خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان حمل و نقل جاده‌ای:

رشد 98 درصدی تردد کامیون های ترانزیتی در سال گذشته

رشد 98 درصدی تردد کامیون های ترانزیتی در سال گذشته
کد خبر : ۱۲۱۱۲۲۹

مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت:میزان ترانزیت جاده ای کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته با جهشی فوق العاده از مرز 3/9 میلیون تن و 436 هزار تردد ترانزیتی عبور کرد.

به گزارش ایلنا، جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری با بیان اینکه میزان ترانزیت جاده ای کالا از قلمرو کشورمان از مرز 3/9 میلیون تن و 436 هزار تردد ترانزیتی عبور کرد، اظهار داشت: این نصاب در شرایط پساکرونا و با وجود ادامه اعمال محدودیت‌های نسبی جهانی و منطقه ای ناشی از همه گیری ویروس کرونا حاصل شده است، به نحوی که کماکان شاهد ادامه انسداد مرزهای ترکمنستان برای حمل یکسره کامیونها به کشورهای آسیای میانه هستیم و همچنین در وضعیت اقتصادی افغانستان بعد از حاکمیت طالبان، ترانزیت کالا به این کشور کاهش چشمگیری داشته است.

وی گفت: با وجود شرایط موصوف، کسب رکورد رشد 98 درصدی در تردد کامیون‌های ترانزیتی، بسیار ارزشمند و بیانگر استعدادهای کم نظیر ذاتی و عملیاتی سرزمین ایران است و در صورت عدم وجود شرایط محدودکننده فوق رکورد دهه های اخیر ترانزیت کالا از ایران قطعاً در سال 1400 شکسته می شد.

همچنین در اسفند ماه سال 1400 تردد کامیون‌های حامل کالاهای ترانزیتی با رسیدن به رقم 43 هزار دستگاه، نصاب جدیدی برای تردد کامیون های حامل کالای ترانزیتی در سالهای گذشته ثبت گردید، این در حالی است که میانگین تردد ترانزیت در سال گذشته 33650 دستگاه در ماه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس رویکرد اصولی دولت سیزدهم در همگرایی سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، پیگیری دیپلماسی فعال منطقه ای توسط شخص ریاست محترم جمهور در قالب پیمان های اقتصادی منطقه ای نظیر شانگهای، اکو و اوراسیا و همچنین به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای رفع تحریم های بانکی و بیمه ای، در صورت حاکمیت ثبات سیاسی منطقه ای و همراهی شایسته تمامی دستگاه‌های همکار می‌توان به ثبت رکوردی تاریخی بالای 20 میلیون تن برای ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال 1401 امیدوار بود.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه اظهار داشت: البته در کنار این عوامل باید به ایجاد سایر الزامات و بسترهای مورد نیاز نظیر ایجاد ساختار اداری مدیریت واحد توسعه ترانزیت از قلمرو کشور، ارتقای زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لجستیکی، فعال سازی انواع تسهیلات گمرکی پیش بینی شده در قانون امور گمرکی نظیر تعویض بارگیر و ترانسشیپ کالاهای ترانزیتی در بنادر و تسهیل عبور و مرور در پایانه های مرزی با رویکرد استفاده از فناوری های بومی دانش بنیان اهتمام لازم معمول شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز