دارابی: پایتخت۳؛ خانهها را گرم و ماهوارهها را خاموش کرد
پایتخت، پیامهای فراوانی دارد که باید نویسندگان، هنرمندان و دیگر اصحاب قلم و هنر به آن بپردازند. بهره گیری از موسیقی محلی و سنتی، تهیه کننده باسابقه و بالاخره کارگردان کاربلد، متعهد و وفادار به ارزشهای جامعه را باید از دیگر ویژگیهای این سریال برشمرد. پایتخت، طبق نظرسنجیها بالای ۹۰ درصد بیننده داشت.
علی دارابی(معاون عزت الله ضرغامی) با انتشار یادداشتی نظر خود را درباره سریال ژایتخت ۳ و پیامهای آن اعلام کرد.
به گزارش ایلنا؛ متن کامل این یادداشت که نسخهای از آن در اخیتار ایلنا قرار گرفته؛ بدین شرح است:
سریال پایتخت ۳ در نوروز ۹۳ از سیمای رسانه ملی برابر نظرسنجیها و ارزیابیها، همچنان در صدر مجموعههای نمایشی و ویژه برنامههای سیما و نوروز بوده است. یک دغدغه مهم برای معاونت سیما و دست اندرکاران سریال در خصوص سری سازی پایتخت وجود داشت که آیا بیننده و رضایتمندی مخاطب در پایتخت ۱ و ۲ در پایتخت ۳ هم تکرار خواهد شد؟ دستیابی به پاسخ این پرسش و برطرف شدن نگرانیها، مطالعه، بررسی و زمان زیادی را به خود اختصاص داد و در یک اقدام هماهنگ، معاونت سیما و تیم تولید(نویسنده، تهیه کننده، کارگردان، بازیگران و…) تصمیم به تولید پایتخت گرفتند که اقبال و رضایت عمومی مردم، حکایت از درستی این تصمیم بوده است. اما براستی دلایل موفقیت، محبوبیت، پیشتازی و رضایتمندی پایتخت ۳ نزد بینندگان میلیونی در چه مواردی نهفته است؟
در یک دسته بندی کامل اهم این دلایل عبارت است از:
یکم) صیانت از زبان و گویشهای محلی. یکی از نگرانیهای بزرگ سازمان علمی، فرهنگی، آموزشی یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد آن است که در روند جهانی سازی و جهانی شدن بیش از ۲۷۰۰ زبان، گویش و لهجههای محلی در حال نابودی است، زیرا زبانهای مسلط و غالب بین المللی در حال هضم و بلعیدن همه گویشها، لهجهها و زبانهای دنیا به نفع خود هستند.
اگر بزرگترین پیام و دستاورد سریال پایتخت را حفظ، ترویج و صیانت از زبان، گویش و لهجه خطه شمال کشور بدانیم، سخن به گزاف نگفتهایم و این نکته مهم را باید بیش از همه اقوام ایرانی قدر بدانند و خود بزرگترین حامی تولید این قبیل مجموعهها باشند.
دوم) اهتمام بایسته به مسائل اصلی کشور. هدفمندسازی یارانهها یکی از بزرگترین اقدامات کشور برای اصلاح وضع اقتصادی کشور است. به ویژه آنکه در اواخر فروردین ۹۳ دولت درصدد ثبت نام از واجدان شرایط یارانه است. وقتی در پربینندهترین برنامه تلویزیونی به موضوع هدفمندسازی به صورت هنرمندانه و حرفهای پرداخته میشود این یعنی در متن سیاستهای نظام حرکت کردن و تلاش برای اجرای موفق سیاستهای دولت محسوب میگردد. افزون بر این مساله محیط زیست که امروزه به مثابه یک بحران جهانی است و در کشور کم آب و خشک ایران، حفظ محیط زیست و حمایت از دست اندرکاران آن در یک سریال تلویزیونی مثال زدنی است. و بالاخره مساله افزایش جمعیت را که از راهبردهای کشور است در سکانسها، پلانها و قسمتهای مختلف پایتخت میتوان دید که این اهتمام و توجه ستودنی است.
سوم) ترویج معنویت و ارزشها. پایتخت در این بخش کاری کرد کارستان. ترویج روزی حلال، مذمت دروغگویی و غیبت و سوءظن، نامگذاری فرزند به نام اهل بیت علیهم السلام، بخصوص انتخاب هوشمندانه نام فاطمه(س) در ایام شهادت حضرت زهرا(س)، تاثیر دعای والدین در موفقیت فرزند(درخواست نقی از مادر مرحومش برای پیروزی او در مسابقه کشتی)، تجلی مناسب رفتار و اعمال مذهبی(نماز نقی، ارسطو و همسر چینی او)، استعانت نقی از قرآن و بخصوص امام رضا(ع) و توسل به امام رئوف، بخشهایی از جلوهها و نمادهای دینی، ارزشی و مذهبی در پایتخت به حساب میآید.
چهارم) خانواده محوری. بیتردید پایتخت نمونهای موفق از الگوی زندگی ایرانی اسلامی است. تکریم والدین(بابا پنجعلی)، احترام به بزرگ ترها، تشخص و منزلت زن در خانواده و ایفای مقام مشورت و تصمیم گیری آنان در عرصههای مختلف، همدلی، تعاون و معاضدت همه اعضا نسبت به سرنوشت یکدیگر(عمل جراحی بهبود و گذشت سخاوتمندانه همسر ارسطو از اندوخته مالی برای مخارج عروسی و به صورت داوطلبانه آن را صرف عمل جراحی بهبود کردن)، زندگی ساده، بیپیرایه در عین قناعت و بیآلایشی و ارائه تصویری شایسته از زن مسلمان ایرانی(هما، فهیمه و…) را که در همه شرایط در کنار همسر و اعضای خانواده هستند باید از ویژگیهای سریال پایتخت برشمرد.
پنجم) امید و غرور ملی. قهرمان پایتخت(نقی) نماد یک انسان سختکوش، پرتلاش و مصمم برای رسیدن به هدف است. هدف او کسب مقام قهرمانی در کشتی و افتخارآفرینی برای مردم منطقه(علی آباد، مازندران به عنوان پایتخت کشتی ایران) و به اهتزاز درآوردن پرچم پرافتخار ایران است. قهرمان برای رسیدن به این اهداف از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند و تمام سختیها را به جان میخرد تا به پیروزی دست یابد.
این همان الگوی یک پهلوان و قهرمان ایرانی است. و چه زیبا و هنرمندانه کارگردان در قسمت پایانی و در شب ۱۲ فروردین(روز جمهوری اسلامی) به امام(ره)، شهیدان و نظام جمهوری اسلامی ادای دین میکند و پیروزی ایران بر آمریکا، روسیه و چین و برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی را با اجرای سرود دسته جمعی مردم(همبستگی ملی) در استادیوم ورزشی به نمایش درمی آورد. پایتخت یکسره غرور ملی، عرق ملی، همبستگی اجتماعی، وحدت اقوام(مشهدی، مازنی و…) را به رخ بیننده میکشد و مخاطب از این وحدت ملی احساس افتخار میکند. و از رهگذر همین رخدادهاست که دو ورزش مهم و پرطرفدار فوتبال و کشتی که دومی به عنوان ورزش ملی و افتخار ایرانی به حساب میآید، برای مردم و ورزش دوستان بازخوانی میشود. و لحظات غرور آفرین پیروزی قهرمان ایرانی اشک شوق هر ایرانی را در نوروز جاری میسازد و هیچ حسی برتر از برانگیختن حس غرور ملی و وحدت ملی نیاز مبرم امروز جامعه ما نیست.
پایتخت، پیامهای فراوانی دارد که باید نویسندگان، هنرمندان و دیگر اصحاب قلم و هنر به آن بپردازند. استفاده از هنروران به صورت سنجیده(در ورزشگاهها، تماشاگران، جلوههای ویژه، طراحی صحنه، لوکیشنهای متعدد و جذاب، بازیهای اثرگذار و به یادماندنی هنرمندان، بهره گیری از موسیقی محلی و سنتی، تهیه کننده باسابقه و بالاخره کارگردان کاربلد، متعهد و وفادار به ارزشهای جامعه را باید از دیگر ویژگیهای این سریال برشمرد. پایتخت، طبق نظرسنجیها بالای ۹۰ درصد بیننده داشت.
پایتخت، سریال و مجموعهای نمایشی اجتماعی با درونمایه طنز و کمدی بود که زندگی یک خانواده ایرانی را روایت میکرد. پایتخت ۱ با مهاجرت سازنده به تهران آغاز شد، پایتخت ۲ به مساله اقوام ایرانی و لزوم وحدت ملی و مذهبی پرداخت و در پایتخت ۳ امید و تلاش و افتخار ملی را مشاهده کردیم. آیا نباید از این تیم همدل و همراه انتظار ادامه کارهای بیشتری داشته باشیم؟ راه قدرشناسی از آنان چیست؟ هر کسی باید به وظیفه خود عمل کند. پایتخت سریالی بود که خانهها را گرم و ماهوارهها را خاموش کرد.