در دوره آموزشی صنعت قهوه در اهواز مطرح شد؛
صنعت قهوه ظرفیت ویژه گردشگری برای ایران است
مدرس بینالمللی تخصصی قهوه اروپا، صنعت قهوه و نوشیدنی را یک ظرفیت گردشگری به ویژه برای کشورهایی مانند ایران که سابقه تاریخی دارند دانست و گفت: طی سالهای اخیر، بخش دولتی و خصوصی در کنارهم برای بهبود این صنعت در کشور اقدامات مثبتی انجام دادهاند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمد آقامحمدخانی در دوره آموزشی "صنعت قهوه و نوشیدنی در ایران و راههای بهبود این صنعت و شناخت آن" که به همت ادارهکل میراث فرهنگی خوزستان صبح امروز دوشنبه هشتم بهمنماه 97 در هتل بوستان اهواز برگزار شد، اظهار داشت: تا چند سال پیش٬ حرفهای تحت عنوان "باریستا’ در ایران ناشناخته بود و این افراد بهعنوان "کافیمن" شناخته میشدند؛ اما در حال حاضر دیگر آن دید گذشته نسبت به باریستا وجود ندارد و ضمن اینکه تخصصی شده به یک حرفه نیز تبدیل و جایگاه شغلی ویژه نیز برای آن تعریف شده است.
وی در توضیح لغت باریستا عنوان کرد: باریستا به فردی گفته میشود که کاملاً به جنبههای مختلف قهوه اعم از تفاوت در عطر و طعم، اشراف داشته باشد و با انواع روش دمآوری و سِرو آن آشنایی داشته باشد.
مدرس بینالمللی تخصصی قهوه اروپا در ادامه در خصوص بهبود صنعت قهوه و نوشیدنی و تأثیر آن روی صنعت گردشگری، افزود: مراکز سِرو غذا، خوراک و نوشیدنیها از صنعت گردشگری جدا نیستند و قهوه میتواند یکی از مثالها و وجه تمایز یک مجموعه گردشگری باشد؛ کما اینکه دیده میشود بسیاری از استانهای کشور به دلیل غذا، نوشیدنی و یا شیرینی معروف خود حجم زیادی از گردشگر غذایی را به خود جذب میکنند.
آقامحمدخانی با بیان اینکه از یک هتل خوب انتظار غذای خوب و از یک مجموعه پذیرایی خوب انتظار سرویسدهی مناسب میرود، بیان کرد: خوشبختانه طی سالهای اخیر با ورود فارغالتخصیلان رشتههای قهوه باریستا، گردشگری و هتلداری به بسیاری از مجموعههای خصوصی، شاهد ارتقای سطح، تنوع، تفاوت و کیفیت دراین مجموعهها هستیم.
وی با تأکید بر اینکه صنعت قهوه یک ظرفیت گردشگری به ویژه برای کشورهایی مانند ایران که سابقه تاریخی دارند محسوب میشود به اقداماتی که که برای بهبود این صنعت در کشور انجام شده است اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی و بخش دولتی در این زمینه در کنار یکدیگر فعالیتهایی طی سالهای اخیر داشتهاند که در این میان یکی از فعالیتهایی که توانستیم به همت جمع کثیری از فعالان از جمله انجمن ترویج خوراک و نوشیدنی ایران انجام دهیم، این بود که NGO مربوط به قهوه را ثبت کردیم و با حداقل امکانات سعی کردیم با برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی در استانهای مختلف این فرهنگ را اشاعه دهیم.
مدیر بخش توسعه و آموزش قهوه لِم با اشاره به اینکه انجمن جهانی رویدادهای قهوه هرسال مسابقهای را تحت عنوان مسابقه جهانی باریستا برگزار میکند گفت: این انجمن در هر کشور نمایندهای دارد که آن نماینده نیز به همین ترتیب مسابقات ملی را در سطح کشور برگزار میکند و نماینده هر کشور در نهایت به مسابقات جهانی اعزام میشود.
آقامحمدخانی افزود: این مسابقات جهانی چیزی شبیه به المپیاد غذایی است و هر فرد شرکتکننده باید در آن مسابقات از فرهنگ قهوه کشور خود دفاع کند. این فرد باید ابداعات و ابتکارات خود در زمینه قهوه را بهگونهای که بینالمللی باشد ارائه دهد به صورتیکه هر فرهنگ و ذائقهای بتواند آن پذیرش کند و از آن لذت ببرد.
وی با بیان اینکه مسابقات جهانی باریستا در حوزههای مختلف برگزار میشود و ایران تاکنون در سه رشته از شش رشته موجود دراین مسابقات شرکت کرده است، افزود: ایران سال گذشته در این مسابقات و در رشته هنر طراحی شیر و قهوه که تجسم و ایجاد اشکال هندسی روی قهوی میباشد در بین 60 شرکتکننده جایگاه نهم را کسب کرد.
این مدرس بینالمللی تخصصی قهوه اروپا جایگاه ایران در صنعت قهوه و باریستا را ویژه دانست و گفت: این جایگاه همانند گنجی است که روی آن از غبار پوشیده شده است و ما خود باید جایگاهمان را کشف کنیم. توجه به فرهنگ خوراک و نوشیدنی خاورمیانه و سنتها چیزی است که دنیا به آن میپردازد و ما از آن غنی و سرشار هستیم.