وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:
یک کیلو قیر هم بابت بدهی به پیمانکاران نداده ایم
قیریارانه ای تنها در اختیار پروژه های اصلی قرار می گیرد و قطعا اگر به پروژه های دیگر فروخته شود، برخورد جدی می شود.
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه ششمین همایش و نمایشگاه ملی قیر و آسفالت ایران در جمع خبرنگاران از تدوین لایحه تمهیدات دولت برای جلب سرمایه گذار بخش خصوصی و خارجی در حوزه راهسازی خبرداد و گفت: طبق هدف گذاری ها متوسط عمر آسفالت جاده ها ۱۲ سال پیش بینی شده است.
عباس آخوندی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه فعالان حوزه مدعی اند، وزارت راه با اختصاص قیر باکیفیت دولتی به پیمانکاران بابت بدهی و مطالبات پیمانکاران به دلالی در بازار دامن زده است، اظهار کرد: این ادعاها هیچ پایه و اساسی ندارد و وزارت راه یک کیلو قیر هم به پیمانکاران به جای مطالبات و سهم سرمایه گذاری در پروژه ها نداده است.
وی ادامه داد: قیریارانه ای تنها در اختیار پروژه های اصلی قرار می گیرد و قطعا اگر به پروژه های دیگر فروخته شود، برخورد جدی می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی به شدت به دنبال افزایش استانداردهای نحوه استفاده از قیر در پروژه ها، حمل و نقل آن و زمان اجرا است، گفت: به دنبال این هستیم که تمام فرآیند را از زمان حمل و نقل تا اجرا را استاندارد کنیم.
آخوندی افزود: با توجه به ارزش قیر، این کالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و سطح سرمایه گذاری بسیار بزرگی از طریق قیر در صنعت ملی ایجاد می شود؛ بنابراین به دنبال ایجاد بهره وری در استفاده از قیر هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال بازینی مجدد از راه های کشور برای اتصال جاده های کشور به راه های بین المللی و آسیایی هستیم، اظهار کرد: در حال حال حاضر ۲۰۰ هزار کیلومتر راه در سطح جاده های کشور وجود دارد که این راه های چه شبکه های شمال – جنوب، چه شرق و غرب و چه راه های قطری ارزیابی شده اند که خلا های اتصال این شبکات به راه های بین المللی شناسایی شده است و مقاطعی گلوگاه هایی وجود دارد که باید این نقاط ارتقا پیدا کند.
وی با اشاره به نیاز به حجم سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیاردی در پروژه های راهسازی گفت: پروژه های راهسازی به سرمایه گذاری کلانی نیاز دارد بنابراین قرار است تمهیداتی به صورت یک لایحه به مجلس داده شود که بعد از تصویب، دولت تمهیداتی برای جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی و بین المللی برای توسعه شبکه راه ها داشته باشیم.