت‌ها را پشت کمبودهای موجود مخفی کنیم.

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه ‌گذار در ساخت آزاد راه ادامه داد: برای جلوگیری از پراکنده‌کاری مهمترین بحثاین است که باید طرح جامع حمل‌ونقل تصویب شود و توسعه حمل‌ونقل ریلی در چهارچوب این طرح صورت گیرد.

گفتنی است برای رسیدن به هدف سند چشم انداز باید هر ساله چیزی بیشتر از هزار متر به خطوط ریلی کشور اضافه شود تا موفق شویم میزان استفاده از خطوط ریلی را که در حال حاضر حدود ۱۰ درصد است به ۳۰ درصد افزایش دهیم همچنین با توجه به اینکه مصرف سوخت حمل‌ونقل ریلی یک ششم حمل‌ونقل جاده‌ای است می‌توان مابالتفاوت هزینه سوخت را به وزارت راه و شهرسازی برای توسعه و نوسازی راه‌‌ها پرداخت کرد.

خبرنگار: شانلی عبادیان

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز