خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

مقاومت زیاد مافیای کنکور و آزمون‌ها برای عدم طرح مباحث تربیتی در مدارس

مقاومت زیاد مافیای کنکور و آزمون‌ها برای عدم طرح مباحث تربیتی در مدارس
کد خبر : ۶۸۶۱۹۷

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مافیای کنکور و آزمون‌ها، مقاومت زیادی می‌کند تا مباحث تربیتی و پرورشی در مدرسه طرح نشود.

به گزارش ایلنا، سیدمحمد بطحایی در نشست با اعضای تشکل کانون تربیت اسلامی با قدردانی از تلاش همه‌ کسانی که در بهبود آموزش‌ و پرورش تلاش می‌کنند، گفت: در شرایط فعلی احتمال اینکه بتوانیم تمرکز نهادهای دیگر را بر موضوع آموزش‌ و پرورش زیاد کنیم، کار سختی است اما این کار با کمک تشکل‌های آموزش‌ و پرورش و افرادی که در حوزه‌های مختلف حضور دارند و می‌توانند ارتباط‌های مختلفی ایجاد کنند، امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد بودجه آموزش‌ و پرورش صرف پرداخت حقوق می‌شود، اظهار داشت: عملاً بودجه‌ای برای کیفیت‌بخشی وجود ندارد و از طرفی اجرای سند تحول نیازمند تغییرات مختلفی در آموزش‌ و پرورش است که این تغییرات نیاز به بودجه مضاعفی دارد و باید در بودجه دیده شود.

وزیر آموزش و پرورش در مورد برنامه‌های تحولی در آموزش‌ و پرورش از جمله حذف آزمون‌های شبه‌کنکور در مدارس ابتدایی و آزمون ورودی مدارس خاص تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها با مقاومت زیادی مواجه است و تا زمانی که این برنامه‌های تحولی اجرا نشود مدارس ما به مسیر اصلی خود برنمی‌گردند و در چنین شرایطی چطور می‌توان سند تحول را اجرا و یا حیات طیبه و انسان و عبد صالح تربیت کرد، درحالی‌که مافیای کنکور و آزمون مقاومت زیادی می‌کند تا مباحث تربیتی و پرورشی در مدرسه طرح نشود و باوجود چنین مافیایی، نمی‌توان تربیت عبد صالح و تجلی حیات طیبه را در مدارس دنبال کرد.

بطحایی ادامه داد: بخش زیادی از نیروهای آموزش‌ و پرورش سابقه تربیت‌ معلم ندارند و با مجوزهای مختلفی که توسط مجلس داده‌ شده است و بدون شرکت در آزمون استخدامی و مشخص شدن صلاحیت‌های علمی لازم، استخدام شده‌اند؛ در این شرایط و باوجود چنین نیروی انسانی آیا اجرای سند تحول و نقشی که در اهمیت تربیت‌معلم برای آن قائل هستیم امکان‌پذیر است و معلمی تربیت می‌شود که بتواند سند تحول را اجرا کند و کودکان ما را به حیات طیبه برساند؟

وی افزود: با وجود همه شرایط سخت استخدامی توانستیم برای اولین بار حدود ۴۰ هزار نفر دانشجو معلم را جذب دانشگاه فرهنگیان کنیم و با بهینه شدن زمان تحصیل این دانشجویان امیدواریم تا  زودتر وارد آموزش‌ و پرورش شوند.

این عضو دولت تدبیر و امید بر اهمیت ارتباط با خانواده‌ها به‌عنوان ذی‌نفعان آموزش‌ و پرورش تأکید و خاطرنشان کرد: با تولید برنامه‌های آموزشی به خانواده‌ها سعی داریم تا خانواده‌ها را در تربیت فرزندانشان آگاه‌تر کنیم و این برنامه‌ها که از طریق سیناروبیک پخش می‌‌‌‌شود، کمک می‌کند تا در اجرای سند تحول و ساختن انسان صالح بتوانیم از توانمندی‌های خانواده‌ها استفاده کنیم و سعی داریم تا این آموزش‌های ارائه شده در سیناروبیک را برای خانواده‌ها اجباری کنیم و هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان، اولیا گواهی‌های آموزش‌ هایی که دیده اند را ارائه دهند.

بطحایی با اشاره به اهمیت رویکرد عمیق به مسائل تربیتی ابراز داشت:‌ تزویر و دورویی در مدارس باید از بین برود یعنی دانش‌‌‌‌آموزان در مدرسه یک رفتار و پوشش‌ دارند و در بیرون از مدرسه پوشش و رفتار آنها تغییر می‌کند و باید به سمتی برویم که این اتفاق نیفتد و تربیتی داشته باشیم که انسان‌ها در همه احوال، خودشان باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز