حاجی زاده در کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار خوزستان مطرحکرد؛
وظیفه ما در مهار آتشسوزی پرسشگری است نه تامین بالگرد/ شروع دوباره گرد و غبار در آینده نزدیک/ مسئولیت هیچکدام از اتفاقات 98 را نمی پذیریم
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به نحوه تامین آب کانونهای ریزگرد از آب شرب، گفت: با توجه به اینکه حدود سه سال است آب نهالکاری کانون ریزگرد شماره ۴ اهواز از آب شرب تهیه میشود، باید مشخص شود که چه زمانی آب مورد نیاز برای نهالکاری باید از آب شرب تامین شود.
به گزارش ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجیزاده در کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به پیگیری بحث مقابله با ریزگردها اظهار کرد: حدود ۴۰ هزار هکتار از کانونهای گرد و غبار خوزستان با روشهای آباندازی، مدیریت چرا و برخی روشهای دیگر کنترل شده است؛ همچنین بارش باران به رغم وارد کردن خسارات به کشاورزان، در کنترل کانونهای داخلی گرد و غبار تأثیرگذار بوده و امسال وقوع گرد و غبار با منشاء داخلی بسیار کم است.
وی عنوان کرد: شغل بیشتر مردم خوزستان کشاورزی است و قطعا اگر آب نباشد کشاورزی رونق پیدا نمیکند، بحران بیکاری در خوزستان مضاعف میشود و از این بابت نگران هستیم. در سیل اخیر از طرفی مردم محصول گندم خود را از دست داده و خسارات بیسابقهای به بخش کشاورزی و زیرساختها وارد شد و نگرانی ما بابت این بود که کشاورزان نتوانند برنج هم کشت کنند که خوشبختانه با تمهیدات انجام شده، در دوره بازسازی پس از سیل، تخلیه آب از زمینها انجام شد و حدود ۲۰۰ هزار هکتار کشت شلتوک در خوزستان انجام شد که ۱۵۰ هزار هکتار از آن، در مناطق سیلزده بود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به آثار دستکاری انسان در طبیعت، گفت: خشکسالی، دستکاری انسان در طبیعت، ندادن حقآبه تالابها و برخی موارد دیگر موجب بسته شدن مسیلها شده است. در سیل اخیر شاهد بودیم که برخی مسیلهای پخش سیلاب مانند نهر بحره نیز که جهاد نصر در آن تصرف کرده، بسته شده بود. همچنین در رودخانهها علاوه بر تصرف خصوصی، تصرفات دولتی هم رخ داده است و همه این عوامل باعث شده بود که مسیلهای پخش سیلاب بسته شوند.
حاجیزاده تصریح کرد: یکی از شرکتهای نیشکر در حوزه شهرستان کارون و شیرینشهر در خطالقعر پخش سیلاب واقع شده است؛ با این شیوه دخل و تصرفها انتظار داریم که در زمان سیلاب آب به کجا برود؟
وی با اشاره به نقش کانالهای آبی در کنترل سیل ادامه داد: زمانی که نقاطی از شاکریه باز شد، آب وارد شهرهای بستان، سوسنگرد، رفیع و برخی شهرهای دیگر نشد این موضوع به این دلیل بود که در این نقطه مرکز پخش سیلابی وجود داشت. در اهواز نیز کانال بحره، نهر مالح و تالاب بامدژ مرکز پخش سیلاب بودهاند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: همچنین تامین حقآبه تالاب شادگان و هورالعظیم در زمان سیلاب به ما کمک کرد. اگر تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان مدیریت نمیشدند، شهرها و روستاها زیر آب میرفتند.
وی تصریح کرد: همه این موارد، داشتههای طبیعی هستند که خداوند به ما داده، اما ما در طبیعت دستکاری کردهایم و زمانی که میخواهیم پروژهای را اجرا کنیم، پیوست زیستمحیطی را رعایت نمیکنیم این در حالی است که شرکتهای ملی و منطقهای موظف هستند پیوستهای زیستمحیطی را اجرا کنند.
حاجیزاده با اشاره به باز کردن برخی نقاط دایک مرزی تالاب هورالعظیم در زمان سیلاب جهت تخلیه آب تالاب، به وضعیت دایک اشاره کرد و گفت: البته برخی از این نقاط هم خود به خود باز شده بودند و ما آنها را باز نکردیم.
وی بیان کرد: ما فکر میکردیم که از سیل رهایی یافتهایم، اما سریعا زلزلهای با قدرت بالای ۵ ریشتر در مسجدسلیمان رخ داد و خسارات زیادی بر جای گذاشت و مجددا گرفتار بازسازی شدیم.
حاجیزاده با اشاره به آتشسوزیهای جنگلها در روزهای اخیر، گفت: طبق قانون سازمان مدیریت بحران، نقش ما تهیه بالگرد برای مهار آتشسوزی نیست و این وظیفه نیروهای مسلح و اداره منابع طبیعی است. وظیفه ما تنها این است که بپرسیم این دستگاه تامین شده است یا خیر.
وی تصریح کرد: همچنین در زمان سیل، وظیفه ما احداث سیلبند نیست. در قانون جدید، وزارت نیرو متولی این اقدامات است و اگر دولت نیز بخواهد بودجهای اختصاص دهد، به وزارت نیرو اختصاص میدهد. سازمان مدیریت بحران باید کار نظارت و هشدار را انجام دهد، اما ما کار تدارکاتی را نیز انجام دادهایم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به لزوم انجام تعهدات دستگاههای اجرایی در کنترل کانونهای ریزگرد، گفت: باید همه دستگاهها به تعهدات خود عمل کنند. ما نباید به شهرداری اهواز پول میدادیم که اکنون ببینیم شهردار حتی جلسه ملی هم حضور نیافته است.
وی ادامه داد: در این زمینه کمیته نظارت وجود دارد و قرار بود همه قراردادها بررسی و بر روند کار نظارت شود که این کار انجام نشده است. باید این کمیته تشکیل و اقدامات همه دستگاهها پیگیری و بررسی شود. اگر سال گذشته مقرر شده بود که دستگاهی ۱۰ هزار هکتار نهالکاری کند، باید به تعهد خود عمل کند.
حاجیزاده عنوان کرد: همچینن در صورتی که موسسه مطالعات جنگلها عنوان کرده که در منطقهای نیازی به نهالکاری نیست و باید بوتهکاری کنیم، باید در این راستا اقدام شود. در برخی مناطق مشاهده کردیم که تنها با آباندازی، بوتهها رشد کردهاند و نیازی به نهالکاری و این همه هزینه نبوده است؛ باید همه این موارد بررسی شود و در مناطقی که نیاز است، نهالکاری انجام شود.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی باید در باره نهالکاری به جد پای کار بیاید، تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود سه سال است که آب نهالکاری کانون ریزگرد شماره ۴ اهواز از آب شرب تهیه میشود، باید مشخص شود که تا چه زمانی آب مورد نیاز برای نهالکاری باید از آب شرب تامین شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: همچنین شهرداری اهواز باید طبق برنامهریزی انجام شده جهت نهالکاری و ایجاد کمربند سبز اهواز اقدام کند و اگر توانایی کار ندارد، اعتبارات را برگرداند. همچنین مبلغ معین شده برای نهالکاری در هر هکتار باید معقول باشد، زیرا قرار نیست کمربند سبز اهواز، پارک باشد بلکه در این کمربند، تنها درختها کشت و آبیاری میشوند.
وی گفت: دستگاههای دیگر مثل هواشناسی و فرودگاه نیز به صورت کتبی به ما اعلام کنند که پروژههای خود درباره مقابله با گرد و غبار را چه زمانی به پایان میرسانند.
حاجیزاده با بیان اینکه قطعا در آینده نزدیک گرد و غبار خواهیم داشت، افزود: با آغاز وزش باد، گرد و خاکهای با منشاء خارجی رخ میدهند، زیرا در مناطقی مثل عربستان و عراق، بارشهای سنگین خوزستان وجود نداشته و باید از اکنون به فکر این موضوع باشیم تا حداقل پروازها مختل نشوند و هواشناسی نیز باید توانایی پیشبینی را داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال ۹۸ مسئولیت هیچکدام از این اتفاقات را نمیپذیریم و نباید شرایط به فصلی برسد که نتوانیم مسائل را حل کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: درست است که نخستین مرحله در بحران، پیشگیری و کنترل است اما باید اعتباراتی هم برای مرحله مقابله و آمادگی اختصاص یابد. همچنین امسال باید از نظر اعتبارات به ادارهکل هواشناسی و فرودگاه بیشتر توجه شود.