با وجود صدور مجوز صادرات قطعات هواپیما از سوی وزارت خزانهداری آمریکا؛
واردات قطعات هواپیما ۵۴ درصد کاهش داشته / پس از توافق ژنو قطعهای به کشور وارد نشده است
یکی از بندهای مهم توافقنامه ژنو به آزادسازی صادرات قطعات هواپیما به ایران و لغو این تحریم اختصاص داشت که به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشور تا کنون - با گذشت سه ماه از مذاکرات - با وجود صدور مجوز صادرات قطعات هواپیما از سوی وزارت خزانهداری آمریکا قطعه به کشور وارد نشده است.
وجود صدور مجوز صادرات قطعات هواپیما از سوی وزارت خزانهداری آمریکا تا کنون خبری از ورود قطعات مدرن هواپیما به کشور اعلام نشده است. از سوی دیگر بر اساس آمارهای رسمی واردات قطعات هواپیما در سال ۹۲ نشسبت به سال ۹۱ کاهش ۵۴ درصدی نیز داشته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، میزان واردات وسایل نقلیه هوایی و فضایی به همراه اجزا و قطعات آنها از فروردین تا اسفند ۹۲ به نسبت سال قبل از آن حدود ۵۴ درصد کاهش داشته است که ارزش دلاری آن در حدود ۸۱ میلیارد و ۶۵۹ میلیون و ۵۹۰ هزار دلار ثبت شده است.
یکی از بندهای مهم توافقنامه ژنو به آزادسازی صادرات قطعات هواپیما به ایران و لغو این تحریم اختصاص داشت که به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشور تا کنون - با گذشت سه ماه از مذاکرات - با وجود صدور مجوز صادرات قطعات هواپیما از سوی وزارت خزانهداری آمریکا قطعه به کشور وارد نشده است.
علیررضا جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی با بیان این مطلب اظهار داشت: در حالی که تقریبا سه ماه از توافقنامه ژنو میگذرد وزارت خزانهداری آمریکا بالاخره مجوز صادرات قطعات هواپیما به ایران را تنها برای شرکتهای بوئینگ و جنرالالکتریک صادر کرد اما تاکنون اجرای کامل این بند توافقنامه محقق نشده است.
وی با اشاره به صدور مجوز وزارت خزانهداری آمریکا برای صدور قطعات هواپیما از شرکتهای بوئینگ و جنرالالکتریک به ایران گفت: از مدتها پیش ارتباط میان شرکتهای ایران با این شرکتها برای واردات قطعه انجام شده بود اما تاکنون در این خصوص نتیجهای حاصل نشده است.
جهانگیریان افزود: پیرو صدور مجوز از سوی وزارت خزانهداری آمریکا برای شرکتهای بوئینگ و جنرال الکتریک در خصوص صدور قطعات و انجام تعمیرات هواپیماهای ایرانی ذکر این نکته ضروری است که بر اساس مفاد ماده ۴۴ کنوانسیون شیکاگو دولت آمریکا موظف به تامین ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی بوده و با جلوگیری از دسترسی ایران به این سرویسهای فنی به تعهدات بینالمللی خود عمل نکرده است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در ماده ۴۴ کنوانسیون شیکاگو بر تامین بیخطری پرواز در امور هوانوردی تاکید شده است. همچنین ماده ۴ این کنوانسیون اعلام میکند کشورهای عضو نباید مقاصدی را که با این کنوانسیون منافات دارد علیه هواپیمایی کشوری بکار ببرند لذا استفاده دولت آمریکا و دولتهای غربی از حربه تحریم در صنعت هواپیمایی به عنوان ابزار سیاست خارجی در تعارض کامل با این ماده است.
وی گفت: ضمنا مجوز صادره از سوی وزارت خزانهداری آمریکا تعداد کمی از هواپیماهای فعال ایران را در بر میگیرد و این امر بیانگر تعلل شرکتهای آمریکایی بر خلاف توافقات ژنو علی رغم صداقت کشور ایران است.