خبرگزاری کار ایران

معاون صدای رسانه ملی عنوان کرد:

مهمترین ماموریت رادیو کمک به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست

کد خبر : ۱۵۲۵۴۷

با توجه به وجود انواع رسانه‌های مکتوب، دیداری، شنیداری در عصر کنونی رادیو تلاش می‌کند تا با رصد محیط‌های داخلی و خارجی و مشاهدات و بررسی‌های صورت گرفته خود را به رسانه تراز نزدیک‌تر کند.

ایلنا: معاون صدای رسانه ملی در نشست مدیران و برنامه‌سازان معاونت صدا ضمن تبیین سیاست‌ها و اولویت‌های برنامه‌سازی رادیو در سال جدید رویکرد رادیو در سال ۹۳ را اعلام کرد.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت صدا؛ هم‌اندیشی مدیران و برنامه‌سازان معاونت صدا و مراسم تجلیل از برگزیدگان برنامه‌های رادیو امروز در استودیوی شماره ۱ و شماره ۸ ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در این مراسم محمدحسین صوفی؛ معاون صدای رسانه ملی، مدیران شبکه‌های رادیویی، مدیران کل و ستادی صدا و برنامه‌سازان رادیو حضور داشتند.

معاون صدای رسانه ملی با حضور در این جلسه ضمن تشریح اهم فعالیت‌های رادیو در سال ۹۲ به تبیین رویکردهای رادیو در سال ۹۳، سیاست‌ها، رویکردها و اولویت‌های برنامه‌سازی در سال ۹۳ پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه رادیو رسانه‌ای محبوب و دوست داشتنی در میان اقشار مختلف جامعه است، خاطر نشان کرد: رادیو دوران باشکوهی را سپری می‌کند وتولید و پخش برنامه‌های متنوع به تعامل یا مخاطب، تنوع برنامه‌ها، رضایتمندی مخاطب برگزاری انواع همایش‌ها با حضور هنرمندان و ورزشکاران برگزاری در جشنواره‌ها و نیز کسب جوایز از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی نشان از پویایی و بانشاطی این رسانه دارد.

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به اینکه رادیو استراتژی swot را مدنظر قرار داده، تاکید کرد: معاونت صدا براساس استراتژی(SWOT) محیط خارجی و داخلی خود را رصد و براساس نتایج به دست آمده برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهد. با همین نگاه سال قبل رویکرد رادیو رسانه‌ترازاعلام گردید که مقصود از آن دستیابی به رسانه‌ای در شأن جمهوری اسلامی ایران بود.

معاون صدای رسانه ملی افزود: با توجه به وجود انواع رسانه‌های مکتوب، دیداری، شنیداری در عصر کنونی رادیو تلاش می‌کند تا با رصد محیط‌های داخلی و خارجی و مشاهدات و بررسی‌های صورت گرفته خود را به رسانه تراز نزدیک‌تر کند.

صوفی ویژگی‌های رسانه تراز و ایده‌آل را برشمرد و گفت: تأثیرگذاری بر محیط داخلی و بیرونی، اثربخشی و مفید بودن برای مخاطب، کارآمدی و توانمندی حرفه‌ای، رقابت در عرصه‌های گوناگوناز مهمترین ویژگی‌های رسانه تراز است که معاونت صدا به دنبال انجام فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده در راستای دست‏یابی به ایده‌آل‌های مورد نظرمان است.

معاون صدای رسانه ملی خاطر بیان داشت: برای رسیدن به رسانه تراز در سال ۹۲ مجموعه‏ای از اقدامات انجام شد که مهم‌ترین آن‌ها نهادینه شدن دو نگرش برنامه‌ریزیو هدف‌گذاری رسانه در راستای چشم‌انداز و هدف‌های عالی متناسب با ضرورت‌های اجتماعی و الزامات محیط بیرونی و همچنین اعمال نظارت‌های مستمر و سنجش پیوسته عملکرد(نظارت درون‌زا و بی‌وقفه) برای تطبیق با برنامه‌ها و سیاست‌ها و نیز تشخیص نارسایی‌ها و آسیب‌هادر معاونت صدا می‌باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت صدا در سال ۹۲ در حوزه برنامه‌ریزیگفت: افزایش شبکه‌های رادیویی، از ۲۲ شبکه در سال ۹۱ به ۲۶ شبکه در سال ۹۲، افزایش ساعت پخش برخی شبکه‌های رادیویی وهمچنین ایجاد تنوع در برنامه‌ها نسبت به سال ۹۱ از طریق افزایش تعداد عنوان از ۹۴۸ عنوان و ۳۳۲۰ برنامه در هفته به ۱۲۲۲ عنوان و ۴۴۸۱ برنامه در هفته از مهمترین اقدامات معاونت صدا در سال ۹۲ بوده است.

صوفی افزود: راه‌اندازی شبکه‌های جدید، استفاده ازفضای مجازی و فناوری‌های نوینهمچون راهنمای الکترونیکی برنامه‌ها برای گیرنده‌های دیجیتال(EPG) و سامانه هوشمند اطلاع‌رسانی برنامه‌های شبکه‌های رادیویی در بستر وب با نام(RadioNama) همچنین کانال هوشمند(My Radio) جهت انتخاب و شنیدن انواع فایل‌های صوتی اعم از بیانات برگزیده مقام معظم رهبری(مدظله)، موسیقی، برنامه‌های آرشیوی، افکت، ادعیه، مداحی و… از اقدامات دیگر معاونت صدا می‌باشد.

معاون صدا بیان داشت: رادیو در وقایع مختلف و مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، راهپیمایی ۲۲ بهمن، روز قدس، ۹ دی، جشن‌های نیکوکاری و… حضور پرشوری داشته است و در برنامه‌سازی به موضوعات مورد تأکید در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله) نظیر " نامگذاری سال "، " سبک زندگی "، " خانواده اسلامی - ایرانی "، " سیاست‌های جمعیتی "، " امید آفرینی "، " اقتصاد مقاومتی " و…توجه ویژه‌ای داشته است.

صوفی تدوین اطلس جامع محتوایی را از دیگر اقدامات ارزشمند رادیو در سال ۹۲ برشمردو گفت: کمک به اجرایی شدن برنامه‌های قوای سه‌گانه، نهاد‌ها، سازمان‌ها و هم چنین تعامل مناسب با آن‌ها و تعامل سازنده با مراکز علمی و پژوهشی کشور از فعالیت‌های صدای رسانه ملی در سال ۹۲ بوده است.

معاون صدای رسانه ملی راه‌اندازی و توسعه باشگاه‌های مخاطبان رادیویی، برگزاری و شرکت در همایش‌ها و جشنواره‌ها نظیر: پیرغلامان حسینی، قرآن کتاب زندگی، جوانه، رویش، برنامه‌های اقتصادی، تقدیر از ورزشکاران برتر، گلریزان‌های متعدد، بزرگداشت مفاخر فرهنگی و علمیافزایش هم‌گرایی و حذف موازی‌کاری در بین شبکه‌ها را از دیگر اقدامات این رسانه در سال جاری برشمرد.

وی به فعالیت‌های سال ۹۲ در حوزه نظارت اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به رعایت قواعد زبان معیار در رسانه، برگزاری مسابقات موضوعی و مناسبتیدر بین شبکه‌ها و تقدیر از برنامه‌سازان موفق در مراسم گوناگون، تقدیر شورای نظارت از عملکرد معاونت صداو برنامه‌سازان در اجرای نظرات کارشناسی شورای نظارت از مهمترین اقدامات صدای رسانه ملی در این حوزه بوده است.

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به حضور موثر و مشارکت گسترده رادیو در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی خاطر نشان کرد: حضور در این جشنواره‌ها با هدف ارتقاء سطح توانمندی‌های برنامه‌سازان و معرفی قابلیت‌های رادیو در عرصه‌های نوین و کسب توفیق‌های گوناگون شبکه‌ها صورت گرفته است.

صوفی به اشاره به رویکرد رادیو در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ گفت: رویکرد رادیو در سال ۸۸: تلاش در جهت تشخص و سرآمدی، سال ۸۹: برنامه‌ریزی در زمینه مدیریت و مهندسی پیام، سال ۹۰: تلاش در جهت جذب مخاطب جدید و حفظ مخاطب فعلی، سال ۹۱: نهادینه ساختن تفکرایده‌های نو، تحول در محتوا، سال ۹۲: توجه به ویژگی‌های رادیو به عنوان رسانه تراز جمهوری اسلامی ایرانبوده است که بر این اساس رویکرد رادیو در سال ۹۳ هویت و تمایزشبکه‌ای نامگذاری شد.

وی با اشاره به دلایل نامگذاری شعار سال ۹۳ و مراحل آن، اولویت‌ها و سیاست‌های برنامه‌سازی در این سال را تشریح کرد و گفت: بهره‌گیری حداکثری از مزیت رادیو در تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی به ویژه برنامه‌های پیشواز، تحویل سال، شعار سال، راهیان نور، روز جمهوری اسلامی، روز طبیعت، شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اقتصاد مقاومتی، پیاده‌سازی اطلس محتوایی، حمایت از مذاکرات هسته‌ای و همراهی با دولت، نامگذاری سال، رویکرد تمایز و هویت از مهمترین سیاست‌های برنامه‌سازی است.

صوفی به استمرار تحقق سیاست همسویی تمامی برنامه‌ها با ارزش‌های دینی و اخلاقی، اشاره کرد و افزود: ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، توجه ویژه به حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و جانبازی، تقویت تعامل رادیو با مراکز علمی و پژوهشی کشور(حوزوی - دانشگاهی) و حفظ هویت جمعی و مولفه‌های هویت ملی وتوجه به خرده فرهنگ‌ها و قومیت‌ها از رویکردهای برنامه‌سازی در این حوزه است.

همچنین تقویت بنیان خانواده، هدف‌گذاری شبکه‌ها برای افزایش مخاطب، افزایش سهم برون‌سپاری تولیدات رادیویی، برنامه‌هایی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، حفظ محیط زیست، حضور موثرتردر فضای مجازی از دیگر رویکردهای برنامه‌سازی در سال ۹۳ است.

وی با اشاره به توصیه‌ها و تاکیدات ریاست محترم سازمان در جلسات ۳۵ گانه افق رسانه ملی به ویژه نشست‌های سال ۹۲ ومولفه‌های ۴ گانه دین، اخلاق، امید و آگاهی مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله) به مدیران و برنامه‌سازان رادیو توصیه کرد: در انجام وظایف محوله به رصد تحولات و نیازهای جامعه و برنامه‌سازی براساس مسائل و موضوعات فوق، تقویت رفتار حرفه‌ای و حفظ حمیت، وفاداری و تعصب نسبت به برنامه‌ها، رعایت قواعد زبان معیار فارسی، تولید برنامه‌هایی با محوریت معنویت و اخلاق‌گرایی و آگاهی از وضعیت سیاسی اجتماعی کشور توجه داشته باشند.

وی به همه همکاران و برنامه‌سازان توصیه کرد: از ساعات طلایی در طول روز نهایت استفاده را ببرند و برنامه‌های شاد و متناسب با نیازهای جامعه و اقشار گوناگون مخاطبان تولید نمایند.

معاون صدای سازمان صدا و سیما توجه به برنامه‌ریزی و برنامه محوری، سرعت و دقت در انتقال سیاست‌ها و مشارکت با فرهنگستان‌ها و مراکز علمی و پژوهشی همچون فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و… از دیگر موارد لازم و قابل توجه برای مدیران و برنامه‌سازان و همکاران رادیو دانست.

در ادامه مراسم جعفری مدیرکل طرح و برنامه و نظارت رادیو گزارشی از روند ارزیابی برنامه‌ها ارائه نمود و گفت: در سال ۹۲ در ۷ حوزه مناسبتی " نوروز " " ماه مبارک رمضان " ایام محرم " " حماسه سیاسی - حماسه اقتصادی " " دهه فجر " " بسیج " و " دفاع مقدس " برنامه های تولید شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و از برنامه‌سازان برگزیده تقدیر شد.

جعفری افزود: با توجه به رویکرد معاونت صدا مبنی بر کیفی‌سازی برنامه‌ها، اجرای سیاست‌های ابلاغی و تلاش برای رشد و توسعه شبکه‌های رادیویی، اداره کل طرح و برنامه و نظارت رادیو با برنامه‌ریزی دقیق و آگاهانه برنامه‌های شبکه‌ها را مورد سنجش و ارزیابی قرارداد که در روند ارزیابی‌ها، گزارش محتوایی برنامه‌ها نیز تدوین شد.

جعفری اضافه کرد: در برنامه‌های ماه محرم ۸۲ عنوان برنامه مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت ۱۷ برنامه انتخاب شد و ۲۰ نفر مورد تقدیر قرار می‌گیرند در برنامه‌های دهه فجر نیز ۱۰۱ عنوان برنامه مورد ارزیابی قرار گرفته که ۲۰ عنوان برنامه انتخاب و ۳۹ نفر تقدیر خواهند شد.

در پایان مراسم که با حضور مدیران و برنامه‌سازان معاونت صدا برگزار شد؛ از ۵۹ نفر از برنامه‌سازان برنامه‌های رادیویی ویژه محرم و ایام‌ا… دهه فجر در حوزه‌های تهیه‌کنندگی، گویندگی، نویسندگی، گزارشگری، کارشناسی و صدا برداری و شبکه‌های موفق در این حوزهتقدیر شد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز