اسماعیلی در آستانه افتتاح پروژه راه آهن شرق خزر:
استراتژی ایران، توسعه و امنیت منطقهای است
خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل مینماید. همچنین خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار میان کشورهای منطقه را تسهیل نموده و ضمن کوتاهتر شدن مسیر شمال – جنوب در حدود ۶۰۰ کیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را کاهش میدهد.
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور با اشاره به افتتاح پروژه عظیم راه آهن شرق خزر طی روزهای آینده، گفت: استراتژی جمهوری اسلامی ایران، همکاری در جهت توسعه و ارتقای امنیت منطقه ای است و تحریم های ظالمانه هیچ تاثیری در گرایش کشورهای منطقه به استفاده از مزیت های همکاری با ایران نداشته است.
به گزارش ایلنا، پرویز اسماعیلی در تشریح جزییات این پروژه گفت: این خط آهن ۹۲۰ کیلومتری به عنوان کریدور ریلی شمال – جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است که از این میزان حدود ۸۵ کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، ۷۰۰ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ۱۴۰ کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور با اشاره به افتتاح راه آهن سرخس – تجن در سال ۱۳۷۵ به عنوان اولین اقدام ایران برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به اقتصادیترین و مناسبترین راه برای مبادلات اقتصادی با حاشیه خلیج فارس و سایر مناطق جهان، گفت: اکنون احیای مجدد جاده ابریشم با تدبیر مسؤولین جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته و زمینه رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم کرده است. زیرا با افزوده شدن خط آهن ایران – ترکمنستان و قزاقستان در منطقه اینچه برون، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق(از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان(بویژه اروپای غربی) حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه زمینی کاهش یافته است.
اسماعیلی تاکید کرد: خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل مینماید. همچنین خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار میان کشورهای منطقه را تسهیل نموده و ضمن کوتاهتر شدن مسیر شمال – جنوب در حدود ۶۰۰ کیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را کاهش میدهد.
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در ادامه به سفر استانی رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان و برنامه های دولت برای توسعه منطقه مکران و بندر چابهار اشاره کرد و افزود: با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا سرتاسر نوار جنوبی کشورمان در خلیج فارس، اتصال به پاکستان در جنوب شرق، اتصال به عراق در جنوب غرب؛ و از سوی دیگر اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال واتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق(و کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان) خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در تراتزیت و رشد حجم تجارت در تمام کشورهای منطقه خواهد داشت.
وی گفت: در فاز اول راه اندازی این خط، ظرفیت ۲ تا ۳ میلیون تن جابجایی بار در سال پیش بینی شده، لیکن به تدریج امکان افزایش ظرفیت سالانه تا ۱۲ میلیون تن بار نیز وجود دارد و در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران طرح هایی را برای توسعه ظرفیت این خط در دست دارد.
اسماعیلی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیکی کشورمان، ایران را کوتاه ترین، امن ترین و با صرفه ترین مسیر دسترسی آسیای مرکزی به دریاهای آزاد خواند و تاکید کرد: بهره برداری از خط جدید علاوه بر تقویت پیوندهای تجاری و رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال در مسیر تعامل فرهنگی، دوستی میان ملتها و ثبات و آرامش منطقه را در پی خواهد داشت.
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در پایان تاکید کرد: افتتاح این پروژه بزرگ، ثابت می کند که تحریم های ظالمانه بین المللی و یکجانبه، بر خواست کشورهای منطقه برای توسعه همکاری ها با ایران و استفاده از موقعیت ژئوپلتیکی کشورمان تاثیر گذار نبوده و نخواهد بود.
یاد آوری می شود مراسم افتتاح راه آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان، با حضور روسای جمهور سه کشور و همچنین وزرا و مقامات سایر کشورهای منطقه ۱۲ آذرماه سال جاری و همزمان با سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان گلستان در مرز مشترک ایران - ترکمنستان برگزار خواهد شد.