خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

افزایش سهم پیمانکار ایرانی و کاهش مبلغ قرارداد احداثراه آهن تهران - قم - اصفهان

افزایش سهم پیمانکار ایرانی و کاهش مبلغ قرارداد احداثراه آهن تهران - قم - اصفهان
کد خبر : ۲۵۵۷۱۶

بر اساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ مبنی بر توسعه خطوط ریلی به میزان ۲۵ هزار کیلومتر، تکمیل و احداثخطوط ریلی در راس برنامه های وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان با حضور رئیس جمهور گفت: برای احداثاین خط ریلی در سال ۱۳۸۹ تفاهم نامه ای با یکی از شرکت های چینی به مبلغ ۵/۲ میلیارد یورو منعقد و سهم پیمانکار ایرانی در آن تنها به ۱۰ درصد محدود شد، اما در دولت یازدهم با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و مذاکرات مستمر مبلغ قرارداد به حدود ۲/۵ میلیارد یورو کاهش و سهم پیمانکاران ایرانی به ۶۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، دقایقی پیش با حضور ریاست محترم جمهور عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم با اشاره به اهمیت گسترش شبکه ریلی در کشور گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و استراتژی ریاست محترم جمهور در خصوص توسعه زیرساخت های حمل و نقل با اولویت توسعه راه آهن در کشور و بر اساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ مبنی بر توسعه خطوط ریلی به میزان ۲۵ هزار کیلومتر، تکمیل و احداثخطوط ریلی در راس برنامه های وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفته است.

علی نورزاد افزود: در حال حاضر ۱۸ مرکز استان، ۱۰ بندر و ایستگاه های مرزی کشور با کشورهای همسایه به صورت مستقیم به شبکه ریلی متصل بوده که با بهره برداری بیش از ۴ هزار کیلومتر راه آهن در دست احداث، تمامی مراکز استان ها و بنادر و مرزهای اصلی کشور تحت پوشش مستقیم شبکه ریلی قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان گفت: راه آهن سریع السیر به راه‌آهنی گفته می شود که سرعت قطارها در آن با لحاظ تمهیدات خاص از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رود و اکثر کشورهای توسعه یافته در صنعت حمل و نقل بیشترین سرمایه گذاری را بر توسعه راه آهن های خود قرار داده اند و قطارهای سریع‌السیر می توانند همانند دیگر زیرساخت های حمل و نقل با برنامه ریزی مناسب توسعه اقتصادی را تسریع نمایند.

نورزاد طول این خط ریلی را ۴۱۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: احداثاین خط ریلی امکان ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راه آهن سریع السیر در کشور، صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل به میزان سالانه بیش از ۷ هزار میلیارد ریال، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق هدف پروژه و ارتقا جایگاه راه آهن ایران در منطقه و جهان را به همراه دارد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز