غفلت خطوط هوایی ایران و جاذبههای شرکتهای خارجی برای ایرانیان
حال عنوان میشود که خطوط هوایی ما چرا نباید در این بازار بزرگ سهمی داشته باشند و با تاکیدات دولت یازدهم و شخص رئیس جمهوری به منظور فعال کردن صنعت گردشگری، چرا مسئولین راهکاری برای استفاده از این فرصت طلایی به منظور جذب سرمایههای نهفته در آن، ارائه نمیکنند؟
یکی از شرکت های هواپیمایی خارجی به منظور جذب مسافران ایرانی، از شیوهای جدید برای تبلیغات استفاده کرد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، این شرکت با ایجاد یک برگه اینترنتی قرعه کشی، به شرکت کنندگانی که از این طریق ثبت نام کرده و در آن برنده شدهاند، سه بلیط درجه یک به هر مقصدی که مایل هستید، هدیه میدهد.
به منظور برنده شدن در این قرعه کشی باید امتیاز خود را افزایش داده و برای بالا بردن امتیاز خود باید افراد دیگر را نیز به این قرعه کشی دعوت کنید. به این ترتیب هم شانس خود را برای برنده شدن افزایش دادهاید و هم با دست خود و رایگان برای این شرکت تبلیغ کردهاید.
اما نکتهای که مطرح میشود این است، چرا شرکتهای هواپیمایی داخلی، توانایی جذب مسافران ایرانی را ندارند، که در غیاب آنان شرکتهای خارجی با سادهترین روشها خواهان جذب مسافران ایرانی باشند؟
در جواب به این پرسش، پاسخهای بسیاری را میتوان عنوان کرد، اما برای بررسی عمدهترین دلایل این بازاریابی ضعیف، میتوان دو دلیل را برشمرد؛ اول آنکه به دلیل دولتی بودن و تامین منابع و ارائه تسهیلات متعدد به آنها، این شرکتها تلاشی برای ورود به بازار رقابتی و فراهم کردن شرایط مختلف به منظور جذب بازار نمیکنند.
مسئله دوم نیز اینگونه مطرح میشود که وقتی ۷۰ درصد مشتریهای این شرکتها را دولت تامین میکند، آنها دیگر نیازی به یافتن بازار جدید ندارند.
اما خود شرکتهای هواپیمایی مسائل یاد شده را رد کرده و عدم تامین منابع مالی را بزرگترین مشکل خود برای ورود به رقابت بر سر جذب مشتریان داخلی و خارجی عنوان میکنند.
مسائل یاد شده را میتوان اضلاع مختلف مشکلات موجود در صنعت هواپیمایی کشور دانست و یادآور شد که مجموعه مشکلاتی نظیر تاخیرهای بلند مدت، فراهم نبودن جذابیتهای خطوط هوایی داخلی برای مشتریان و نیز شناور نبودن قیمتها دلایلی دیگر برای بی میل شدن مسافران برای انتخاب خطوط هوایی ایرانی است.
امروزه یکی از بزرگترین جذابیتهای خطوط هوایی دنیا به منظور جلب نظر مشتریان، شناور کردن قیمتهای پروازهای خود است. به عنوان مثال میتوان از شرکت هواپیمایی ایرآسیا نام برد که فارغ از مسائل و مشکلات پیش آمده به واسطه سقوط هواپیما، به عنوان برترین خط هوایی ارزان قیمت جهان طی سالهای اخیر انتخاب میشده است.
این خط هوایی پروازهای ارزان قیمتی به بیش از ۱۰۰ مقصد داخلی و بینالمللی در ۲۲ کشور جهان دارد، که همین عامل باعثشد در تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۱۱ اعلام شود که ایرآسیا سفارش خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس A۳۲۰neo را به کمپانی ایرباس داده که از این خرید به عنوان بزرگ ترین سفارشی که تا آن روز یک شرکت هواپیمایی داده، یاد میشود.
حال عنوان میشود که خطوط هوایی ما چرا نباید در این بازار بزرگ سهمی داشته باشند و با تاکیدات دولت یازدهم و شخص رئیس جمهوری به منظور فعال کردن صنعت گردشگری، چرا مسئولین راهکاری برای استفاده از این فرصت طلایی به منظور جذب سرمایههای نهفته در آن، ارائه نمیکنند؟