مدیرعامل سازمان صنایع هوایی کشور خبر داد:
پایان مرحله طراحی مفهومی هواپیمای مسافربری ۱۵۰نفره در دانشگاه صنعتی اصفهان
درگردهمایی طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری ۱۵۰ نفره در دانشگاه صنعتی اصفهان، پایان مرحله طراحی مفهومی و آغاز مرحله طراحی مقدماتی این طرح اعلام شد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی کشور در نشست با رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولین مراکز تحقیقاتی، با اشاره به گزارشهای ارائه شده در این نشست پیرامون طراحی مفهومی بخشهای مختلف هواپیمای مسافربری ۱۵۰ نفره گفت: بین ۹۵ الی ۱۰۰ درصد این مرحله در بخشهای مختلف به پایان رسیده که با اتمام این فاز، در مرحله طراحی مقدماتی برخی اصلاحات لازم انجام خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، منوچهر منطقی افزود: منبع نخست تأمین بودجه این طرح، شورای عالی عتف به عنوان مرجع تصویب این طرح کلان ملی است که با ساماندهی و تعریف طرحهای تحقیقاتی دیگر در زیر سیستمهای این طرح کلان و استفاده از بودجه تحقیقاتی سایر بخشها، دیگر هزینههای آن نیز تأمین خواهد شد.
وی به محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان در طراحی بخش اویونیک این هواپیما اشاره و تصریح کرد: اویونیک از بخشهایی است که در کشور کمتر به آن پرداخته شده و با توجه به وضعیت بسیار خوب کشور در حوزههای الکترونیک، مخابرات، کنترل و میکروالکترونیک و نیز توانمندیهای چشمگیر اساتید این حوزه، در صورت توجه به این بخش، دستاوردهای ارزشمندی حاصل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی کشور، توانمندیها و توفیقات دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام پروژههای محول شده در بخش رادار را مبنایی به منظور ارائه پروژه اویونیک این طرح به این دانشگاه دانست و ادامه داد: اطمینان دارم دانشگاه صنعتی اصفهان در اجرای این بخش موفق خواهد بود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز مبنای این طرح کلان بعنوان نخستین طرح بزرگ کشور در این سطح را بهره گیری از توان و ظرفیت بخشهای علمی کشور در زمینههای مختلف فنی و مهندسی مرتبط با هواپیما عنوان کرد.
علیرضا جهانگیریان افزود: در این طرح قریب به ۲۰۰ نفر در قالب هفت گروه تخصصی و چهار گروه مدیریتی طراحی مفهومی این پروژه را انجام و یک هزار و ۳۷۸ کتابچه یا مدرک فنیشناختی، توصیفی و کیفی تهیه کردهاند.
وی اضافه کرد: میزان فعالیت انجام شده در بخش طراحی مفهومی هواپیمای ملی ۱۵۰ نفره در دانشگاهها و پارک علم وفناوری همکار ۴۵۶ هزار نفرساعت و در بخش صنعت ۱۵۰ هزار نفر ساعت است.
جهانگیریان با اشاره به گزارشهای ارائه شده درخصوص طراحی مفهومی بخشهای مختلف این هواپیما تصریح کرد: امروز بعنوان یک روز تاریخی شاهد آن بودیم که حداقل در فاز طراحی مفهومی، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی همکار، حول این موضوع آموزش دیدهاند، تجربه کسب کردند و توانستهاند این مرحله را مطابق با استانداردهای بین المللی به انجام برسانند.
در ابتدای این نشست، رییس پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان گزارشی ازفرآیند اجرای فازهای شناخت اولیه و طراحی مفهومی و اقدامات صورت گرفته در بخش اویونیک طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری ۱۵۰ نفره، ارائه کرد.
وحید غفاری نیا با اشاره به مشارکت فعال و همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، کادر پژوهشکده اویونیک این دانشگاه و نیز ۹۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دراین طرح تصریح کرد: در مرحله بعدی انجام حدود چهارهزار فعالیت و نیز تهیه قریب به هزار کتابچه پیش بینی شده است.
همچنین در این نشست شرکت کنندگان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پارک علم و فناوری فارس بعنوان مجری بخش بال و بدنه و نیز دانشگاه علم و صنعت بعنوان مجری بخش موتور این هواپیما به ارائه گزارش نهایی خود از انجام روند طراحی مفهومی در بخشهای مورد نظر پرداختند.
بازدید از پژوهشکده اویونیک و نیز پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) دانشگاه صنعتی اصفهان و توانمندیها و دستاوردهای این دو مرکز مهم پژوهشی کشور، بخش پایانی این نشست بود.
طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای جت مسافربری ۱۵۰ نفره با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس از دوسال گذشته در حال انجام است.